Consideracions generals
El sentit numèric és essencial en totes les àrees de les matemàtiques. Inclou l’habilitat de descompondre nombres de manera natural, utilitzar referents numèrics de forma àgil i adequada i aplicar les relacions entre operacions aritmètiques amb flexibilitat i creativitat per resoldre problemes. A més, implica comprendre el sistema de numeració posicional i les diferents maneres de representar els nombres, fer-ne estimacions i donar-los significat, així com reconèixer-ne la magnitud i aplicar el raonament proporcional.
A 3r d’ESO es comencen a utilitzar patrons diversos per abordar recomptes més complexos, s’aprofundeix en el coneixement dels nombres racionals i es constata l’existència de nombres irracionals. Els contextos plantejats són més exigents i requereixen un nivell més alt de capacitat d’abstracció.
Es proposa treballar el sentit numèric mitjançant la resolució de problemes, partint dels coneixements previs de l’alumnat i promovent l’ús d’estratègies pròpies en la gestió dels nombres per evitar l’aprenentatge mecànic. Les activitats han d’afavorir que l’alumnat estableixi connexions entre les propietats i relacions dels nombres i les seves operacions, alhora que estimen o valoren la coherència i la precisió dels resultats dels càlculs.
El sentit numèric a 3r d’ESO se centra en quatre blocs principals: el comptatge, la quantitat, el sentit de les operacions i el raonament proporcional. El bloc de relacions, ja treballat àmpliament a 1r i 2n d’ESO, queda consolidat en aquest curs, mentre que el bloc de matemàtica financera, introduït a 2n d’ESO, es reprèn a 4t.