Reflexions generals
Aquest primer bloc de sabers recull la necessitat que l’alumnat desenvolupi el sentit de la mesura a partir del reconeixement d’atributs mesurables en objectes i l’adquisició de patrons que li serviran de base per poder establir quantitats, fer comparacions i estimacions. Cal que aquests patrons s’acabin integrant de forma natural en el seu coneixement com a unitats de referència, no només sabent-ne l’existència, sinó tenint una representació mental i física del que mesuren. És per això que recomanem un aprenentatge basat en activitats experimentals i on es fomenti la conversa matemàtica. Malgrat que sembli una evidència, només es pot desenvolupar el sentit de la mesura mesurant.
Tal com s’ha comentat en les consideracions generals, els alumnes ja tenen experiències sobre mesuraments a la primària, i han treballat amb unitats angulars, de longitud, àrea, capacitat, massa, temps, etc. Cal recollir aquest treball i els aprenentatges assolits per tal de donar-los una continuïtat, aprofundir amb noves situacions, reconèixer relacions d’equivalència i saber operar amb les quantitats obtingudes.
Cal cuidar la introducció i el treball amb unitats poc convencionals i aquelles que impliquin mesures derivades com és el cas del metre quadrat, el metre cúbic i els seus múltiples i submúltiples. Malgrat que en alguns casos l’alumnat ja ha pogut tenir experiències a l’educació primària amb activitats que preveuen l’ús d’unitats, és recomanable insistir a oferir propostes d’experimentació on intervinguin magnituds i mesures de superfícies, volums de sòlids i líquids, així com la descoberta d’equivalències. Donada la importància que es dona a les propietats físiques dels cossos en els sabers de les ciències experimentals, aquests tipus d’activitats són una invitació a les connexions externes entre les matemàtiques i les mateixes ciències.
Comentaris sobre les connexions
En general, tot el sentit de la mesura a la secundària està estretament connectat amb el sentit espacial. Serà habitual proposar activitats on es tinguin en compte de manera interrelacionada sabers d’un sentit i de l’altre. Les magnituds podran pertànyer a objectes geomètrics i, si volem presentar situacions enriquidores i ben connectades, sovint la mesura i la geometria aniran plegades: unitats per mesurar el perímetre de la classe, l’àrea de la taula, la capacitat de la piscina municipal o de les llaunes de refresc…
A la vegada, en aquest bloc de sabers trobarem connexions amb el sentit numèric, concretament amb el bloc del sentit de les operacions #NUM.SO. Algunes unitats vindran derivades per les relacions entre altres magnituds i, per tant, caldrà tenir-les presents a l’hora d’establir-les i, com a conseqüència, fer operacions entre elles. Per exemple, 1 m2 = 1 m x 1 m. Igualment ens passarà quan calgui operar amb quantitats d’una mateixa magnitud però mesurades amb diferents unitats. En aquestes situacions ens veurem obligats a establir unitats de mesura adients que permetin operar i convertir totes les mesures a quantitats expressades en la mesura establerta. A més a més, ens podem trobar amb quantitats expressades en notació científica, i per tant, amb potències de base 10, nombres decimals o fraccions.
També trobarem connexions amb el sentit estocàstic quan es proposin situacions que impliquin la mesura de la certesa o incertesa d’esdeveniments. En concret, amb el conjunt de sabers de predictibilitat i incertesa #EST.PI. En aquests casos no sorgirà una unitat de mesura però sí un grau qualitatiu que permetrà comunicar si un succés és més o menys probable que es produeixi.
Observacions sobre alguns sabers d’aquest bloc
Aquest bloc de sabers recull la importància que l’alumnat sigui capaç de reconèixer magnituds en objectes del seu entorn, i establir conjuntament unitats de referència per tal de poder fer mesuraments i estimacions. És important acompanyar l’alumnat perquè copsi la necessitat d’aquest consens que li facilitarà no tan sols resoldre situacions de mesura sinó també la comunicació, i fer que la quantitat mesurada sigui entesa de la mateixa manera per tothom.
La identificació d’atributs mesurables, així com l’elecció d’unitats patró, permetran explorar la mesura d’elements, especialment els geomètrics. No obstant, seguint amb el treball dut a terme a primària, serà convenient parlar del temps cronològic, la temperatura, la capacitat, etc.
En funció de la mida o la quantitat, apareix de forma natural la necessitat d’emprar altres unitats de mesura d’un mateix atribut. En moltes situacions, caldrà que l’alumnat mostri destresa en l’ús de factors de conversió per fer canvis d’unitats i les operacions que li siguin necessàries; però això està més relacionat amb el bloc de sabers de mesurament.
És important fer emergir una consciència col·lectiva de la conveniència de disposar d’un sistema mètric comú. El coneixement de la història, les necessitats sorgides i els diferents escenaris que han esdevingut on la mesura n’ha estat protagonista, dotaran de context alguns problemes, facilitaran que se’n comprengui la resolució i ensenyaran a l’alumnat models aplicables a noves situacions.
Finalment, amb el sentit estocàstic, apareix l’estudi de la mesura de la incertesa. Una mesura que no està associada a un atribut amb una unitat específica, sinó al grau de certesa o incertesa amb què es produeix un esdeveniment.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
Es destaquen com a essencials els sabers que tenen una clara connexió amb altres sentits, a part de l’espacial. D’aquesta manera es vol posar èmfasi en l’elaboració de propostes que permetin un aprenentatge significatiu i ben connectat. Així doncs, creiem que per assegurar el saber #1.MES.MA.G caldrà que l’alumnat hagi assolit altres sabers que depenen del mateix bloc. L’establiment d’unitats per poder operar entre elles i establir-ne de noves comporta que ja s’hagin treballat prèviament situacions on la resta de sabers anteriors de magnitud hagin estat presents. En cap cas s’ha volgut significar aquest saber com a bàsic. Tots els sabers proposats són considerats importants i necessaris de ser treballats, però la tria d’aquest com a essencial ve donada pel seu caràcter aglutinador; per la necessitat d’haver incorporat els altres a l’hora de treballar el saber #1.MES.MA.G.
La determinació del grau qualitatiu de certesa o incertesa associat a esdeveniments tal com l’hem recollit en el saber #1.MES.MA.H apareix al llarg de l’educació primària. El fet d’escollir-lo com a essencial té la voluntat d’assegurar que tot l’alumnat, en finalitzar aquest curs, hagi pogut treballar activitats sobre mesura de la probabilitat que els permeti aconseguir aquest saber i, alhora, desenvolupar els sentits estocàstic i de la mesura conjuntament.