Consideracions generals
El sentit algebraic aglutina un conjunt de blocs de sabers especialment important dins de les matemàtiques de l’educació secundària, ja que inclou l’aprenentatge d’un llenguatge nou (l’àlgebra), amb tot el que això implica, el desenvolupament del qual és rellevant per aprofundir en els processos, i per tant, en les competències que hi ha al currículum de matemàtiques.
Per tal de desenvolupar el conjunt de sabers que constitueixen el sentit algebraic als diferents cursos, es proposa introduir el llenguatge algebraic partint dels coneixements aritmètics i geomètrics dels alumnes, i tenint molt en compte les dificultats que suposa el treball amb un nou llenguatge. També és rellevant ajudar l’alumnat a donar significat al conjunt de símbols que apareixen en les expressions algebraiques i que representen incògnites, variables, paràmetres, operacions, així com identitats, equacions, inequacions i funcions. D’altra banda, cal mostrar que l’àlgebra és un llenguatge útil en situacions diferents, en particular per expressar generalitzacions de propietats, caracteritzar patrons i resoldre problemes. Pel que fa a l’aprenentatge de la resolució d’equacions, inequacions i sistemes i les seves aplicacions, creiem que cal emmarcar-lo en un ambient de resolució de problemes, i allunyar-se de l’aplicació mecànica de receptes i de la pràctica reproductiva de procediments opacs. També forma part d’aquest sentit el pensament computacional, que té característiques pròpies, diferents de les dels altres blocs de sabers, però que permet un ampli ventall de connexions internes que poden representar bones oportunitats didàctiques. Al final d’aquest apartat hi dediquem una atenció especial.
Com en qualsevol altre sentit és molt important tenir en compte l’horitzó matemàtic, tant d’allò que ja s’ha treballat com del treball per desenvolupar en el futur en altres etapes educatives. En relació amb els sabers de primària, cal tenir en compte el coneixement de les operacions elementals i la seva relació, així com el coneixement de la prioritat de les operacions i l’ús de parèntesis. També el significat dels símbols aritmètics i de les operacions en els diferents conjunts numèrics (en particular en els enters). Pel que fa a l’horitzó futur, el coneixement de l’àlgebra resulta indispensable per l’alumnat que farà matemàtiques al batxillerat, però també si accedeix a mòduls professionals i al món laboral, com a eina per resoldre problemes, per caracteritzar els fenòmens de canvi, per argumentar i per expressar generalitzacions.
L’especificació i la seqüenciació dels sabers del bloc Pensament computacional s’ha fet atenent a diversos criteris. Primerament, s’han contextualitzat al màxim dins de les matemàtiques i s’han establert connexions significatives amb altres blocs del sentit algebraic, amb altres sentits i amb processos com la resolució de problemes, per tal de facilitar la integració del pensament computacional en el treball matemàtic. Els sabers que s’han inclòs es classifiquen en quatre categories: les habilitats generals de pensament computacional (descomposició, patrons, abstracció i algorismes), la construcció d’algorismes executables per persones o ordinadors, l’ús d’eines computacionals en matemàtiques, i la gestió socioemocional. S’ha intentat donar acollida a tres opcions de treball diferents però compatibles: el treball sense eines digitals (pensament computacional «desendollat»), la creació de programes en diversos llenguatges de programació i l’ús d’aplicacions de robòtica i dispositius mòbils.