Omet navegació

Comptatge

Sabers

  1. Resolució de problemes basats en recomptes sistemàtics mitjançant la identificació i selecció d’una estratègia adequada com ara diagrames d’arbre, taules o altres eines visuals.
    #ALG.PC
    #EST.PI

Descripció i orientacions

Reflexions inicials

El domini del saber #2.NUM.CO.A permet a l’alumnat desenvolupar estratègies per abordar situacions que impliquen organitzar i comptar sistemàticament possibles resultats. Analitzar la situació de manera lògica i pas a pas permet triar l’estratègia més adequada segons el context. També facilita el desenvolupament d’habilitats de raonament lògic, organització de la informació i resolució de problemes, a més d’una comprensió més profunda de conceptes com ara la combinatòria i la probabilitat. Aquest enfocament no només millora la capacitat de l’alumnat per resoldre problemes de forma estructurada, sinó que també l’ajuda a veure les connexions entre diferents eines i conceptes matemàtics.

A 2n d’ESO és adequat l’ús dels diagrames d’arbre i les taules de doble entrada per treballar aquest tipus de problemes:

  • El diagrama d’arbre facilita la representació visual de totes les opcions o resultats possibles d’una situació. És molt útil en la resolució de problemes de comptatge, probabilitat i combinatòria, ja que permet visualitzar, de manera ordenada i sistemàtica, totes les possibilitats d’un problema i com s’hi ha arribat.
  • La taula de doble entrada és útil per analitzar i comparar dades, ja que permet visualitzar de manera clara com interactuen les variables i facilita la identificació de patrons o relacions entre elles.

La resolució de problemes mitjançant recomptes sistemàtics permet introduir les tècniques de combinatòria de manera visual i manipulativa, sense necessitat d’utilitzar fórmules.

Comentaris sobre les connexions

La descomposició del problema i la cerca d’estratègies adequades per arribar a una solució connecten aquest saber amb el pensament computacional.

L’ús de representacions com ara diagrames d’arbres o taules es relaciona directament amb el sentit estocàstic.

Resolució de problemes basats en recomptes sistemàtics mitjançant la identificació i selecció d’una estratègia adequada com ara diagrames d’arbre, taules o altres eines visuals.

Recursos i activitats

Recursos i activitats per treballar sabers concrets

A continuació, es presenten algunes idees sobre recursos i activitats d’aprenentatge que poden contribuir a l’adquisició dels sabers d’aquest bloc.

A. Resolució de problemes basats en recomptes sistemàtics mitjançant la identificació i selecció d’una estratègia adequada com ara diagrames d’arbre, taules o altres eines visuals. #ALG.PC, #EST.PI

Counting Tree

Les activitats de comptatge visual ofereixen una bona oportunitat perquè l’alumnat comparteixi com visualitza els nombres i els seus mètodes de comptatge, i fomentar així habilitats analítiques i de col·laboració. Aquestes activitats permeten identificar patrons a les imatges i fer estimacions precises. A més, tenen un «sostre alt», ja que permeten a cada alumne explorar diferents enfocaments. Escoltar els raonaments dels companys enriqueix les estratègies individuals de comptatge.

Counting tree és una activitat d’estimació visual disponible al web Mathematics Assessment Project.

Es mostra una imatge d’un bosc en què els cercles representen arbres vells i, els triangles, arbres joves. Es proposa a l’alumnat el repte de determinar quants arbres hi ha de cada tipus.

Núvol de punts
Font: . Counting tree

Com que n’hi ha massa per comptar-los un a un, es convida l’alumnat a fer una estimació. L’activitat es pot treballar en petits grups que han de pensar i aplicar diferents estratègies per fer una bona estimació. El professorat observa els grups i els dona suport, sense resoldre ni corregir, però plantejant preguntes que els facin reflexionar.

Finalment, en gran grup, es comparen les diferents solucions, intentant construir una solució global.

Cursa de Camells

Una altra proposta d’activitat per treballar el saber #2.NUM.CO.A és la cursa de camells o de cavalls.

El material que es necessita per portar a terme aquesta activitat és un tauler com el de la imatge, 12 fitxes i dos daus.

Taulell cursa de camells
Font: Elaboració pròpia

Les regles del joc són:

  • Cada alumne tria el número del camell que creu que guanyarà.
  • Es tiren dos daus a cada jugada i se sumen els resultats. La suma obtinguda fa avançar una casella el camell que porta aquest dorsal.
  • Guanya el camell que arribi primer al final del tauler.

Una vegada fetes algunes partides, toca pensar: «Què creieu que ha passat?».

Per fer l’estudi sobre què ha passat, és útil tenir dos daus de colors diferents.

En el moment de comptar quantes possibilitats hi ha d’obtenir cada resultat, s’observa la dificultat de representar els resultats en forma d’arbre (és massa gran) i, per tant, es proposa fer una taula de doble entrada, molt més fàcil d’estudiar i treure’n conclusions.

Diagrama d'arbre

Taula de dos daus
Font: Elaboració pròpia

Els resultats obtinguts es poden utilitzar per aplicar el càlcul de probabilitats.

Es poden variar les condicions del joc per anar aplicant de manera comprensiva el que s’ha après. Per exemple, pot avançar el camell que porta el dorsal de la diferència entre els resultats obtinguts pels dos daus.

En el web Calaix +ie, es pot trobar l’entrada Tirem 2 daus (part 2), en què Joan Jareño presenta la cursa de camells i algunes variants del mateix joc.

A la mateixa web hi ha el joc El TOC-BUM (Un joc de càlcul), que és un joc senzill, però del qual es poden obtenir interessants aprenentatges. Pel que fa al comptatge, mostra com recollir dades, construir taules i extreure’n conclusions a partir de l’observació.

Altres activitats que inicien el treball de la combinatòria per treballar aquest bloc són les següents:

  • Cubets encaixables: combinem! del CREAMAT proposa l’ús de cubets encaixables com a recurs manipulatiu per explorar conceptes com ara la combinatòria, la simetria i les estructures espacials. A través d’aquesta activitat, l’alumnat experimenta diferents maneres d’encaixar els cubets per formar figures i patrons.
  • Combinar i comptar: Joguines, poemes i matemàtiques, presentada al blog Calaix +ie, proposa un enfocament lúdic per treballar la combinatòria a través de materials quotidians com ara joguines i poemes. L’objectiu és que l’alumnat explori de quantes maneres poden combinar diferents elements.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)