Reflexions generals
El treball del llenguatge algebraic i la introducció de les funcions a 2n d’ESO obre un ampli camp d’estudi dins d’aquest bloc de sabers. L’alumnat, per mitjà dels patrons i les funcions, pot modelitzar i analitzar fenòmens propis de les matemàtiques o del món real, adquirint experiència en la modelització de situacions i relacions lineals. A 1r d’ESO ja s’ha treballat l’ús de la proporcionalitat numèrica com a model de situacions contextualitzades; ara a 2n, l’alumnat també podrà resoldre problemes i crear models fent ús de la proporcionalitat geomètrica. Tant en el cas de les funcions com en el cas de la proporcionalitat, els programes de geometria dinàmica poden esdevenir eines molt valuoses per crear els models o validar-los. El professorat hem de procurar fer propostes per treballar la modelització que portin l’alumnat a fer servir representacions diferents, com ara taules, gràfiques o equacions, fet que ens pot permetre connectar no només les matemàtiques amb altres disciplines o el món real, sinó també idees diferents dins de les matemàtiques mateixes.
Comentaris sobre les connexions
La creació de models a 2n d’ESO va lligada als sabers dels diferents sentits que es treballen al llarg d’aquest curs, faciliten el procés de modelització i afavoreixen un bon escenari per treballar situacions contextualitzades. Així, dins del sentit algebraic s’estableixen connexions amb equacions ( #2.ALG.ID) i funcions ( #2.ALG.RF, #2.ALG.PC) i, amb la proporcionalitat geomètrica com a model, es connecta amb el sentit espacial ( #2.ESP.FG).
Observacions sobre alguns sabers d’aquest bloc
L’alumnat té a l’abast molts recursos per treballar el saber #2.ALG.MM.D. El full de càlcul ens permet trobar funcions d’ajust de manera senzilla i amb els programes de geometria dinàmica també se’ns obre un món ple de possibilitats. Aquests programes ofereixen fer representacions gràfiques i càlculs complexos, però a més potencien la part creativa del procés de modelització. En aquest sentit, el repositori de materials del programa GeoGebra proporciona multitud de propostes ja preparades per fer a l’aula.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
Com a 1r d’ESO, s’ha destacat el saber #2.ALG.MM.E com a essencial, ja que es considera fonamental en el procés de resolució de problemes. Quan l’alumnat fa tasques de modelització, un cop obtinguda la solució, aquesta s’ha d’interpretar i validar i, en cas que no solucioni el problema de la realitat, prendre les decisions oportunes.
També s’ha destacat com a essencial el saber #2.ALG.MM.B, ja que la comprensió i aplicació del teorema de Tales en diferents contextos, com per exemple l’ampliació i la reducció de figures planes, és un dels sabers essencials del sentit espacial a 2n i pot resultar un bon context en què treballar els models matemàtics en aquest curs.
Apreciació de l’interès dels processos de modelització com a forma atractiva d’enllaçar les matemàtiques amb la realitat sobre la qual es vol actuar.
Ús de la proporcionalitat numèrica com a model matemàtic de situacions contextualitzades.
Anàlisi de les solucions d'un problema, presa de decisions en conseqüència i formulació de prediccions, si escau.
Ús de les equacions de primer grau com a models matemàtics de situacions contextualitzades.
Ús de la proporcionalitat geomètrica com a model matemàtic de situacions contextualitzades relacionades amb el teorema de Tales.
Ús de les funcions com a models matemàtics.
Ús de recursos digitals o interactius per buscar la funció que modelitzi millor un context.
Anàlisi de les solucions d'un problema, presa de decisions en conseqüència i formulació de prediccions, si escau.