Disseny d’estudis estadístics i capacitat de proposar millores en la recollida, representació i anàlisi de les dades.,
[ESS]
#EST.DI
#EST.PI
Ús de tècniques i eines digitals per presentar, analitzar i treure conclusions dels resultats d’un estudi estadístic.
Interpretació dels paràmetres de la regressió lineal i prediccions.
Interpretació dels paràmetres de les diferents funcions de regressió no lineal a través de programes informàtics i prediccions.
[AMP]
#ALG.RF
#ALG.MM
Anàlisi de la relació entre dues variables, causalitat, correlació i regressió.
#ALG.VA
Anàlisis dels resultats per proposar i comunicar recomanacions pràctiques o implicacions dintre del context d’estudi.
[ESS]
Investigació de l’aportació de l’estadística al camp de les ciències socials al llarg de la història.
Reflexió sobre l'ús ètic de les dades estadístiques i la responsabilitat en la interpretació i presentació de dades.
#SOE
Elaboració d’un informe en què s’expliqui la metodologia emprada en l’estudi estadístic plantejat, amb els resultats i conclusions.
[ESS]
Descripció i orientacions
Reflexions generals
A 4t d’ESO, la introducció del concepte de correlació, juntament amb el treball previ fet als diferents cursos d’ESO, però sobretot a 3r sobre tècniques de mostreig, suposa un pas fonamental per millorar les competències en el disseny d’investigacions, #4.EST.IN.A,el qual es considera un saber essencial. Aquest aprenentatge proporciona a l’alumnat eines clau per donar resposta a preguntes, reptes científics o situacions quotidianes, la qual cosa afavoreix un pensament crític i rigorós en la presa de decisions basades en dades.
La combinació d’aquestes eines en el disseny d’investigacions fomenta una comprensió més profunda del procés científic. L’alumnat hauria de ser capaç de plantejar preguntes o reptes i dissenyar estudis que incloguin la selecció d’una mostra adequada, analitzar dades mitjançant tècniques estadístiques i interpretar els resultats. L’anàlisi de correlació, per exemple, els ajuda a identificar patrons o possibles associacions entre variables, cosa que evita errors comuns com confondre correlació amb causalitat.
El treball amb tècniques de mostreig realitzat en cursos posteriors permet que els estudiants entenguin la importància de recollir dades de manera representativa i fiable, assegurant que les conclusions obtingudes siguin vàlides i generalitzables. Aquesta base es complementa a 4t amb l’estudi de la correlació, que possibilita analitzar i interpretar les relacions entre dues variables en contextos diversos, com la salut, el medi ambient o els hàbits de consum. Aquesta capacitat d’analitzar i interpretar és essencial per entendre els factors que poden estar associats amb el fenomen estudiat i formular hipòtesis raonades.
Comentaris sobre les connexions
La relació entre la reflexió sobre l’ús ètic de les dades estadístiques i la responsabilitat en la interpretació i la presentació de dades està profundament vinculada amb l’educació socioemocional, especialment pel que fa a abordar i qüestionar idees preconcebudes i estereotips que dificulten l’estudi de les correlacions#SOE
La reflexió sobre l’ús ètic de les dades estadístiques implica ser conscient que les dades no són neutres i que la seva interpretació pot estar influïda per biaixos o, fins i tot, manipulada per reforçar narratives interessades. Aquest risc és especialment rellevant en contextos en què les dades es presenten sense considerar factors importants, com el paper de terceres variables o la paradoxa de Simpson. Per exemple, una correlació aparent entre dues variables pot desaparèixer o invertir-se quan es té en compte una tercera variable que actua com a factor de confusió o mediador o la paradoxa de Simpson que il·lustra com l’agrupació inadequada de dades pot portar a conclusions oposades a les que s’obtindrien amb un desglossament adequat i exemplifica la necessitat d’un tractament rigorós i transparent de la informació.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
L’alumnat ha d’acabar l’ensenyament obligatori amb competències en l’elaboració d’un informe on s’expliqui la metodologia emprada en l’estudi estadístic, saber#4.EST.IN.I, així com els seus resultats i les conclusions, perquè aquesta habilitat és essencial per a la formació d’individus crítics, responsables i capaços d’analitzar i comunicar informació de manera clara i rigorosa. La capacitat d’elaborar informes estadístics implica una sèrie de competències que van més enllà del simple coneixement tècnic de les dades; també inclou la capacitat d’organitzar i estructurar informació de manera lògica, comunicar resultats amb claredat i justificar decisions basades en evidències.
Disseny d’estudis estadístics i capacitat de proposar millores en la recollida, representació i anàlisi de les dades.,
Ús de tècniques i eines digitals per presentar, analitzar i treure conclusions dels resultats d’un estudi estadístic.
Interpretació dels paràmetres de la regressió lineal i prediccions.
Interpretació dels paràmetres de les diferents funcions de regressió no lineal a través de programes informàtics i prediccions.
Anàlisi de la relació entre dues variables, causalitat, correlació i regressió.
Anàlisis dels resultats per proposar i comunicar recomanacions pràctiques o implicacions dintre del context d’estudi.
Investigació de l’aportació de l’estadística al camp de les ciències socials al llarg de la història.
Reflexió sobre l'ús ètic de les dades estadístiques i la responsabilitat en la interpretació i presentació de dades.
Elaboració d’un informe en què s’expliqui la metodologia emprada en l’estudi estadístic plantejat, amb els resultats i conclusions.
Recursos i activitats
Recursos i activitats generals per al bloc de sabers
Un dels recursos que cal tenir en compte per treballar estadística a l’aula és, sens dubte, el lloc web del grup Vilatzara, L’estadística, més enllà dels paràmetres, que fa una proposta per treballar l’estadística per a cada nivell, ordenats seqüencialment. A més a més, en cadascun dels nivells trobareu una proposta per desenvolupar un projecte.
Recursos i activitats per treballar sabers concrets
A continuació, es presenten algunes idees sobre recursos i activitats d’aprenentatge que poden contribuir a l’adquisició dels sabers d’aquest bloc.
A. Disseny d’estudis estadístics i capacitat de proposar millores en la recollida, representació i anàlisi de les dades., [ESS] #EST.DI #EST.PI
El concurs Planter
Un recurs per treballar el disseny d’investigacions estadístiques, saber#4.EST.DI.A,és el concursPlanterque any rere any convocava la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la UPC, la Facultat d’Economia i Empresa de la UB i la Facultat de Ciències de la UAB. Adreçat a estudiants d’ESO i batxillerat, tenia com a objectiu principal despertar en els alumnes la curiositat per l’estadística com a eina fonamental en la recerca, tant en ciències experimentals com en ciències socials.
Al web podeu trobar els guanyadors del concurs des de l’any 2010 en les diverses categories, 1r-2n d’ESO, 3r-4t d’ESO i batxillerat de totes les edicions i, sens dubte, és una autèntica font d’inspiració per obrir la porta a l’estadística a l’aula.
Enquesta electoral
Una bona proposta d’estudi estadístic i del treball del saber#4.EST.DI.Aés la que podem trobar a l’activitatde l’ARC Enquesta electoral, proposada per Martí Casadevall i basada en la realització d’una enquesta d’intenció de vot per a les eleccions municipals, dirigida a una mostra propera de l’entorn familiar de l’alumnat. Aquesta unitat didàctica, que pren especial rellevància l’any d’eleccions municipals, aborda la representació de dades, l’anàlisi de la proporcionalitat entre vots i escons, així com la introducció al treball amb mostres. Té una durada aproximada de 4 a 10 sessions i ha estat implementada amb èxit pels centres de secundària de Cardedeu. Els resultats han demostrat una gran precisió en la predicció i han generat un fort impacte en la societat i els mitjans de comunicació locals. La proposta inclou una programació i una guia didàctica, materials per a l’alumnat i un full de càlcul de suport, i ofereix un context real que afavoreix l’ús pràctic de les matemàtiques implicades.
El preu dels lloguers.
Una proposta de disseny d’estudi estadístic davant del problema actual de l’accés a l’habitatge, conseqüència de l’increment del preu del lloguer és el projecte que proposa el grup Vilatzara, El preu dels lloguers. En aquest cas, partirem de la pregunta d’investigació: Hi ha correlació entre el nombre de bars en un barri i el preu dels lloguers d’aquest barri? I entre els centres culturals, les biblioteques, les associacions, etc. i el preu dels lloguers?. Amb aquestes qüestions es pretén que l’alumnat investigui, usant eines estadístiques, si hi ha correlació entre el tipus d’equipaments i instal·lacions en un barri i el preu dels lloguers. Es poden demanar conjectures inicials que quedaran corroborades o bé descartades gràcies a la investigació.
B. Ús de tècniques i eines digitals per presentar, analitzar i treure conclusions dels resultats d’un estudi estadístic.
A propòsit del saber#4.EST.IN.B,cal tenir en compte que les eines digitals van més enllà d’automatitzar els càlculs estadístics: ens ajuden a extreure conclusions raonades a partir de les dades. Per exemple, amb l’ajuda de gràfics comparatius o anàlisis estadístiques avançades, podem interpretar les dades per prendre decisions o generar recomanacions informades.
La utilització i el bon ús del full de càlcul es pot desenvolupar en l’activitat de l’NRICH Olympic Triathlon i, per tant, treballar el saber #4.EST.IN.B.Partim de la pregunta: el triatló el guanya algú que sigui molt fort en una prova i per sobre de la mitjana en les altres dues, o algú que sigui fort en les tres disciplines? A l’activitat de l’NRICH es proporciona a l’alumnat els resultats de les proves de triatló de dones i homes de 2000 i 2008 o utilitzar les dades més actuals del triatló de Barcelona, Challenge Barcelona. Es pot suggerir a l’alumnat la realització de gràfics de dispersió per buscar correlacions entre els temps de cada categoria (o de la seva classificació) i el temps total, o una investigació de la mitjana i la distribució dels temps en cada etapa.
Una proposta semblant fa el grup Vilatzara a Estadística i esports i amplia la proposta de l’NRICH amb l’estudi de la possible correlació entre el pes d’un atleta i la seva capacitat de llançar pes.
C. Interpretació dels paràmetres de la regressió lineal i prediccions.
Estadística i mobilitat
A l’activitat Estadística i mobilitat del grup de Vilatzara , trobem un bon recurs per treballar el saber #4.EST.IN.C. L’objectiu principal d’aquesta activitat és mostrar com els diagrames de dispersió i la recta de regressió ens ajuden a analitzar i comprendre el comportament de situacions quotidianes, com la quantitat de vehicles presents a les ciutats. També permet reflexionar sobre per què diferents ciutats mostren patrons diversos en aquest aspecte. Finalment, fa servir la recta de regressió per realitzar inferències estadístiques i predir quan i quants vehicles hi haurà a Castellar quan la seva població assoleixi els 30.000 habitants.
Estadística con proyectos
Al llibre Estadística con proyectos (Batanero & Díaz, 2011) hi ha alguns projectes que es poden portar directament a una classe de 4t d’ESO. El projecte Estadística de la pobreza y la desigualdad tracta d’examinar un conjunt de variables demogràfiques per comprendre’n la utilitat i els motius pels quals es recopilen. A més, es pretén analitzar les relacions entre aquestes variables i explorar les diferències en les seves distribucions segons el nivell de desenvolupament dels països. L’anàlisi és descriptiva i vol proporcionar una visió inicial del comportament de les variables estudiades.
L’activitat Sèries temporals de preus i salaris de Daniel Bosch té com a objectiu principal analitzar com han canviat els salaris i els preus de l’habitatge al llarg del temps: treballa amb variacions relatives i reflexiona sobre conceptes com correlació, causalitat i poder adquisitiu, i també servirà per treballar el saber #4.EST.IN.C.
És rendible la publicitat?
Finalment, un bon recurs per al saber #4.EST.IN.C és l’activitat del grup Vilatzara És rendible la publicitat?, feta a partir de dades (fictícies) d’una empresa sobre el volum de vendes que té i el que inverteix en publicitat. Es demana que es trobi la recta de regressió i que s’utilitzi. També es demana que es trobi l’altra recta de regressió (la de x sobre y) per tal de veure’n les diferències. L’activitat disposa de construccions a GeoGebra que poden ajudar a presentar la recta de regressió i el coeficient de correlació i finalitza amb la reflexió de com les matemàtiques poden ajudar a decidir les inversions a les empreses, i dona valor a l’ús d’eines matemàtiques en la societat.
Cal destacar que, en la pràctica, moltes relacions aparentment funcionals poden ser estudiades com a problemes estadístics en incorporar l’error de mesura i la variabilitat del procés experimental. Aquest enfocament permet inferir no només una funció de relació, sinó també estimar la robustesa del model i fer prediccions amb marges d’error. És clau diferenciar quan cal tractar les variables com a funcionals (relacions estrictament deterministes, com en molts models físics) o com a estadístiques (quan la variabilitat no es pot ignorar). Aquesta distinció afecta la manera com es dissenyen els experiments, com es processen les dades i com s’interpreten els resultats.
Algunes de les activitats esmentades als textos, de les orientacions i dels recursos del sentit algebraic per treballar els sabers#4.ALG.MM.A,#4.ALG.MM.Ci#4.ALG.MM.D, amb un treball previ de reflexió sobre l’error aleatori (fluctuacions imprevisibles perquè evitarem els errors sistemàtics) associades al procés de mesura, i la representació de les dades experimentals amb la seva barra d’error corresponent, també serviran per treballar els sabers#4.EST.IN.C i #4.EST.IN.D.
Alumnat fent l’experiència nombre de respiracions-circumferència del globus
Dins de les activitats Quina és la funció de Núria Serra, l’ajust de la recta de l’experiment mesura l’alçària dels gots a mesura que els anem apilant, també es pot veure amb una visió estadística si tenim en compte la variabilitat que pot venir de petites diferències en l’alçària dels gots, en com s’apilen (espai entre gots) o errors de la mesura. En l’activitat de la mesura de la circumferència en inflar un globus, les mesures de la circumferència poden incloure errors instrumentals i errors humans, sobretot en com es posiciona el metre exactament al centre del globus i també hi pot haver variabilitat en la força de les respiracions o la resistència del globus i en el llançament de M&M’s és purament un estudi aleatori. Per tant, aquestes activitats ens permeten analitzar les dades tant des d’una perspectiva funcional com estadística. Acompanyem un tutorial per treballar-ho en GeoGebra.
Representació abstracta i simplificada de la realitat utilitzant el llenguatge i eines de les matemàtiques.
Cerca de la funció que modelitzi una situació (contextualitzada o no) que segueixi un model lineal, quadràtic, exponencial, de proporcionalitat inversa…
Ús de recursos digitals o interactius per buscar la funció que modelitzi millor un context.
D. Interpretació dels paràmetres de les diferents funcions de regressió no lineal a través de programes informàtics i prediccions. [AMP] #ALG.RF #ALG.MM
Una activitat per treballar funcions de regressió no lineals, el saber #4.EST.IN.D, és la proposada per Don Steward, Metalls alcalins. Aquesta activitat que connecta amb la física i química pot partir de la pregunta si hi ha relació entre el nombre atòmic del grup dels metalls alcalins i el seu punt de fusió i es pot estendre a la recerca d’altres relacions com estudiar si aquesta relació es compleix en altres grups d’elements químics com els alcalinoterris o metal·loides.
Un projecte molt complet que permet treballar l’ajust de funcions de regressions és el que proposa Basili Martínez Espinet, desenvolupat a l’IES Miquel Martí i Pol de Roda de Ter. El projecte desenvolupa un estudi per trobar l’Anàlisi del moviment de coets d’aigua. Així, al recurs s’estudia la trajectòria del coet en la fase d’acceleració, quan el coet té aigua i quan cau en tir parabòlic, i fa un estudi d’ajust de les rectes per obtenir la posició i la velocitat del coet en funció del temps amb els programes Multilab i Studio 8.
L’activitat esmentada al blog de Sarah Carter The paragraph function, és una activitat de Tim Erickson que, a través de l’estudi de l’amplada i la llargària d’un conjunt de paràgrafs i el seu diagrama de dispersió corresponent, troba l’ajust de la corba a una funció racional i identifica els paràmetres de l’ajust.
Cal destacar que, en la pràctica, moltes relacions aparentment funcionals poden ser estudiades com a problemes estadístics en incorporar l’error de mesura i la variabilitat del procés experimental. Aquest enfocament permet inferir no només una funció de relació, sinó també valorar la robustesa del model i fer prediccions amb marges d’error. És clau diferenciar quan cal tractar les variables com a funcionals (relacions estrictament deterministes, com en molts models físics) o com a estadístiques (quan la variabilitat no es pot ignorar).
Aquesta distinció afecta la manera com es dissenyen els experiments, com es processen les dades i com s’interpreten els resultats.
E. Anàlisi de la relació entre dues variables, causalitat, correlació i regressió. #ALG.VA
Si volem que l’alumnat entengui el concepte de correlació entre dues variables estadístiques quantitatives, saber #4.EST.IN.E,que pot variar en intensitat (forta o feble), forma (lineal o corbada) i signe (positiva o negativa) i, a més, saber identificar possibles valors atípics o outliers que es desvien del patró general observat, tenim la proposta del grup Vilatzara Diagrames de dispersió. L’activitat s’estructura en tres parts: a la primera es pretén fer veure a l’alumnat a través de Gapminder com el fet de disposar de moltes dades de vegades no permet veure clarament la relació que hi ha entre dues variables. A la segona part, es mostren els diagrames de dispersió com a eina que permet visualitzar mot bé la relació entre dues variables estadístiques quantitatives. L’alumnat ha de fer una lectura del diagrama i ha d’interpretar-lo en un context concret. A la tercera part, els alumnes construeixen diagrames de dispersió (a mà i amb el full de càlcul) que els ajudin a interpretar la relació que hi ha entre variables estadístiques en diferents contextos. A més, identifiquen correlacions fortes/febles, positives/negatives i lineals/corbades, basant-se només en la gràfica.
Una activitat relacionada amb connexions amb les ciències naturals i, concretament, amb la paleontologia, la podem trobar també al blog de Vilatzara. L’activitat anomenada Comparant fòssils, basada en l’article Allometric Scaling in the Earliest Fossil Bird, Archaeopteryx lithographica, tracta el cas de l’archaeopteryx, el fòssil considerat la baula perduda, la transició entre els dinosaures i els ocells, i tracta d’esbrinar si els diferents exemplars de fòssils que es troben als diferents museus del món són espècies diferents o bé són individus d’una mateixa espècie en diferents estadis de desenvolupament. L’alumnat haurà de buscar si hi ha correlació entre els fòssils partint de les seves mesures reals.
F. Anàlisis dels resultats per proposar i comunicar recomanacions pràctiques o implicacions dintre del context d’estudi. [ESS]
Una activitat que exposa una situació real, amb dades reals, en la qual la forta correlació en les dades permet inferir conclusions i, per tant, treballar el saber#4.EST.IN.F,és la que proposa el grup Vilatzara, La grandària de les geleres, en què es tracta el retrocés de les glaceres del cim del Kilimanjaro i el cas de l’Aneto. Les dades no són dades bivariants, sinó una sèrie temporal a la qual es vol ajustar un model funcional, però la temàtica pot iniciar tot un debat per davant de l’anàlisi dels resultats de quines implicacions pot tenir dintre del canvi climàtic.
Una activitat força interessant per les conseqüències històriques de l’esdeveniment la podem trobar també al blog de Vilatzara. L’activitat té dues versions: Eleccions a Florida, i una de més pautada, Estadística i política. L’activitat es basa en les eleccions presidencials nord-americanes de novembre del 2000, quan els candidats principals, George Bush i Al Gore, van empatar pràcticament en termes de vots electorals, per la qual cosa el resultat final depenia dels comicis a l’estat de Florida. En aquest estat, l’escrutini inicial no donava un resultat definitiu a favor de cap dels candidats i, a mesura que continuava l’escrutini, van anar sorgint diverses anomalies. Una d’aquestes anomalies es va donar al comtat de Palm Beach on Pat Buchanan, candidat marginal del partit d’ultradreta del Reform Party, va rebre moltíssims més vots dels previstos. L’activitat vol mostrar a l’alumnat que la relació entre el nombre d’afiliats a un partit polític i els vots obtinguts en unes eleccions ha de seguir una certa lògica. En aquest cas, la relació era coherent excepte en un cas concret, el comtat de Palm Beach. Es plantegen diverses possibles causes d’aquest valor atípic i es debat sobre les implicacions geopolítiques que va tenir aquesta desviació.
G. Investigació de l’aportació de l’estadística al camp de les ciències socials al llarg de la història.
Temes o figures històriques per investigar
Per treballar el saber#4.EST.IN.G, podem dividir la classe en petits grups (3-4 persones) i proposar que cada grup investigui una aportació històrica concreta de l’estadística a les ciències socials. Podem oferir una llista de possibles temes o figures històriques per investigar, com per exemple:
El cens de població: origen i aplicacions per entendre les societats i la figura d’Adolphe Quetelet (1796-1874), pioner en l’ús de l’estadística social i creador del concepte de «l’home mitjà». Va aplicar dades estadístiques per estudiar les característiques d’una població (edat, estatura, comportaments socials).
L’origen de la llei de Pareto i la distribució de la riquesa en què destaca Vilfredo Pareto (1848-1923), economista i sociòleg que va formular la famosa llei del 80/20 i explicar com aquesta regla s’aplica a la distribució de la riquesa i altres fenòmens socials i econòmics.
Florence Nightingale (1820-1910) i l’ús de gràfics estadístics per a la salut pública. Recordant Florence Nightingale que, més enllà de ser infermera, va revolucionar l’ús de l’estadística en la salut pública. Va crear gràfics circulars per mostrar que les males condicions sanitàries causaven mortalitat, i va influir en les reformes d’hospitals.
John Snow (1813-1858), un dels primers a fer servir estadístiques per identificar patrons epidemiològics. La seva anàlisi del brot de còlera a Londres va establir les bases de l’epidemiologia moderna.
Gràfics de W.E.B. Du Bois
Una atenció especial per treballar el saber #4.EST.IN.G la mereixen els gràfics de W.E.B. Du Bois, una peça clau a l’Exposició Universal de París de 1900, quan van captar l’atenció internacional, i tenen una importància històrica i metodològica excepcional, ja que representen un dels primers usos significatius de la visualització de dades per destacar problemàtiques socials, especialment en el context de la comunitat afroamericana als Estats Units després de la Guerra Civil.
Du Bois va fer servir gràfics per il·lustrar les desigualtats econòmiques, educatives i socials entre les poblacions afroamericanes i blanques. Aquest enfocament innovador va posar les dades al servei de la lluita per la igualtat, ja que mostraven de manera clara i contundent les injustícies persistents. A més a més, destaquen per ser dissenys moderns i avançats al seu temps, amb colors i formes geomètriques que facilitaven la lectura i maximitzaven l’impacte visual i la capacitat de condensar dades complexes en una presentació senzilla i potent.
H. Reflexió sobre l'ús ètic de les dades estadístiques i la responsabilitat en la interpretació i presentació de dades. #SOE
A classe cal reflexionar sobre per què és important analitzar críticament les dades, saber #4.EST.IN.H, i evitar conclusions precipitades basades només en correlacions i posar èmfasi en com aquesta habilitat és útil en la vida quotidiana, especialment quan s’analitzen notícies, estudis científics o dades estadístiques en general. Una bona activitat seria dividir l’alumnat en grups de 3 o 4 persones per treballar amb el web de Tyler Vigen, Spurious correlations. Cada grup pot accedir al web i seleccionar 2 o 3 exemples de correlacions que els cridin l’atenció. Es podem plantejar qüestions com quines són les dues variables relacionades, per què es creu que aquestes variables mostren una correlació, si podria haver-hi una relació causal entre aquestes variables o si hi pot haver una variable externa que expliqui aquesta correlació i quina podria ser, i que imaginin un escenari en què aquesta correlació és útil o rellevant.
Per altra banda, cal tenir en compte, quan treballem amb dades i la recerca de correlacions, la paradoxa de Simpson, un fenomen en què una tendència observada en diverses subcategories d’un conjunt de dades es pot invertir o desaparèixer quan aquestes subcategories es combinen. En altres paraules, les conclusions que semblen vàlides en grups separats poden resultar enganyoses o contradictòries quan s’analitzen en conjunt. Aquesta paradoxa posa de manifest la importància de considerar el context i les variables subjacents abans de treure conclusions. A l’article de Contreras, Batanero, Cañadas i Gea, La paradoxa de Simpson, de la revista SUMA 71, teniu una proposta didàctica per treballar la paradoxa a classe.
I. Elaboració d’un informe en què s’expliqui la metodologia emprada en l’estudi estadístic plantejat, amb els resultats i conclusions. [ESS]
És essencial que els alumnes elaborin un informe de la investigació d’una manera clara i ordenada, saber #4.EST.IN.I. Els apartats d’aquest informe haurien de correspondre a les diferents fases del procés d’investigació: el plantejament del problema, la recollida de dades, l’anàlisi i la interpretació dels resultats. Es pot anar confeccionant l’informe a mesura que avança el treball, ja que això ajudarà els alumnes a reflexionar, planificar i executar el projecte. A més, proporciona un resum coherent de la feina feta i reforça el raonament estadístic, ja que implica explicar a una altra persona les decisions, les accions i les interpretacions que s’han pres durant tot el procés.
Un web interessant per treballar estadística i per consultar informes estadístics és l’Open Data Barcelona en què fins al 2021, es va organitzar un concurs per a l’alumnat de 3r, 4t d’ESO i cicles formatius. El Repte Barcelona Dades Obertes tenia com a objectiu donar visibilitat al portal de dades obertes de l’Ajuntament de Barcelona i animar la ciutadania a explorar-lo, entenent el seu potencial com a font d’informació pública, i pretenia que l’alumnat o bé en grups o bé individualment treballés en dades reals de la ciutat fent anàlisis demogràfiques, econòmiques, urbanístiques, de mobilitat, d’accidentalitat, etc.
Al web trobareu els informes estadístics de l’alumnat de 3r i 4t d’ESO guanyadors de les diferents edicions i els vídeos divulgatius dels diferents estudis.