Omet navegació

ESO: Sentit socioemocional

Consideracions generals

Segons el currículum, el sentit socioemocional integra destreses que haurien de permetre a l’alumnat autogestionar les seves emocions, consolidar actituds més eficients cap al treball matemàtic i conformar un sistema de creences que, en particular, erradiqui determinats mites preconcebuts, tant sobre les matemàtiques i el seu aprenentatge com sobre falses limitacions innates o per motius de gènere. Així, tot plegat els ha d’ajudar tant a establir i aconseguir metes com a augmentar la seva capacitat de prendre decisions responsables i informades i participar de manera activa en la seva formació.

El sentit socioemocional està relacionat amb les competències específiques 8 i 9 i ha d’estar present en tota l’educació matemàtica.

La competència 8 se centra en el desenvolupament d’habilitats personals com l’autoregulació, per gestionar emocions, aprendre dels errors i veure la incertesa com una oportunitat per gaudir aprenent matemàtiques. Aquesta competència està molt relacionada amb el primer bloc de sabers que compon aquest sentit: “Creences, actituds i emocions”.

D’altra banda, la competència 9 se centra en el desenvolupament de destreses socials com la cooperació, a fi de participar activament en equips inclusius, reconèixer la diversitat i valorar les aportacions d’altres per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva. Aquesta competència està molt relacionada amb el segon bloc de sabers que compon aquest sentit: “Treball en equip i presa de decisions”.

L’aprenentatge socioemocional emergeix com una necessitat important en els sistemes educatius. En aquest context, l’educació matemàtica pot contribuir significativament a la formació socioemocional de l’alumnat i, a la inversa, atendre els aspectes socioemocionals (tant la gestió socioemocional per part del professorat a l’aula, com l’adquisició d’habilitats socioemocionals per part de l’alumnat) pot millorar l’aprenentatge matemàtic.

La destresa socioemocional i la seva gestió permeten abordar els diferents aspectes de l’aprenentatge, minimitzant barreres i bloquejos. Identificar i gestionar les emocions, així com les idees preconcebudes o els prejudicis respecte al treball matemàtic, pot ajudar l’alumnat a assolir èxits personals en el desenvolupament dels diversos processos matemàtics, la resolució de problemes, el raonament, l’establiment de connexions i la comunicació i representació:

Resolució de problemes

Resoldre problemes matemàtics desafiadors, entenent que la utilització de diverses estratègies per gestionar l’estrès contribueix a augmentar l’eficàcia pròpia en la resolució del problema i a desenvolupar la resiliència personal.

Raonament i prova

Aquest procés exigeix cura i rigor, contribueix a desenvolupar la capacitat d’anàlisi crítica de l’alumnat i evita que s’arribi a conclusions precipitades o errònies. En matemàtiques, els errors són inevitables i cal considerar-los part de l’aprenentatge. Acceptar i analitzar els errors fomenta una mentalitat de creixement, en què l’alumnat pot aprendre que l’error és part necessària del seu procés de formació.

Connexions amb altres parts de la matemàtica

Veure les idees des de diferents perspectives pot contribuir a enriquir la comprensió matemàtica, fomentar la creativitat i desenvolupar una mentalitat flexible. El reconeixement de connexions tant explícites com subtils pot ajudar a apreciar i respectar la diversitat d’enfocaments possibles en matemàtiques.

Connexions amb altres matèries i amb l’entorn

Fer connexions entre les matemàtiques i els contextos quotidians pot contribuir a desenvolupar la capacitat de prendre decisions informades i fomentar el pensament crític.

Comunicació i representació

Expressar clarament els pensaments propis amb autoconfiança i amb respecte, escoltar activament i valorar els arguments d’altres companys i companyes, gestionar les pròpies emocions i comprendre les emocions d’altres persones contribueix a crear relacions positives i facilita el treball matemàtic col·laboratiu i inclusiu.

El sentit socioemocional està constantment present en l’educació matemàtica; els sabers que s’estableixen en el currículum s’han de tenir en compte al llarg de tots els cursos de manera sostinguda. Per aquesta raó, s’ha optat per fer una proposta de concreció d’aquests sabers que sigui transversal als quatre cursos de l’ESO. Tanmateix, la transversalitat de la proposta és compatible amb el fet de posar l’accent en uns sabers o altres, segons el moment, la mena d’activitat que es faci, l’alumnat, el curs, etc. Cal subratllar alguns aspectes que matisen aquesta transversalitat, ja que se situen en moments concrets:

A primer curs d’ESO cal posar èmfasi en els aspectes socioemocionals que fan referència a la transició entre primària i secundària per tal d’assegurar un acolliment amable; així, per exemple, l’atenció i suport socioemocionals del professorat haurien d’afavorir que l’alumnat identifiqués i sobretot valorés el fet que cadascun d’ells i elles està avesat a diferents preparacions prèvies, diferents maneres de treball matemàtic i que, en conseqüència, hi ha diversos estils d’aprenentatge, diferents idees preconcebudes entorn de les matemàtiques… I tot plegat amb la finalitat que aquesta valoració els condueixi a prendre consciència de les creences sobre les habilitats matemàtiques pròpies i sigui el punt de partida per a reflexions de millora individual. Convé fer possible una transició plàcida i serena.
Les incorporacions de persones nouvingudes en qualsevol moment de l’ESO també comporten una atenció socioemocional en l’aprenentatge i ensenyament de les matemàtiques per assegurar un acolliment suau i serè. Podríem fer les mateixes consideracions que en el cas de primer curs.

Adaptacions a perfils concrets d’alumnes. El sentit socioemocional, per definició, va molt lligat a aspectes individuals que són diferents per a cada persona. Convé intentar adaptar el treball entorn dels sabers propis d’aquest sentit a les necessitats, actituds, habilitats, creences prèvies, potencialitats i emocions de cada alumne/a particular.
A 4t curs de l’ESO serà important donar suport, també des de les matemàtiques, a una adequada orientació de cada alumne/a per enfocar els seus estudis postobligatoris o les seves activitats laborals.

Els sabers que es detallen a continuació són aspectes importants per al desenvolupament del sentit socioemocional en matemàtiques, estan molt interrelacionats entre ells i necessàriament s’han de treballar de manera conjunta i integrada en l’educació matemàtica.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)