Reflexions generals
És important recalcar la diferència entre l’estadística descriptiva (que és la part de l’estadística que descriu, analitza i representa un conjunt de dades utilitzant mètodes numèrics i gràfics amb l’objectiu de sintetitzar i representar aquesta informació) de l’estadística inferencial (que és la part de l’estadística dedicada a obtenir resultats d’una població objecte d’estudi a partir dels resultats obtinguts de l’anàlisi d’un subconjunt d’aquesta població, anomenat mostra). En el cas de l’estadística inferencial, és essencial treballar amb una mostra representativa de la població per tal que les conclusions a les quals s’arribin puguin ser generalitzades a tota la població.
És molt recomanable treballar l’estadística en situacions no estrictament matemàtiques per donar oportunitat al disseny d’investigacions i enquestes, amb l’objectiu d’identificar els elements i les condicions que ha de complir un bon estudi estadístic que ens permeti modelar la situació. Per això, és important que a principi de curs es treballi coordinadament amb el professorat dels diferents àmbits per aprofitar les diferents oportunitats que puguin aparèixer, ja sigui dintre d’una activitat, una situació d’aprenentatge o un projecte.
Comentaris sobre les connexions
La connexió entre l’estadística i l’àlgebra es pot observar en diversos aspectes, especialment quan es treballa amb variables estadístiques quantitatives i qualitatives. Aquesta relació es fa més evident a mesura que es concreten les variables i es tradueixen a termes algebraics per ser analitzades o manipulades matemàticament. Per tant, hi ha una connexió amb el saber #1.ALG.VA.D.
La connexió entre l’estadística descriptiva i l’estadística inferencial, saber #1.EST.DI.C, es troba en el procés de recollida i anàlisi de dades en un estudi estadístic. Aquests dos tipus d’estadística estan interrelacionats i sovint treballen conjuntament per proporcionar una comprensió més completa de la informació. La recollida de dades rellevants és un element central que uneix ambdues perspectives.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
A fi d’iniciar l’alumnat en la inferència, començarem amb petits estudis estadístics d’una població com és la classe, i la investigació simple serà sovint en forma d’una pregunta que propiciï una recollida de dades i una representació i anàlisi posteriors. És per això que és essencial treballar des d’un principi la formulació de bones preguntes estadístiques i evitar les que siguin esbiaixades.
Per altra banda, lligat també el saber #1.EST.DI.A, és fonamental treballar les conclusions que es poden extreure dels diversos estudis estadístics que fem a classe.
Identificació, representació i ús d’una fracció en diferents contextos.
Estudi de la circumferència i del cercle: centre, radi, diàmetre, longitud, el nombre pi, arc, corda i sector circular.
Variables estadístiques quantitatives i qualitatives.
Anàlisi i interpretació de taules i gràfics estadístics simples (gràfics de punts, diagrames de barres, poligonals i sectorials).
Interpretació i reconeixement dels conceptes bàsics d’estadística: població i individu, mostra, variables estadístiques quantitatives i qualitatives discretes, freqüència absoluta i freqüència relativa.
Recollida i organització de dades quantitatives i qualitatives basades en observacions, dades públiques, enquestes, experiments i simulacions.
Confecció de taules de freqüències (absolutes i relatives) donat un conjunt de dades.
Representació inicialment manual d’un conjunt de dades donades a través de gràfics estadístics (gràfics de punts, de barres i de sectors, diagrames de tija i fulla…).
Comprensió, càlcul i interpretació de paràmetres estadístics de centralització (mitjana, mediana i moda) donat un conjunt de dades.