Sabers
- Resolució de problemes basats en recomptes sistemàtics mitjançant la identificació i selecció d’una estratègia adequada com ara diagrames d’arbre, taules o altres eines visuals.
#ALG.PC#EST.PI
El domini del saber #2.NUM.CO.A permet a l’alumnat desenvolupar estratègies per abordar situacions que impliquen organitzar i comptar sistemàticament possibles resultats. Analitzar la situació de manera lògica i pas a pas permet triar l’estratègia més adequada segons el context. També facilita el desenvolupament d’habilitats de raonament lògic, organització de la informació i resolució de problemes, a més d’una comprensió més profunda de conceptes com ara la combinatòria i la probabilitat. Aquest enfocament no només millora la capacitat de l’alumnat per resoldre problemes de forma estructurada, sinó que també l’ajuda a veure les connexions entre diferents eines i conceptes matemàtics.
A 2n d’ESO és adequat l’ús dels diagrames d’arbre i les taules de doble entrada per treballar aquest tipus de problemes:
La resolució de problemes mitjançant recomptes sistemàtics permet introduir les tècniques de combinatòria de manera visual i manipulativa, sense necessitat d’utilitzar fórmules.
La descomposició del problema i la cerca d’estratègies adequades per arribar a una solució connecten aquest saber amb el pensament computacional.
L’ús de representacions com ara diagrames d’arbres o taules es relaciona directament amb el sentit estocàstic.
Resolució de problemes basats en recomptes sistemàtics mitjançant la identificació i selecció d’una estratègia adequada com ara diagrames d’arbre, taules o altres eines visuals.
A continuació, es presenten algunes idees sobre recursos i activitats d’aprenentatge que poden contribuir a l’adquisició dels sabers d’aquest bloc.
Les activitats de comptatge visual ofereixen una bona oportunitat perquè l’alumnat comparteixi com visualitza els nombres i els seus mètodes de comptatge, i fomentar així habilitats analítiques i de col·laboració. Aquestes activitats permeten identificar patrons a les imatges i fer estimacions precises. A més, tenen un «sostre alt», ja que permeten a cada alumne explorar diferents enfocaments. Escoltar els raonaments dels companys enriqueix les estratègies individuals de comptatge.
Counting tree és una activitat d’estimació visual disponible al web Mathematics Assessment Project.
Es mostra una imatge d’un bosc en què els cercles representen arbres vells i, els triangles, arbres joves. Es proposa a l’alumnat el repte de determinar quants arbres hi ha de cada tipus.
Com que n’hi ha massa per comptar-los un a un, es convida l’alumnat a fer una estimació. L’activitat es pot treballar en petits grups que han de pensar i aplicar diferents estratègies per fer una bona estimació. El professorat observa els grups i els dona suport, sense resoldre ni corregir, però plantejant preguntes que els facin reflexionar.
Finalment, en gran grup, es comparen les diferents solucions, intentant construir una solució global.
Una altra proposta d’activitat per treballar el saber #2.NUM.CO.A és la cursa de camells o de cavalls.
El material que es necessita per portar a terme aquesta activitat és un tauler com el de la imatge, 12 fitxes i dos daus.
Les regles del joc són:
Una vegada fetes algunes partides, toca pensar: «Què creieu que ha passat?».
Per fer l’estudi sobre què ha passat, és útil tenir dos daus de colors diferents.
En el moment de comptar quantes possibilitats hi ha d’obtenir cada resultat, s’observa la dificultat de representar els resultats en forma d’arbre (és massa gran) i, per tant, es proposa fer una taula de doble entrada, molt més fàcil d’estudiar i treure’n conclusions.
Els resultats obtinguts es poden utilitzar per aplicar el càlcul de probabilitats.
Es poden variar les condicions del joc per anar aplicant de manera comprensiva el que s’ha après. Per exemple, pot avançar el camell que porta el dorsal de la diferència entre els resultats obtinguts pels dos daus.
En el web Calaix +ie, es pot trobar l’entrada Tirem 2 daus (part 2), en què Joan Jareño presenta la cursa de camells i algunes variants del mateix joc.
A la mateixa web hi ha el joc El TOC-BUM (Un joc de càlcul), que és un joc senzill, però del qual es poden obtenir interessants aprenentatges. Pel que fa al comptatge, mostra com recollir dades, construir taules i extreure’n conclusions a partir de l’observació.
Altres activitats que inicien el treball de la combinatòria per treballar aquest bloc són les següents:
Llicenciat sota la Llicència Creative Commons Reconeixement CompartirIgual 4.0