Reflexions generals
L’especificació i seqüenciació de sabers corresponent al bloc Pensament computacional, a partir del que disposa el currículum, s’ha fet atenent a diversos criteris:
- S’ha intentat contextualitzar-los al màxim dins de l’àmbit de les matemàtiques.
- En aquesta línia, el bloc de sabers Pensament computacional té abundants i significatives connexions amb els altres blocs del sentit algebraic, amb els altres sentits i, naturalment, amb el procés de resolució de problemes. Aquestes connexions faciliten el tractament d’algunes idees del pensament computacional dins del treball matemàtic i, alhora, aporten possibilitats didàctiques en la introducció, desenvolupament i aplicació dels sabers matemàtics.
- Els sabers s’han especificat de manera que, a cada curs, n’hi hagi que corresponguin a cadascuna de les quatre categories següents:
- Sabers relacionats amb les dimensions del pensament computacional a què fa referència la competència específica 4: descomposició, patrons, abstracció i algorismes.
- Sabers relacionats amb la construcció d’algorismes que puguin ser executats per persones o per ordinadors.
- Sabers relacionats amb l’ús d’eines computacionals per al treball matemàtic.
- Sabers relacionats amb la gestió socioemocional que són transversals a tots els cursos de l’ESO.
- A través del redactat dels sabers, s’ha intentat donar acollida a tres opcions de treball diferents, però compatibles:
- La possibilitat de desenvolupar-ho sense arribar a la necessitat de les eines digitals. És el que s’anomena «pensament computacional desendollat».
- La possibilitat de crear programes en llenguatges de programació com ara Scratch, Blockly, Snap!, JavaScript o Python. Els tres primers són entorns de programació per blocs, molt visuals, mentre que els altres dos són entorns de programació textuals amb una sintaxi clara, ben estructurada i, en el cas del Python, versàtil. Per a 1r d’ESO, es recomana treballar amb els llenguatges de programació per blocs i deixar per a casos puntuals la programació textual (com Python).
- La possibilitat d’emprar aplicacions del camp de la robòtica i dispositius mòbils (Micro:bit, Arduino, App Inventor…).
Comentaris sobre les connexions
La densitat de connexions amb altres sabers d’altres sentits és alta, ja que comparteix moltes de les habilitats fonamentals que són essencials en l’estudi de les matemàtiques, com ara la resolució de problemes, el raonament lògic i la descomposició de tasques complexes en passos més simples. Aquest tipus de pensament implica l’ús d’algoritmes, patrons i models per abordar problemes de manera estructurada, una pràctica que és molt similar al procés matemàtic de formular conjectures, provar hipòtesis i trobar solucions. El saber #1.ALG.PC.H té una connexió evident amb el sentit socioemocional.
Observacions sobre alguns sabers d’aquest bloc
El saber #1.ALG.PC.A, que és un saber essencial, es pot entendre com la segona regla del Discurs del mètode de René Descartes per resoldre situacions diverses, comprenent la complexitat d’un problema com dependències de proposicions més simples. Algú altre el pot interpretar com l’aplicació al mètode de «divideix i venceràs».
Hi ha diferències entre el concepte de patró algebraic (#1.ALG.PA) i el que es reflecteix al pensament computacional, que implica identificar patrons per resoldre un problema de manera més eficient o reutilitzable.
El saber #1.ALG.PC.C, que és un saber essencial, permet manipular la informació d’una manera més comprensible i manejable. És fonamental en diverses disciplines i consisteix a agrupar i organitzar objectes o idees segons certes característiques comunes per tal de simplificar la complexitat i facilitar la comprensió, l’anàlisi i la manipulació d’informació. Ampliem els conceptes que involucren aquest saber:
- Classificació: procés d’agrupació d’objectes en categories o classes basant-se en atributs compartits. Permet reduir la complexitat en poder tractar un conjunt divers d’objectes com un grup únic.
- Ordenació: procés d’organitzar objectes segons una certa seqüència o criteri, com ara la mida, l’ordre alfabètic o el valor numèric. L’ordenació és essencial per a la cerca eficient d’informació i per facilitar la comparació entre objectes.
- Abstracció: procés de simplificar i generalitzar un conjunt d’informació, centrant-se en les característiques essencials i eliminant els detalls irrellevants.
El saber #1.ALG.PC.D és una eina per analitzar i descriure situacions matemàtiques, ja que facilita la comprensió, la representació i la comunicació de conceptes complexos i permet visualitzar i organitzar la informació de manera estructurada i clara.
A través del saber #1.ALG.PC.E es pot explorar, descobrir, aplicar i consolidar idees matemàtiques. Els elements clau d’uns algorismes són les dades inicials (entrades), les instruccions (passos clars i concrets), els condicionals i els resultats obtinguts (sortides).
La calculadora científica en què s’ha pensat en les orientacions del saber #1.ALG.PC.F ha estat de la marca CASIO, pel fet que incorpora un emulador gratuït que ajuda a fer el traspàs d’informació. A més, en el seu portal web ofereix una zona de recursos educatius força àmplia. Una altra empresa amb una filosofia similar, amb un emulador en línia i recursos educatius, és numworks.
El saber #1.ALG.PC.G se centra en el programa de geometria dinàmica GeoGebra, per un fet de tradició local, ja que fins i tot hi ha una bona associació (ACG) que en transmet les bondats i els beneficis dins l’aula. És un programari molt còmode per a la gestió autònoma de l’alumnat i el seu aprenentatge, amb poca intervenció del professorat. Al professorat novell li pot ser d’ajuda el taller Matemàtiques amb GeoGebra. Nivell 0 o bé C²EM. Taller iniciació geometria dinàmica. Amb aquests recursos no es pretén que el professorat creï activitats dirigides o per mostrar conceptes, sinó que se senti més segur i còmode en el moment de portar-lo a l’aula. Es considera que aquest coneixement es desenvolupa quan l’alumnat manipula, gestiona i construeix els recursos proposats al seu propi ritme.
A continuació s’amplien els conceptes que involucren el saber #1.ALG.PC.H i que són bàsics per al creixement personal:
- L’autoconfiança és la creença en les capacitats pròpies.
- La persistència impulsa a seguir endavant malgrat les dificultats.
- L’adaptabilitat i la flexibilitat permeten ajustar-se a canvis i circumstàncies noves.
- La creativitat genera solucions innovadores.
- La col·laboració permet facilitar el treball en equip.
- La gestió constructiva de l’error ensenya a aprendre dels fracassos per millorar.
Totes aquestes activitats es poden gestionar amb tasques col·laboratives, ja sigui amb una pissarra compartida o amb eines digitals síncrones. Això permet que cadascú pugui aportar alguna cosa i, per petita que sigui, cada aportació incrementa la confiança personal de qui hi participa. A més, durant el procés sorgeixen errades que no es penalitzen, sinó que es veuen com a oportunitats per explorar nous camins, alternatives o enfocaments més enriquidors. Totes aquestes actituds enllacen amb el sentit socioemocional, #SOE.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
La naturalesa diversa dels sabers d’aquest bloc fa difícil destacar-ne alguns com a essencials. Tanmateix, s’ha optat per escollir com a essencials els sabers #1.ALG.PC.A i #1.ALG.PC.C pel que tenen de bases conceptuals, tant per a la resolució de problemes com per avançar cap a l’abstracció.
El saber #1.ALG.PC.E s’ha marcat d’ampliació perquè es pot graduar molt la profunditat amb què es treballa, des de la descripció d’algorismes en llenguatge habitual o amb símbols fins a la programació de codi.