Reflexions generals
Mesurar comporta, de manera implícita, tenir presents els conceptes de precisió i d’error. El control d’aquest error i la seva acceptació proporcionarà fiabilitat als resultats obtinguts. Abans, però, caldrà establir criteris de validació associats a l’error relatiu, que és independent de la unitat de mesura establerta.
El coneixement de diferents instruments de mesura per a una mateixa magnitud i la seva precisió permetrà fer una bona elecció, en funció del context i de la tolerància permesa, a l’hora d’obtenir els mesuraments. És important que l’alumnat entengui que l’error es trobarà ja des del primer moment que es prenguin mesures i que, per tant, caldrà ser molt curosos i precisos a l’hora d’emprar els aparells per obtenir els mesuraments i no incrementar aquest error. L’anàlisi de les dades obtingudes a l’hora de mesurar, i el tractament de les seves diferències de forma consensuada per un grup gran, és una bona oportunitat perquè l’alumnat segueixi donant significat als valors, i no els vegi simplement com un conjunt de nombres. Per prendre una mesura podem repetir el procés de mesurament diverses vegades, fet per individus diferents. Llavors, si les dades són diferents, quina prenem com a vàlida?, o com obtenim la mesura correcta a partir dels valors obtinguts? Una bona gestió d’aquesta situació pot acabar parlant de mesures de centralització i dispersió.
Fer bones estimacions és important per tal de donar sentit i confirmar les mesures obtingudes a posteriori. Per això cal treballar l’adquisició mental d’unitats patró que permetin a l’alumnat fer comparacions i bones apreciacions de mesura abans de fer cap mesurament.
És a partir de tenir moltes activitats d’experimentació relacionades amb la mesura que es millorarà a l’hora de fer estimacions, i ajudarà a fer que l’alumne pugui fer les seves conjectures i prediccions en el casos d’esdeveniments aleatoris.
Recomanem que en tota situació de mesura es comenci amb una estimació o predicció, que pot venir donada per un interval o cota. La posada en comú dels diferents intervals que sorgeixin en el grup classe poden afinar l’estimació, reduint-los. Aquest treball, de forma gradual, ha de comportar que l’elecció final de l’interval estigui fonamentada en un raonament. D’aquesta manera provocarem que hi hagi hagut una comparació, ja sigui amb una imatge mental, amb un objecte físic del qual se’n coneix la mesura o amb experiències passades. Finalment, és important contrastar i analitzar l’estimació amb el mesurament, un cop realitzat.
Per tal de reflexionar sobre la importància de l’estimació i com cal potenciar-la en les nostres classes de matemàtiques, proposem la lectura de l’entrada Estimating – Making sense of things que fa el professor Mark Chubb en el seu blog Thinking Mathematically, en què analitza quatre tipus d’estimacions que es poden treballar. Destaquem els sis punts amb els quals tanca l’article, en el qual es recullen algunes recomanacions didàctiques dirigides als docents per analitzar el treball de l’estimació a l’aula.
Comentaris sobre les connexions
El tractament numèric de l’error, ja sigui el relatiu com l’absolut, per convenir i adequar la precisió dels resultats en situacions de mesura està connectat amb el sentit numèric, especialment amb els sabers de quantitat. L’ús d’expressions decimals en el càlcul de mesures dependrà de la unitat escollida, dels múltiples i submúltiples. A la vegada, trobarem que aquestes situacions són idònies per parlar de xifres significatives, i cal que ho relacionem amb la precisió i la tolerància en els valors obtinguts. Cal tenir present també la conveniència d’emprar la calculadora o el full de càlcul per fer algunes operacions mecàniques, i centrar les activitats en les competències matemàtiques. Això no ha d’evitar que l’alumnat tingui un bon maneig del càlcul amb nombres decimals o amb quantitats expressades en notació científica. Creiem que és en la proposta de bones activitats i en la gestió d’aquestes, fent preguntes adients, com es pot assolir un bon aprenentatge de les matemàtiques, i en particular, d’aquest saber.
Proposar activitats en les quals l’alumnat pugui conjecturar sobre la probabilitat que ocorri un esdeveniment aleatori basant-se en l’estimació i l’experimentació provoca que es treballi la connexió amb el sentit estocàstic i els seus sabers relacionats amb la predictibilitat i incertesa. Les freqüències amb les quals es donen certs esdeveniments simples a mesura que es fan experiments donen a l’alumnat una idea de mesura que li permet fer conjectures. Les freqüències relatives són l’eina per excel·lència per estimar la probabilitat. Per tant, cal provocar que l’alumnat vegi que com més experiments es duguin a terme, més fina serà aquesta estimació. La unió de tots els experiments fets pel grup classe ajudarà a obtenir un millor resultat. Per tant, recomanem presentar aquest tipus d’activitats des de la resolució de problemes i amb un fort component d’experimentació, ja que és interessant veure com les conjectures inicials poden veure’s afectades pels resultats d’uns quants experiments.
De la mateixa manera que s’ha comentat en altres apartats, volen significar les connexions externes que tenen tots aquests sabers, principalment amb les àrees de les ciències experimentals i la tecnologia.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
És essencial treballar perquè l’alumnat a final de 1r d’ESO tingui adquirides unes unitats patró que li permetin fer estimacions acceptables, i alhora pugui identificar errades importants en el mesurament o en l’obtenció de càlculs per la seva incoherència.
Amb aquesta idea també veiem essencial que l’alumnat sàpiga interpretar la informació que donen els càlculs de l’error relatiu i l’absolut, per tal d’establir les xifres significatives en una mesura i la precisió amb la qual cal fer els mesuraments. Aquest saber l’utilitzarà també en la resolució de problemes i en la presa de decisions relatives a altres camps de coneixement en què es treballa amb dades: l’estadística, la física, la química, l’esport, la cuina, la biologia…