Problemes del Fem matemàtiques
Una lloc on trobar activitats molt interessants per tractar el saber #4.EST.PI.E és la llista dels problemes del Fem matemàtiques de les diferents edicions. Al seu web hi podeu trobar la informació detallada que s’estructura en tres fases, en què es resolen problemes en equip i individualment.
L’activitat del Fem matemàtiques, per a alumnat des de 5è de primària fins a 4t d’ESO, té per objectius:
- Potenciar el raonament matemàtic a través de la resolució de problemes.
- Fomentar la capacitat de comunicació i argumentació matemàtica presentant activitats per resoldre en equip i exigint l’elaboració d’informes detallats.
- Ajudar els nois a adquirir seguretat i confiança en les seves capacitats per fer matemàtiques presentant-los activitats motivadores i que els suposin un repte.
- Mostrar als professors activitats lligades a l’entorn i problemes adequats per treballar estratègies i desenvolupar actituds positives cap a aquesta disciplina.
A la pàgina Recull de problemes del Fem Matemàtiques podem trobar un recull dels problemes fets per totes les associacions de docents de matemàtiques de Catalunya per al FEM MATEMÀTIQUES des de l’any 1993.
Com a exemple, es proposa el problema Daus i triangles de la 1a fase per a 4t d’ESO del 2024, que ens permet treballar conjuntament el sentit espacial i el sentit estocàstic:
En Joan té molts bastonets de diferents mides, des d’1 cm fins a 6 cm (tots nombres enters). Juga a construir triangles a sorts. Per fer-ho, llança tres daus i agafa tres bastonets de la mida que indiquen els daus. Amb els tres bastonets intenta construir un triangle. Si ho aconsegueix, guanya el joc.
Tingueu en compte que, per poder construir un triangle, és necessari que la suma de dos costats qualssevol ha de ser estrictament superior al valor del tercer costat. Per exemple, amb 4, 5 i 6 podem construir un triangle que tingui els costats de 4 cm, 5 cm i 6 cm, però amb 1, 2 i 6 no es pot.
- Quina probabilitat té de guanyar si en el primer dau li surt el número 4?
- I si obté un 1 en el primer dau?
- Imagineu que ara juga amb un dau tetraèdric (de quatre cares) amb els números 1, 2, 3 i 4. Si tira aquest dau 3 vegades, quina probabilitat té de guanyar?
Raoneu totes les vostres respostes.
A la primera fase, l’alumnat treballa al mateix centre en equips de 3 o 4 alumnes com a màxim. Cada grup ha d’elaborar un informe amb la resolució de cadascun dels 3 problemes en què es farà constar les dades del grup i les estratègies, experimentacions, reflexions, càlculs, verificacions… que s’hagin dut a terme durant el procés de resolució.
Com podem comprovar, es tracta d’activitats que requereixen el seu temps i en què el treball en equip és fonamental. En aquestes activitats, el professorat acompanya l’alumnat en el procés de resolució que, en gran part, es duu a terme fora de l’horari lectiu. Normalment, hi ha més de dos mesos de temps entre que es publiquen les activitats i es lliura l’informe final.
En aquesta activitat cal tenir en compte la desigualtat triangular per veure quan una combinació pot formar un triangle o no. Després ja cal trobar totes les combinacions de 3 nombres que generen un triangle i calcular-ne les probabilitats.
Representing Probabilities: Medical Testing
També podem trobar una activitat molt completa relacionada amb els tests mèdics, dels quals ja hi ha una activitat proposada a 3r d’ESO, al Mathematics Assessment Project titulada Representing Probabilities: Medical Testing en què s’analitzen els càlculs de diferents probabilitats agafant com a exemple l’ús de Diagrames d’arbre, Diagrames de Venn i Taules de contingència.
Font: Representing Probabilities: Medical Testing
Mathematics Assessment Project
Els jocs d’atzar haurien de ser activitats que generen experiències positives, tal com ho són quan juguem de petits, però de vegades es pot perdre el control i generar situacions molts complexes, saber #4.EST.PI.F.
Com a futurs adults, tindran molts jocs d’atzar al seu abast (loteries, el bingo, les apostes esportives, les màquines recreatives amb premi, el joc per Internet...) en què les opcions en línia van agafant cada vegada més força.
Seria interessant fer una reflexió a classe amb l’alumnat per ser conscients de les conseqüències que aquests jocs poden comportar.
Al web Canal Salut de la Generalitat de Catalunya trobem l’article El joc d’atzar i els jugadors amb una classificació del tipus de joc en funció de la manera d’afrontar-lo per part dels jugadors:
Joc saludable: la persona que juga està informada de quina és la probabilitat de guanyar o perdre, opcionalment, aposta quantitats moderades de diners i gaudeix de les experiències de joc amb situacions de risc baix.
Joc de risc: les persones que han experimentat dificultats a causa del joc, però majoritàriament han pogut controlar-se i evitar més conseqüències negatives, tenen més risc de caure en el joc problemàtic. Les persones en situació de risc han de ser especialment cauteloses a l’hora de jugar.
Joc problemàtic: les persones en situació de joc problemàtic destinen al joc més temps o diners dels que es poden permetre. Per a aquestes persones, jugar comporta conseqüències negatives. Per exemple, poden començar a jugar en solitari en lloc de fer-ho en companyia de les seves amistats, poden minimitzar o encobrir l’abast del seu joc o tenir discussions amb la família sobre dificultats financeres. Algunes d’aquestes persones poden jugar en el nivell problemàtic durant molt de temps i, finalment, acabar desenvolupant un problema més greu o bé tornar al joc recreatiu sense més complicacions.
Joc patològic: es considera que algú té una conducta patològica en relació amb el joc quan perd la llibertat de decidir si vol jugar o no i el joc passa a ser una necessitat prioritària, amb el deteriorament consegüent de la vida individual, familiar i social. Als problemes econòmics s’hi afegeixen complicacions en tots els àmbits: ruptures sentimentals, dificultats laborals, problemes en tota mena de relacions socials, un ampli ventall de problemes físics i emocionals, i, fins i tot, participació en activitats delictives i intents de suïcidi.
Per tant, és interessant analitzar alguns jocs d’atzar a classe i valorar-ne les probabilitats de guanyar, que sempre són ben poques. Així els alumnes no només han de tenir els coneixements per entendre el paper de l’atzar en cada situació, sinó que també han de fer servir el sentit crític en la valoració dels riscos que comporten aquests jocs.
Moltes vegades les promocions que es fan només mostren situacions en què els jugadors guanyen de forma ràpida i fàcil, tot i que no són les situacions habituals.
Una bona idea per revertir aquesta situació és la proposta de Anticasino d’Explorium, presentada a les Jornades d’ABEAM, en què l’objectiu era trobar les bones estratègies per aconseguir guanyar a la banca.
En el cas dels adolescents també hi ha situacions en què es poden veure involucrats, com per exemple les que detalla l’article Jocs d’apostes online en adolescents i joves de l’Hospital Universitari de Bellvitge, en què, a part de les apostes en línia en activitats esportives, jocs de cartes o jocs de casino, també es fa referència als mecanismes que s’utilitzen en els videojocs per aconseguir premis amb un fort component d’atzar, com ara les caixes botí, a canvi de moltes hores de joc o de diners. O alguns jocs que mostren directament ruletes amb premis o màquines escurabutxaques dintre del mateix entorn.
Es comenta també a l’article com «Es donen casos d’adolescents que han arribat a gastar milers d’euros buscant recompenses a través de les caixes botí. Alhora, s’ha demostrat la relació directa entre aquestes conductes anàlogues al joc d’aposta dins dels videojocs i la probabilitat de presentar conductes d’aposta en altres entorns.» Es recomana, per tant, «incloure el tema del joc amb diners a les escoles, estimular el pensament crític dels infants i els adolescents i treballar també en la detecció de conductes de risc des de diferents àmbits (sanitari, familiar i social, a través dels entorns esportius, d’oci, etc.).»