Reflexions generals
L’estimació i les relacions constitueixen un pilar fonamental en el desenvolupament de les competències matemàtiques a 4t d’ESO. En aquest darrer curs de secundària, el treball amb aquests sabers esdevé més profund i específic, tot promovent la capacitat d’analitzar situacions complexes en què la incertesa, l’error i la precisió tenen un paper decisiu. Aquest bloc convida l’alumnat a reflexionar sobre la naturalesa de les mesures, les seves limitacions i la rellevància de comprendre i gestionar els errors associats. Això no només reforça la seva competència matemàtica, sinó també el prepara per prendre decisions basades en dades aproximades, un aspecte crucial en contextos acadèmics i professionals futurs.
El treball d’estimació i relacions permet connectar el raonament matemàtic amb experiències quotidianes, destacant la utilitat pràctica de les matemàtiques en la presa de decisions informades. A més, en aquest bloc es fomenta una actitud crítica i reflexiva envers les dades i convida els estudiants a validar els resultats obtinguts i a considerar les implicacions dels errors, ja sigui en experiments físics, en situacions aleatòries o en l’àmbit de les mesures geomètriques. Aquest enfocament holístic ajuda a desenvolupar una visió matemàtica integrada i significativa.
Comentaris sobre les connexions
Les connexions internes a les matemàtiques en aquest bloc són especialment riques i transversals. Amb el sentit numèric, s’estableix un vincle estret a través del coneixement i ús de l’error absolut i relatiu (saber #4.MES.ER.B), aspecte clau per analitzar la precisió dels resultats. El sentit estocàstic hi contribueix mitjançant l’anàlisi d’incertesa i la formulació de conjectures (saber #4.MES.ER.C), fet que proporciona una comprensió profunda dels fenòmens aleatoris. Finalment, el sentit espacial apareix de forma repetida entorn a tots els sabers del bloc.
Quant a les connexions externes, destaca l’aplicació d’aquests sabers en disciplines com la física, en què és essencial comprendre la precisió i la incertesa en mesuraments experimentals, i la química, en la qual el càlcul d’aproximacions i errors resulta determinant. A més, la tecnologia aporta eines digitals que faciliten l’estimació i l’anàlisi de dades, situant l’aprenentatge matemàtic en un context interdisciplinari i proper a la realitat de l’alumnat.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
En primer lloc, l’estimació de longituds i angles a partir de l’experiència o dels atributs d’altres objectes és un saber clau perquè desenvolupa en l’alumnat una intuïció matemàtica. Aquesta habilitat és fonamental en situacions reals, on sovint no es disposa d’eines de mesura precises i cal prendre decisions basades en aproximacions raonades.
En segon lloc, el coneixement i ús de l’error absolut i relatiu per convenir i adequar la precisió dels resultats en situacions de mesura és essencial per promoure una comprensió crítica dels resultats matemàtics. Aquest saber permet a l’alumnat analitzar la qualitat i la fiabilitat de les dades, així com ajustar el nivell de precisió en funció de les necessitats específiques de cada situació.
Ús de factors de conversió que permetin comparar unitats de mesura d’angles i l’establiment del radian com a unitat internacional de mesura.
Descoberta del radian a través de la proporcionalitat geomètrica.
Selecció i ús d’instruments (analògics o digitals) i unitats adequats per mesurar de
manera directa angles i longituds o distàncies en situacions trigonomètriques.
Observació de les raons invariants entre els costats de triangles rectangles semblants: les raons trigonomètriques.
Utilització de les raons trigonomètriques i les seves relacions en la resolució de problemes que es poden representar amb triangles rectangles.
Investigació de l’origen i ús de la trigonometria al llarg de la història.
Relació entre les freqüències relatives i les probabilitats d’esdeveniments en experiments aleatoris connectats amb la geometria.
Mesura de la probabilitat d’esdeveniments en experiments aleatoris, tenint en compte la seva independència o incompatibilitat.
Estimació de longituds i angles a partir de l’experiència o dels atributs d’altres objectes.
Coneixement i ús de l’error absolut i relatiu per convenir i adequar la precisió dels resultats en situacions de mesura.
Formulació de conjectures sobre l’anàlisi de la incertesa associada a un fenomen aleatori, basant-nos en l’estimació i l’experimentació.