Reflexions inicials
Com s’ha comentat a les consideracions generals del sentit, el bloc Visualització i modelització geomètrica ha d’impregnar no només el sentit espacial, sinó tota la resta de sentits que es treballin a l’aula de matemàtiques. Aquesta impregnació ajudarà a la comprensió dels sabers d’altres sentits i alhora enfortirà la base dels continguts geomètrics.
L’ús de models geomètrics, a més d’ajudar tot l’alumnat en la comprensió de conceptes, és la via d’entrada a aquests conceptes per a alguns d’ells. El fet de mostrar un mateix concepte des de diferents punts de vista fa que més alumnes hi puguin accedir. Visualitzar geomètricament propietats aritmètiques o elements algebraics ajuda a fer palpables aquestes idees, i proporciona així una entrada menys abstracta per a una part important de l’alumnat.
Durant el segon curs d’ESO la geometria pren un pes important i és per aquest motiu que aquest bloc de sabers no és gaire extens, però malgrat això es deixa a criteri del professorat (i se l’anima a fer-ho!) el fet de «geometritzar» altres sabers.
Comentaris sobre les connexions
Les connexions amb altres sabers són l’essència d’aquest bloc de sabers i és lògic que el bloc de visualització estigui connectat als altres sentits. A causa del pes de la geometria en el curs, la quantitat de sabers d’aquest bloc no és gaire elevada, però tots ells estan connectats a algun bloc de sabers.
Per a aquest curs també es proposa la introducció a les funcions i el treball amb les funcions constants, lineals i afins. Sembla lògic que l’explicació de l’expressió algebraica d’aquest tipus de funcions ha d’anar acompanyada d’una visualització geomètrica que permeti relacionar cadascuna de les expressions amb un tipus concret de recta i, per tant, la connexió amb #ALG.RF ve donada de forma directa.
De forma interna dins el sentit espacial, i tal com ja s’ha esmentat en el bloc #ESP.FG, es considera molt important la visualització geomètrica del teorema de Pitàgores. Aquesta visualització no només hauria de ser-hi present durant el descobriment i la demostració del teorema, sinó també, encara que sigui només una visualització mental, sempre que s’utilitzi el teorema. La visualització del teorema de Pitàgores permet fer un treball amb programes de geometria dinàmica i, per tant, també es treballen els sabers del bloc #ALG.PC.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
Un dels sabers essencials d’aquest bloc és el saber #2.ESP.VM.C. Aquest es repeteix al llarg de tota l’etapa i sempre s’ha marcat com a essencial perquè, tal com s’ha anat repetint, es considera molt important que es geometritzin tants sabers com sigui possible, siguin del sentit que siguin.
De la resta de sabers, s’ha destacat el #2.ESP.VM.A, perquè es considera essencial tractar les funcions no només des d’un punt de vista algebraic, sinó veient com cadascuna de les expressions correspon a una representació concreta, en aquest cas rectes amb diferents característiques.
El saber #2.ESP.VM.B no s’ha destacat en aquest bloc, no perquè no es consideri important la visualització del teorema de Pitàgores, sinó al contrari, perquè s’ha destacat aquesta rellevància com un saber essencial en el bloc #ALG.FG.
Observacions sobre alguns sabers específics
El saber #2.ESP.VM.A pretén que en el moment de treballar les funcions constants, lineals i afins, es visualitzi que aquestes es poden representar per una recta en uns eixos de coordenades. Es considera que aquest treball és molt més ric si es fa en les dues direccions, és a dir, si es treballa la representació d’una determinada expressió i també l’expressió, encara que sigui de forma qualitativa, d’una determinada representació.
Reconeixement i estudi de figures semblants al pla i a l’espai. Raó de semblança.
Comprensió i aplicació del teorema de Tales en diferents contextos. Posició de Tales.
Descoberta, conceptuació i demostració geomètrica del teorema de Pitàgores.
Resolució de problemes que impliquin el teorema de Pitàgores.
Estudi de les propietats i els elements de cossos geomètrics. Classificació de poliedres i cossos rodons.
Estudi i visualització de cossos geomètrics a través dels seus desenvolupaments plans.
Localització en el pla mitjançant coordenades cartesianes. Origen històric.
Visualització de les funcions constant, lineal i afí com una recta amb unes característiques concretes.
Visualització del teorema de Pitàgores com la relació entre les àrees dels quadrats construïts sobre els costats d’un triangle rectangle.
Reconeixement de connexions entre el sentit espacial, la resta de sentits i altres àrees de coneixement properes a l'alumnat.