Omet navegació

Quantitat

Sabers

  1. Aproximació històrica dels nombres irracionals.
  2. Ús dels nombres irracionals en diferents contextos.
    [ESS]
  3. Ús de diferents mètodes geomètrics per representar nombres irracionals.
  4. Representació a la recta real dels diferents conjunts numèrics, així com d’intervals i semirectes.
    [ESS]
    #ALG.ID
  5. Estimació i aproximació dels nombres reals per excés i per defecte analitzant els errors absolut i relatiu.
    #MES.ER
  6. Introducció de les potències amb exponent fraccionari i representació amb radicals.
    [AMP]

Descripció i orientacions

Reflexions inicials

El bloc de quantitat proporciona una comprensió profunda dels diferents tipus de nombres i les seves aplicacions, amb un enfocament especial en els nombres irracionals. Aquest bloc explora la seva necessitat històrica, en destaca la contribució al desenvolupament de les matemàtiques i n’analitza l’ús en diversos contextos pràctics, com el càlcul del nombre pi o les arrels quadrades no exactes. També s’introdueixen diferents mètodes per aproximar aquests nombres i se’n treballa la construcció geomètrica, fet que ofereix una perspectiva visual i intuïtiva de la seva existència.

Cal no perdre de vista la importància dels nombres racionals, que s’han de continuar treballant fins i tot quan no figuren explícitament en els sabers. Aquests nombres són essencials per a la resolució de problemes i per establir connexions entre els diferents conjunts numèrics, incloent-hi els irracionals. En aquest sentit, se’n fomenta la comprensió mitjançant activitats com la representació dels nombres a la recta real, el treball amb intervals i semirectes, així com l’anàlisi de l’aproximació i l’estimació de nombres reals. Això inclou també l’estudi dels errors absolut i relatiu, fonamentals per entendre la precisió i l’exactitud en el càlcul.

Finalment, s’introdueixen conceptes fonamentals com les potències amb exponent fraccionari i els radicals, que amplien la comprensió dels nombres i les seves operacions. Tot plegat, aquest bloc integra coneixements històrics, geomètrics i algebraics.

Comentaris sobre les connexions

La representació dels diferents conjunts numèrics, intervals i semirectes a la recta real, saber #4.NUM.QU.D, estableix una connexió directa i significativa amb l’àlgebra, #ALG.ID, ja que proporciona una base visual i conceptual per entendre, per exemple, les solucions de les inequacions.

El saber #4.NUM.QU.E es connecta amb el sentit de mesura, ja que aplica el càlcul de l’error per validar els resultats en un problema de mesura, #MES.ER.

Comentaris sobre els sabers essencials i d'ampliació

El saber #4.NUM.QU.B es considera essencial, ja que estimacions.

Observacions sobre alguns sabers específics

La descoberta dels nombres irracionals marca una fita en la història de les matemàtiques ⎯saber #4.NUM.QU.A, ja que va desafiar la creença que tots els nombres poden expressar-se com a fraccions. Aquesta comprensió és clau per entendre l’evolució de les idees matemàtiques i la capacitat de resoldre problemes més enllà dels nombres racionals.

En diferents sabers es presenten activitats que permeten aproximar els nombres irracionals de manera semblant a com ho van fer històricament personatges com Arquimedes, Pitàgores o Llull. Així, la història, vinculada al saber #4.NUM.QU.A, ofereix un context significatiu per treballar altres sabers de manera integrada.

Els nombres irracionals han tingut un paper essencial en altres moments de la història, com a l’època d’Euclides, durant el Renaixement o en la formulació del càlcul infinitesimal per part de Newton i Leibniz. Aquests contextos històrics poden ser una eina enriquidora per treballar a l’aula, si es considera adequat.

Aproximació històrica dels nombres irracionals.

Ús dels nombres irracionals en diferents contextos.

Ús de diferents mètodes geomètrics per representar nombres irracionals.

Representació a la recta real dels diferents conjunts numèrics, així com d’intervals i semirectes.

Estimació i aproximació dels nombres reals per excés i per defecte analitzant els errors absolut i relatiu.

Introducció de les potències amb exponent fraccionari i representació amb radicals.

Recursos i activitats

Recursos i activitats generals per al bloc de sabers

Una proposta per treballar el saber #4.NUM.QU.E a partir de la història ⎯saber #4.NUM.QU.A⎯ és la següent:

«El mètode d’Arquimedes per aproximar el valor de \(\pi\)»:

Arquimedes de Siracusa (287-212 aC) va desenvolupar una de les primeres aproximacions rigoroses del nombre \(\pi\) utilitzant mètodes geomètrics. Va aplicar un enfocament basat en polígons inscrits i circumscrits a una circumferència, la qual cosa va fitar el valor de \(\pi\) amb gran precisió. Aquest mètode s’explica en el vídeo Arquímedes y el Descubrimiento del número Pi.

L’objectiu d’aquesta proposta és que l’alumnat comprengui i sigui capaç d’aplicar el mètode d’Arquimedes per aproximar el valor de \(\pi\), tot reflexionant sobre com augmenta la precisió de l’aproximació a mesura que s’incrementa el nombre de costats dels polígons utilitzats.

Es recomana que l’activitat es dugui a terme en grups de \(3\) o \(4\) alumnes per fomentar la col·laboració i la discussió.

A partir d’una circumferència donada (manualment o mitjançant un programari com GeoGebra), cada grup ha de dibuixar:

  • Un polígon regular inscrit.
  • Un polígon regular circumscrit.

Es treballarà amb polígons de diferents nombres de costats (per exemple, \(6,\ 8\) i  \(12\)).

Es demana que calculin:

  • Els perímetres del polígon inscrit i del circumscrit.
  • La mitjana dels valors dels perímetres obtinguts per aproximar el nombre \(\pi\):

\(\pi\approx\displaystyle\frac{\textrm{Perímetre del polígon inscrit + Perímetre del polígon circumscrit}}2\)

  • Els errors absolut i relatiu.

Es fan les reflexions següents:

  • Com afecta el nombre de costats dels polígons a la precisió de l’aproximació de \(\pi\)?
  • Quines limitacions té el mètode d’Arquimedes i com es poden superar amb eines modernes?
  • Per què és significatiu aquest mètode en la història de les matemàtiques?

Una ampliació de l’activitat és utilitzar GeoGebra per treballar amb polígons de més costats (\(48,\ 96\), o més). Això permet comprovar la precisió del mètode d’Arquimedes amb més detall i obtenir gràficament la convergència del valor de \(\pi\).

Una altra activitat per treballar els sabers #4.NUM.QU.A i #4.NUM.QU.E fa referència a Ramon Llull i la quadratura del cercle:

Al web del CESIRE hi ha publicada l’entrada Llull i les matemàtiques (II): La quadratura del cercle, en què s’explica com Llull aborda la quadratura del cercle:

Es pot traslladar a l’aula el mètode utilitzat per Llull seguint els cànons de la geometria clàssica:

Llull proposa dibuixar els quadrats inscrit i circumscrit a una circumferència.

Quadrats i circumferències

Font: Llull i les matemàtiques (II): La quadratura del cercle

Tot mesurant el costat dels dos quadrats, calculava el costat d’un quadrat nou que tingués com a mesura del costat la mitjana dels altres dos.

Quadrats i cercles

Font: Llull i les matemàtiques (II): La quadratura del cercle

Segons Llull, aquest quadrat, l’àrea del qual era més gran que la del quadrat inscrit però més petita que la del circumscrit, coincidia amb l’àrea del cercle.

El mètode es podia aplicar també a altres polígons, com el triangle.

Triangles i circumferències

Font: Llull i les matemàtiques (II): La quadratura del cercle

Després de realitzar la construcció, es pot plantejar a l’alumnat la següent pregunta: «És certa aquesta afirmació? Si no ho és, quin és l’error?»

Per investigar les proporcions entre les àrees, es pot utilitzar una eina com el Geogebra.

Com a curiositat, es pot veure, a la tomba de Llull, una escultura que fa referència a la quadratura del cercle:

Escultura

Font: diari Ara Balears

La construcció i ús d’una corda Pitagòrica és una activitat vivencial que permet treballar els sabers #4.NUM.QU.A i #4.NUM.QU.C.

Aquesta proposta, inspirada en l’època pitagòrica, explora la descoberta dels nombres irracionals mitjançant l’ús d’una corda de Pitàgores, una eina senzilla i pràctica que permet construir triangles rectangles de dimensions precises, aprofitant la propietat fonamental del teorema de Pitàgores.

La corda de Pitàgores es basa en un conjunt de nombres enters que compleixen la relació: \(a^2+b^2=c^2\) en què \(a,\ b\) i \( c\) són els costats del triangle rectangle (ternes pitagòriques).

Per construir-la, caldrà:

  • Una corda o cordill flexible, però no elàstic.
  • Marcadors, com ara nusos, llaços, cintes o anelles.

Primer de tot cal mesurar i marcar segments d’igual longitud a la corda. Cada segment representarà una unitat.

A continuació es representaran triangles rectangles amb diferents ternes pitagòriques.

Per exemple, per representar el triangle de costats \(3,\ 4,\) i \(5\):

  • Es trien els primers \(3\) nusos per al primer costat.
  • Els següents \(4\) per a l’altre costat.
  • Els \(5\) per al tercer costat del triangle.

S’uneixen els extrems corresponents per formar un triangle rectangle i s’observa que l’angle recte està entre els dos costats més curts.

Es repeteix el procediment amb altres ternes pitagòriques. D’aquesta manera, s’aprofundeix en la comprensió del teorema de Pitàgores i la seva representació amb la corda.

Una vegada s’ha entès com cal utilitzar la corda, es pot fer servir per representar nombres irracionals com ara \(\sqrt{2},\ \sqrt{3},\ \sqrt{5},\) etc., construint els triangles rectangles corresponents:

  • Per representar \(\sqrt{2}\), es construeix un triangle rectangle amb els dos catets de longitud \(1\) unitat cadascun. La hipotenusa del triangle serà \(\sqrt{2}\).
  • Per a \(\sqrt{3}\), es construeix un triangle rectangle amb un catet d'\(1\) unitat i l’altre catet de \(\sqrt{2}\).
  • Continua aquest procés per representar altres nombres irracionals.

Recursos i activitats per treballar sabers concrets

A continuació, es presenten algunes idees sobre recursos i activitats d’aprenentatge que poden contribuir a l’adquisició dels sabers d’aquest bloc.

B. Ús dels nombres irracionals en diferents contextos. [ESS]

La irracionalitat d'arrel de 2 i un mosaic

La proposta La irracionalitat de \(\sqrt{2}\) i un mosaic molt especial , inclosa en les Orientacions pràctiques per a la millora de la geometria a l’ESO d’Anton Aubanell, ofereix un excel·lent context per treballar amb nombres irracionals. Aquesta activitat es basa en la lliçó titulada «Iniciación al cálculo con irracionales cuadráticos», extreta del llibre Didáctica Matemática Eurística (1956) de P. Puig Adam (Puig Adam, 1956), que se centra en la irracionalitat del nombre \(\sqrt{2}\), saber #4.NUM.QU.B.

L’activitat descrita presenta una aplicació geomètrica sorprenent de la incommensurabilitat d’una magnitud respecte a una unitat. Es tracta de construir un mosaic amb peces de dos tipus:

  • Triangles rectangles isòsceles, tots iguals entre si.
  • Rombes amb costats de la mateixa longitud que els catets dels triangles.

Puig Adam proposa als alumnes manipular aquestes peces i els planteja calcular els valors dels angles i la hipotenusa del triangle, prenent com a unitat el valor de la longitud dels costats i les àrees de cadascuna de les peces.

L’àrea del triangle és \(\frac 12\), i la del rombe \(\frac{\sqrt{2}}2\).

Triangle i rombe

Font: La irracionalitat d'arrel de 2 i un mosaic molt especial

A continuació, se’ls convida a construir diverses figures amb aquestes peces.

Se’ls planteja la següent pregunta: és possible construir una figura formada exclusivament per triangles que tingui la mateixa àrea que una figura formada exclusivament per rombes? La descoberta que això és impossible es basa en la incommensurabilitat de \(\sqrt{2}\). Una bonica connexió entre l’aritmètica i la geometria!

A continuació, es destaca el que exposa Puig Adam: «Tota figura composta per triangles i rombes tindrà una part racional procedent exclusivament dels triangles i una part irracional derivada únicament dels rombes».

Es mostra a l’alumnat un quadrat format per una combinació de triangles i rombes, però immediatament es tapa i es deixa visible només una petita franja en un dels costats, tal com es veu en la figura següent:

Mosaic amagat

Font: La irracionalitat d'arrel de 2 i un mosaic molt especial

Observant la imatge, deduïm que la mesura del costat d’aquest quadrat és \(4+2\sqrt{2}\), i que la seva àrea serà:

\(\left(4+2\sqrt{2}\right)^2=16+2\cdot 4\cdot 2\sqrt{2}+4\cdot 2=24+16\sqrt{2}\)

Tota la part racional d’aquesta expressió 24+16\sqrt{2} correspon als triangles, cadascun amb una àrea de \(\frac 12\), per la qual cosa hi ha d’haver \(48\) triangles. D’altra banda, tota la part irracional  \(16\sqrt{2}\) prové dels rombes, que tenen una àrea de \(\frac{\sqrt{2}}2\), de manera que hi haurà d’haver \(32\) rombes.

És sorprenent veure com, gràcies a una certa independència entre la part racional i la part irracional de l’expressió de l’àrea, només observant una petita franja d’un dels costats del quadrat, hem pogut deduir la seva composició completa.

Això es podrà repetir amb diverses distribucions de quadrats que construeixin els mateixos alumnes i també amb rectangles (en aquest cas, per esbrinar el nombre de peces de cada tipus caldrà conèixer tant la base com l’altura).

El grup cúbic presenta una activitat del Mosaic de Puig Adam i generalització a Pattern Blocks inspirada en aquesta proposta, «Iniciación al cálculo con irracionales cuadráticos».

Estrella fractal

L’activitat Estrella fractal, de Carme Garcia, disponible a l’ARC, saber #4.NUM.QU.B, consisteix a crear, mitjançant papiroflèxia, una bonica estrella fractal dissenyada per Francesco Decio. En aquesta activitat es treballen conceptes bàsics de geometria i es fan càlculs amb nombres irracionals que sorgeixen de les proporcions entre les peces i les mides de la figura.

Estrella fractal

Font: Estrella fractal

L’activitat explica com construir l’estrella fractal de Francesco Decio pas a pas. És ideal per treballar en grup, ja que cada alumne pot encarregar-se de confeccionar una part de la figura. Cada iteració de l’estrella consta de 12 mòduls iguals, formats per romboides. Aquests romboides es divideixen en dos triangles: un triangle equilàter i un altre triangle rectangle i isòsceles.

Estrella fractal

Font: Estrella fractal

A partir de la construcció de l’estrella, es poden plantejar diverses preguntes a l’alumnat per fomentar la reflexió i el càlcul amb nombres irracionals:

  • Quina relació hi ha entre els costats del romboide?
  • Quina relació hi ha entre el paper utilitzat i l’altura del primer mòdul?
  • Quin diàmetre tindrà l’estrella en funció de la mida del paper utilitzat en el primer mòdul?
  • Quina proporció hi haurà entre els papers de dues iteracions consecutives?
  • Quina relació hi ha entre les àrees dels romboides de dues iteracions consecutives?

Icosaedres i rectangles auris

Per treballar el saber #4.NUM.QU.B, es pot utilitzar l’activitat Icosaedres i rectangles auris, d’Anton Aubanell, disponible a l’ARC. Aquesta activitat explica com construir un icosaedre a partir de tres rectangles auris i inclou una proposta didàctica per aplicar aquest material a l’aula.

Icosaedres i rectangles auris

Font: Icosaedres i rectangles auris

L’activitat detalla el procediment per construir els rectangles auris.

Icosaedres i rectangles auris

Font: Icosaedres i rectangles auris

En aquest context, es considera que el rectangle ABCD compleix les proporcions del rectangle auri.

\(\displaystyle\frac{AD}{AB}=\frac{1+\sqrt{5}}2=\Phi\)

Font: Icosaedres i rectangles auris

A més, s’hi pot afegir una tasca perquè l’alumnat demostri aquesta relació utilitzant el teorema de Pitàgores. Aquesta proposta fomenta el raonament matemàtic i facilita la introducció de conceptes de geometria i del nombre auri. És interessant veure com es passa d’un rectangle auri, de dimensió 2, a l’icosaedre, de dimensió 3.

C. Ús de diferents mètodes geomètrics per representar nombres irracionals.

Nombres irracionals

Els nombres irracionals es poden representar fent ús del geoplà, saber #4.NUM.QU.C, com es proposa a l’activitat Nombres irracionals publicada al web del CREAMAT.

A partir dels triangles rectangles, podem treballar el càlcul de la hipotenusa aplicant el teorema de Pitàgores. D’aquesta manera obtenim nombres irracionals representats geomètricament:

Arrel de 2
Font: Elaboració pròpia

També podem saber geomètricament que dues vegades \(\sqrt{2}\) és \(\sqrt{8}\), és a dir, \(2\sqrt{2}=\sqrt{8}\):

\(2^2+2^2=8\Longrightarrow\sqrt{2^2+2^2}=\sqrt{8}\)

Arrel de 8
Font: Elaboració pròpia

I també podem saber quant val 3 vegades \(\sqrt{2}\):

\(3^2+3^2=18\Longrightarrow\sqrt{3^2+3^2}=\sqrt{18}\)

Arrel de 18

Font: Elaboració pròpia

Es pot demanar a l’alumnat que representi els radicals dels primers nombres naturals i que busqui quins són construïbles amb el geoplà:

«Podem representar les arrels de tots els nombres naturals fins al més gran que càpiga al geoplà?»

Al mateix web hi ha uns enllaços per accedir a geoplans en format digital al GeoGebra o bé The Mat Learning Center.

Geopals

Podem trobar altres activitats amb materials manipulatius que també permeten introduir i representar els nombres irracionals, saber #4.NUM.QU.C, de manera visual i intuïtiva, en els webs següents:

  • CREAMAT: Geopals és una proposta interessant per representar nombres irracionals de manera pràctica i significativa.

Geopals

Font: Geopals

E. Estimació i aproximació dels nombres reals per excés i per defecte analitzant els errors absolut i relatiu. #MES.ER

Caravana de cotxes

És convenient proposar diferents contextos en què calgui fer estimacions i aproximacions de nombres, saber #4.NUM.QU.E. Es poden plantejar diferents escenaris, com per exemple l’activitat de l’ARC [3actes] Caravana de cotxes, que convida a plantejar-se una pregunta a partir d’una imatge:

Caravana de cotxes

Font: [3actes] Caravana de cotxes

«Quants cotxes hi ha en aquest cercle?»

Aquesta activitat, original de Dan Meyer, segueix l’estructura de les seves Activitats en 3 actes. Els tres actes presenten dades de manera progressiva, fet que afavoreix que l’alumnat tradueixi la situació a una representació matemàtica, formuli conjectures, cerqui estratègies per modelitzar el problema i faci una estimació del resultat. A més, la pregunta inicial permet interpretacions i respostes obertes, per tal de generar converses enriquidores a l’aula.

Primer acte: Es mostra la imatge inicial i es planteja la pregunta: «Quants cotxes de joguina hi ha en aquest cercle?». Aquesta pregunta, oberta a diferents interpretacions, convida l’alumnat a fer una estimació del nombre de cotxes sense cap informació addicional. Les estratègies per fer aquesta estimació poden ser diverses, i és important acollir totes les idees. Les diferències entre estimacions i estratègies utilitzades pels diferents grups es poden aprofitar per fomentar el raonament, la justificació i les converses matemàtiques.

Segon acte: En aquest acte, es demana a l’alumnat identificar quina informació és necessària per respondre la pregunta inicial. Les respostes poden ser variades, cosa que enriqueix el procés de reflexió. Posteriorment, es proporciona informació addicional a través de tres noves imatges: la mida d’un cotxe, el diàmetre del cercle i el preu d’un cotxe. Amb aquestes dades, es demana una nova estimació del nombre de cotxes.

Durant aquest procés, és possible que alguns grups trobin dificultats per avançar. En aquests casos, poden ser útils preguntes que ajudin a desbloquejar el raonament sense desvelar solucions ni guiar-los excessivament.

Tercer acte: Finalment, es presenta la resposta correcta, cosa que dona peu a generar noves converses per contrastar les estratègies i estimacions dels diferents grups. Aquest moment és clau per reflexionar sobre els errors i encerts, i per analitzar els passos seguits durant el procés.

A partir del que s’ha treballat, l’activitat es pot ampliar amb noves preguntes per fomentar més anàlisi i exploració:

- Quin és el percentatge d’error de la teva resposta?

- Si fem la mitjana de totes les respostes, quin és el percentatge d’error?

- S’estima que, des del 1967, l’empresa Hot Wheels ha produït 10.000 cotxes de joguina diferents.

- Quina seria la mida del cercle que es podria formar amb tots aquests cotxes?

Agafa un tros llarg de cordill i dibuixa una circumferència al pati utilitzant el cordill com a radi. Estima quants cotxes hi cabrien i després calcula-ho. Quin seria el cost d’emplenar-la amb cotxes?

Mètode de Montecarlo

D’altra banda, el «mètode de Montecarlo» és una tècnica matemàtica i estadística que s’utilitza per resoldre problemes complexos mitjançant la simulació d’experiments aleatoris. A l’aula, es pot aplicar per estimar el valor de \(\pi\), que permet treballar el saber #4.NUM.QU.E:

Es dibuixa un quadrat en un full de paper i, dins d’aquest, un cercle inscrit. Tot seguit, es llancen grans d’arròs sobre el full i es compta quants n’han caigut dins del cercle i quants fora. El valor de π s’estima utilitzant la fórmula següent:

\(\pi\approx 4\cdot\displaystyle\frac{\textrm{Grans d'arròs dins del cercle}}{\textrm{Total grans d'arròs}}\)

Aquesta activitat es pot repetir diverses vegades per observar si l’aproximació del valor de \(\pi\) millora amb més dades i calcular l’error comès en cada cas.

A més, la miniaplicació del Geogebra, El Método Monte Carlo. Estimación del Valor de Pi, de Rafael Pérez, permet repetir l’experiment milers de vegades. Aquesta eina genera punts aleatoris dins del quadrat de manera automàtica i calcula la proporció de punts que cauen dins del cercle, per tal de facilitar una estimació més precisa del valor de \(\pi\).

Circumferència amb punts dins
Font: Elaboració pròpia

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)