Reflexions inicials i comentaris sobre els sabers essencials i d᾽ampliació
Aquest bloc vol reflectir les relacions de proporcionalitat entre quantitats en diferents contextos. Això inclou comprendre i aplicar conceptes com la proporcionalitat directa, raons i fraccions, escales, percentatges i les seves aplicacions en situacions de la vida quotidiana.
Mitjançant aquests sabers, els alumnes aprenen a establir connexions lògiques entre les quantitats, utilitzant estratègies com el càlcul mental, la simplificació de relacions i l᾽ús de representacions gràfiques per entendre com les magnituds varien de manera conjunta.
Aquest raonament és essencial per a la resolució de problemes que impliquen el pensament matemàtic i científic, i així fomentar un aprenentatge més profund i aplicat de les matemàtiques.
Comentaris sobre les connexions
Treballant amb taules, gràfiques i expressions algebraiques, l᾽alumnat pot comprendre com identificar la constant de proporcionalitat i aplicar-la a la resolució de problemes reals. A més, aquest coneixement els ajuda a desenvolupar una millor comprensió del concepte de funció lineal, i els prepara per a conceptes més avançats en àlgebra i anàlisi matemàtica.
Observacions sobre alguns sabers específics
El saber #1.NUM.RP.A ha de servir perquè els estudiants aprenguin a identificar les diferents relacions de proporcionalitat segons les diverses situacions quotidianes. És fonamental que siguin capaços de distingir quan una relació és de proporcionalitat directa i quan no ho és. Per aquest motiu, és important plantejar situacions que incloguin proporcionalitat directa, proporcionalitat inversa i relacions no proporcionals.
Una activitat que es pot plantejar a l᾽alumnat és un llistat de magnituds en què hagin de contestar si són o no de proporcionalitat directa. En aquest llistat s᾽ha de posar casos de resposta negativa (quan el cost va per franges, casos de proporcionat afí, algun d᾽inversa, ofertes «en pagues dos, te n᾽emportes tres»).
L᾽alumnat ha d᾽aprendre que la clau és que hi hagi una raó constant (el tant per u) o que observin que hi ha un creixement «paral·lel» de les dues magnituds.
Pel que fa al saber #1.NUM.RP.B, és important treballar problemes en diversos contextos i introduir progressivament tant la proporcionalitat directa com els percentatges. Pot ser convenient introduir el concepte d᾽escala, si bé només fent referència al doble, la meitat… Les escales es treballen més àmpliament a 2n d᾽ESO tant en el sentit numèric com el de la mesura.