Omet navegació

Igualtat i desigualtat

Sabers

  1. Distinció entre identitats i equacions. Identitats notables i factorització d'expressions algebraiques.
    #NUM.SO
    #ESP.VM
  2. Equacions quadràtiques senzilles i incompletes. Resolució d'equacions de segon grau per mètodes geomètrics.
    #ESP.VM
  3. Equacions quadràtiques completes.
  4. Nombre de solucions reals d’una equació de segon grau segons el discriminant.
    [AMP]
    #ALG.RF
  5. Resolució de problemes senzills d'equacions quadràtiques contextualitzats.
    [ESS]
    #ALG.MM
  6. Problemes en context per introduir sistemes d'equacions lineals. Significat d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites i de la seva solució.
    #ALG.MM
    #ALG.RF
  7. Resolució i significat geomètric d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites.
    #ESP.VM
  8. Resolució de problemes contextualitzats a través de sistemes de dues equacions lineals amb dues incògnites.
    [ESS]
  9. Expressió de les solucions d'inequacions senzilles amb una incògnita a través d'intervals i semirectes.
    [AMP]
    #NUM.QU
  10. Igualtats per expressar funcions senzilles (constants, lineals, afins, quadràtiques i de proporcionalitat inversa) en situacions contextualitzades.
    [ESS]
    #ALG.MM
    #ALG.RF
  11. Relació entre les solucions d'equacions (de primer i segon grau) i els zeros de les funcions (lineals, afins i quadràtiques) corresponents, utilitzant tecnologia.
    #ALG.RF

Descripció i orientacions

Reflexions generals

Tal com dèiem a 1r i a 2n, la potència del llenguatge simbòlic i dels mètodes algebraics en la matematització de situacions i en la resolució de problemes, ens convida a tractar amb una cura especial el treball de l’àlgebra a’ secundària per tal d’evitar reduir-ho a procediments mecànics i posar atenció especial a les idees de fons, al sentit dels símbols, de les expressions, de les regles de transformació... No hauríem de perdre oportunitats per treballar a fons entorn de les idees i procediments algebraics, abans que es mecanitzin.

En l’ensenyament de l’àlgebra, cal posar molta atenció a evitar substituir el pensament matemàtic per l’aplicació de regles que acaben perdent el sentit i projectant la idea falsa que fer matemàtiques consisteix simplement a aplicar unes receptes memoritzades. Aquesta percepció, a vegades, provoca que, en la resolució de problemes que vagin més enllà dels mers exercicis, part de l’alumnat deixi d’emprar les habilitats de pensament lògic i cerqui l’ús de procediments mecànics que o bé no existeixen o bé compliquen el procediment. Vegeu l’apartat «Learning without Thought» del capítol 2 del llibre de Jo Boaler What’s Math got to do with it? (6).

Voldríem fer una consideració sobre aquest bloc de sabers, Igualtats i desigualtats (ID), en el sentit que, tot i la importància de la resolució d’equacions i inequacions, aprendre-ho és més un mitjà que un fi en si mateix. En el capítol 4, «Àlgebra», del llibre Aprender a enseñar matemáticas en la educación secundaria de Calvo, Deulofeu, Jareño i Morera (Síntesis, 2016), es fa una justificació àmplia del que acabem d’afirmar. En la introducció al capítol podem llegir:

Si miramos cómo se introduce el álgebra en la mayoría de libros de texto, veremos que, después de hablar de monomios y binomios, se pasa rápidamente a algunos ejercicios de frases con relaciones numéricas para ser traducidos a expresiones algebraicas y, a la inversa, convertir éstas en frases. Sin prácticamente transición se pasa al valor numérico de una expresión, se exponen las primeras reglas de la manipulación algebraica y se ejercitan para llegar, lo más rápidamente que se pueda a lo que «realmente interesa»: la resolución de ecuaciones. Y así, hasta el final de sus estudios matemáticos en la educación obligatoria, se conduce a los alumnos a un mundo algebraico progresivamente complejo: paréntesis, denominadores, ecuaciones, sistemas, ecuaciones de segundo grado, manipulación de polinomios, Ruffini…

Siguiendo este itinerario, ya clásico en la educación, no sólo se está dando una imagen sesgada de las matemáticas y de la propia álgebra, sino que se dejan de trabajar aquellos aspectos en los que ésta proporciona un lenguaje y unas herramientas más útiles: la expresión e investigación de relaciones numéricas, de leyes de generalización. La resolución de ecuaciones debería ser un medio más que un objetivo. Y más si tenemos en cuenta que muchos de los problemas escolares que calificamos «de ecuaciones» son resolubles por otros métodos (aritméticos, geométricos, por tanteo organizado…).

Aquest bloc conté 12 sabers i són una continuació del treball del bloc Igualtats i desigualtats. De manera global, aquests sabers se centren en les igualtats notables, les equacions de segon grau, els sistemes de dues equacions i tots adreçats a treballar els diversos processos com la resolució de problemes, el raonament, la representació i la comunicació.

Comentaris sobre les connexions

Com a criteri general, és important aprofitar tota oportunitat per connectar sabers, ja que l’establiment de connexions internes facilita presentar les matemàtiques com un tot coherent i alhora ajuda a construir els sabers de manera que es relacionin els uns amb els altres. Per tant, són benvingudes totes les connexions que cada docent pugui establir.

Encara que la majoria dels sabers d’Igualtats i desigualtats admeten connexions, volem destacar específicament les del saber #3.ALG.ID.A, del saber #3.ALG.ID.B i del saber #3.ALG.ID.G amb el sentit espacial, en concret amb el bloc #3.ESP.VM, i les moltes connexions de nombrosos sabers amb altres blocs del mateix sentit algebraic.

Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació

S’han establert tres sabers essencials, lligats a la resolució de problemes, emprant equacions senzilles i sistemes lineals de dues equacions, així com l’ús d’igualtats per expressar funcions elementals:

Saber #3.ALG.ID.E, resolució de problemes senzills d’equacions quadràtiques contextualitzats. [ESS]

Saber #3.ALG.ID.H, resolució de problemes contextualitzats mitjançant sistemes de dues equacions lineals amb dues incògnites.[ESS]

Saber #3.ALG.ID.J, igualtats per expressar funcions senzilles (constants, lineals, afins, quadràtiques i de proporcionalitat inversa) en situacions contextualitzades. [ESS]

D’altra banda, s’han establert dos sabers d’ampliació:

Saber #3.ALG.ID.D, nombre de solucions reals d’una equació de segon grau segons el discriminant.[AMP]

Saber #3.ALG.ID.I, expressió de les solucions d’inequacions senzilles amb una incògnita per mitjà d’intervals i semirectes. [AMP]

Distinció entre identitats i equacions. Identitats notables i factorització d'expressions algebraiques.

Equacions quadràtiques senzilles i incompletes. Resolució d'equacions de segon grau per mètodes geomètrics.

Equacions quadràtiques completes.

Nombre de solucions reals d’una equació de segon grau segons el discriminant.

Resolució de problemes senzills d'equacions quadràtiques contextualitzats.

Problemes en context per introduir sistemes d'equacions lineals. Significat d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites i de la seva solució.

Resolució i significat geomètric d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites.

Resolució de problemes contextualitzats a través de sistemes de dues equacions lineals amb dues incògnites.

Expressió de les solucions d'inequacions senzilles amb una incògnita a través d'intervals i semirectes.

Igualtats per expressar funcions senzilles (constants, lineals, afins, quadràtiques i de proporcionalitat inversa) en situacions contextualitzades.

Relació entre les solucions d'equacions (de primer i segon grau) i els zeros de les funcions (lineals, afins i quadràtiques) corresponents, utilitzant tecnologia.

Observacions sobre alguns sabers d’aquest bloc

Sabers

En relació amb el saber #ALG.ID.A, tot i que ja es podria haver desenvolupat parcialment a 2n d’ESO, pensem que aquest curs és un bon moment per reflexionar sobre la diferència entre una igualtat que correspon a una identitat i la que correspon a una equació. En aquest sentit, la discussió sobre què és (i què no és) una igualtat com a + b = b + a $a + b = b + a$ i una altra com a + b = a·b $a + b = a\cdot b$, pot ser un bon punt de partida per dur a terme aquesta feina. Si trobem un contraexemple, quan hi sigui, veurem que no es tracta d’una identitat, però, en canvi, sí que és una equació (les solucions de la qual varien si parlem del domini dels enters positius, els enters o els racionals).

Pel que fa a les identitats dites «notables», cal trobar situacions en què tingui sentit aplicar-les. Moltes d’aquestes són de tipus geomètric i, ’per això, connectem aquest saber amb #3.ESP.VM, però també amb el sentit numèric, en concret amb #3.NUM.SO.

Finalment, aquest saber també inclou la factorització d’expressions algebraiques en casos senzills, que es poden relacionar amb la resolució d’equacions de segon grau (per exemple, les incompletes). En qualsevol cas, pot ser un bon moment per comparar la factorització d’expressions algebraiques amb la factorització de nombres. Aquesta part, però, es pot deixar per 4t si es vol factoritzar expressions de grau més gran que 2.

Pel que fa al saber #3.ALG.ID.B i al saber #3.ALG.ID.C, els hem separat, ja que entenem que la resolució d’equacions quadràtiques senzilles (incompletes) es pot fer emprant mètodes algebraics coneguts (aïllar o treure factor comú, segons els casos) i és una bona ocasió per tal que l’alumnat pugui resoldre-les sense «aplicar» fórmules. Ens referim a equacions senzilles com (x2 = 4), i incompletes com x2 – 9 = 0, x2 - 3x = 0, o bé (x - 1)2 = 9. Per això, entenem que el saber #3.ALG.ID.B ha de precedir el saber #3.ALG.ID.C i no a l’inrevés.

Quant al saber #3.ALG.ID.E, l’ús de problemes contextualitzats que porten a resoldre equacions quadràtiques senzilles, és rellevant assenyalar que hi ha equacions quadràtiques, com y = 1/2 k x2, la resolució de les quals adquireix rellevància quan es constata que nombroses lleis científiques tenen aquesta estructura, com la llei de la caiguda dels cossos, s = 1/2 gt2, l’energia cinètica, Ec = 1/2 mv2, o la calor despresa per una resistència en funció de la intensitat del corrent Q = 1/2 RI2. Aquests exemples ens permeten entendre que les funcions matemàtiques són generalitzacions de les lleis científiques i que l’expressió algebraica d’una funció expressada per mitjà de variables abstractes, x, y, és una abstracció de l’expressió d’una llei física també amb dues variables, però concretes (espai-temps, energia-velocitat, calor-intensitat). Podem trobar aquesta reflexió en el llibre d’Aleksandrov i altres La matemática, su contenido, sus métodos y su significado, Alianza Editorial (1973).

També en relació amb el saber #3.ALG.ID.E, com ja dèiem en cursos anteriors, és important tenir en compte la problemàtica de l’ús de contextos. Puig Adam, en el seu decàleg (1960) diu: «No oblidar l’origen concret de les matemàtiques i els processos històrics de la seva evolució». Uns anys abans, Lobachevski (1792-1856) havia afirmat: «No hi ha cap branca de les matemàtiques, per abstracta que sigui, que no es pugui aplicar algun dia a l’estudi dels fenòmens del món real». Totes dues cites, des de punts de vista ben diferents, apel·len a la relació entre les matemàtiques i els diferents contextos.

El saber #3.ALG.ID.F, resolució de problemes contextualitzats per mitjà de sistemes de dues equacions lineals amb dues incògnites, mereix un comentari detallat: ens trobem davant d’un saber que l’alumnat pot construir realment partint de problemes, resolent primer sense l’ús del llenguatge algebraic (manipulant el llenguatge icònic) i, posteriorment, per mitjà d’una connexió entre representacions (icònica i algebraica), traspassar allò que s’ha fet en el llenguatge icònic al llenguatge algebraic per tal de descobrir un dels mètodes més importants de la resolució de sistemes lineals com és el de reducció. Es pot trobar informació sobre com les connexions ens ajuden a construir coneixement matemàtic a l’article de de la Fuente, A. i Deulofeu, J. (2022), «Uso de las conexiones entre representaciones por parte del profesor en la construcción del lenguaje algebraico», Bolema, vol. 36, núm. 72, p. 389-410. També a de la Fuente, A. (2022), «Aprender a usar el álgebra en secundaria mediante la resolución de problemas», SUMA, núm. 99, p. 49-60.

El saber #3.ALG.ID.G i el saber #3.ALG.ID.H completen el treball amb sistemes de dues equacions lineals amb dues incògnites iniciat en el saber #3.ALG.ID.F. En el primer cas, la representació gràfica dona significat a cadascuna de les equacions, com a expressions de funcions, i a la solució del sistema (quan n’hi ha) com la intersecció de les dues rectes. També es poden connectar les posicions relatives de les dues rectes (coincidents, secants o paral·leles) amb les solucions del sistema (compatible indeterminat ‒infinites solucions‒, compatible determinat ‒una solució‒, incompatible ‒cap solució‒). Amb el saber #ALG.ID.H es completa el treball amb la resolució de problemes contextualitzats per mitjà de sistemes d’equacions lineals. Recordem que sempre que treballem amb situacions contextualitzades és important no perdre el significat del context en el procés de resolució.

Rellevància i tipologia dels contextos

En l’ensenyament de les matemàtiques, les característiques de les activitats d’aprenentatge són un punt clau. Si aquestes activitats tenen com a objectiu la construcció de sabers matemàtics de naturalesa abstracta, cal partir de concrecions d’aquests sabers. D’altra banda, si el que es vol és mostrar les diferents utilitats de les matemàtiques i aplicar-les per resoldre problemes diversos, també cal concretar aquells contextos en què és possible i té sentit aplicar les matemàtiques del currículum. És precisament en l’aplicació de sabers a contextos diferents on es manifesta una part important de la competència matemàtica.

Per tant, en el procés d’aprenentatge matemàtic, hi ha com a mínim dos moments en què els contextos són rellevants:

  1. En l’inici del procés, d’una banda per interessar a l’alumnat, creant reptes que vulgui intentar resoldre, i, de l’altra, per proporcionar-li un suport concret i significatiu per construir nou coneixement.
  2. En la part final del procés, per mostrar que les matemàtiques són útils per analitzar i resoldre situacions d’àmbits molt diversos i, al mateix temps, per consolidar i aplicar els aprenentatges duts a terme.

Per tal d’aportar orientacions sobre quins contextos poden ser els més adequats per introduir a les classes de matemàtiques, pensem que cal anar més enllà de les classificacions generals com els anomenats contextos quotidians o contextos reals, expressions que semblen incloure tot allò que no és directament matemàtic, ja que, si no precisem una mica, podria semblar que tot context no matemàtic pot ser adequat. Presentem, sense ànim d’exhaustivitat, una tipologia de contextos:

Context proper a l’alumne. Interessos, vivències i necessitats dels alumnes. Són aquelles situacions que interessen a l’alumnat perquè els afecten directament. S’inclouen aquí les situacions en què es reclama a l’alumne una participació directa i vivencial (teatralitzacions, jocs de rol, etc.) i també les experimentacions a partir de materials manipulatius. Aquest context se situa, majoritàriament, en la part introductòria del procés d’aprenentatge.

Context quotidià. Entorn social, local, laboral i cultural proper a l’alumnat. Són situacions que ’es poden comprendre per la proximitat i, per aquest motiu, és important analitzar-les i conèixer-les emprant les matemàtiques. Són especialment adequades aquelles que, a més de socialment rellevants, s’han produït en un moment proper al del treball a classe (eleccions, fenòmens apareguts en mitjans de comunicació, actes culturals, esportius etc.)Context històric. Molts dels sabers del currículum de l’ESO van ser creats fa molts segles per resoldre problemes que tenen sentit quan s’emmarquen en l’època en què es van desenvolupar. Utilitzar aquests problemes i les solucions originals pot servir per donar sentit als sabers involucrats, veure’n l’origen i també conèixer altres maneres de fer matemàtiques d’acord amb els coneixements del seu temps.

Context lúdic. Les recreacions matemàtiques, els reptes i els jocs són un context molt extens que es pot relacionar amb la majoria de sabers matemàtics. Tot i que podria entrar dins del context quotidià (jugar és una activitat humana rellevant i adequada a l’adolescència) és molt ampli i permet dissenyar activitats de durada molt diversa. La idea de repte i l’interès intrínsec de moltes recreacions i jocs és un dels punts clau de la rellevància d’aquest context.

Context científic i tecnològic. Les relacions entre les diferents ciències experimentals, ciències de la salut i la tecnologia amb les matemàtiques són moltes i, per tant, els contextos científics poden ser apropiats tant per construir conceptes matemàtics i comparar-los amb els seus equivalents en altres ciències, com també per aplicar sabers matemàtics ja construïts. Cal tenir en compte que tant aquest context com els dos següents tenen relació amb altres matèries del currículum, per la qual cosa és adequat introduir-los d’acord amb el treball realitzat en les matèries relacionades.

Context social. Moltes problemàtiques de les ciències socials (geografia, història, economia etc.) i del món d’avui dia (desigualtats, guerres, pandèmies, canvi climàtic etc.) necessiten les matemàtiques per ser analitzades i, al mateix temps, ajuden a donar sentit a molts sabers, especialment el sentit estocàstic.

Context humanístic. L’art, la fotografia, la música, la literatura i la resta de disciplines dites humanístiques comparteixen totes elles relacions amb les matemàtiques, en els dos sentits esmentats: ajudar a construir conceptes matemàtics per mitjà de plasmacions artístiques i proporcionar activitats d’aplicació de les matemàtiques en l’anàlisi de problemàtiques d’aquestes disciplines.

Context matemàtic. Fer matemàtiques és, moltes vegades, treballar en el context pròpiament matemàtic i en les connexions internes que hi ha entre els diferents sabers; mantenir la idea de repte, que porta a voler fer allò que es proposa, i basar-se en aquells sabers que ja poden considerar-se concrecions, per tal de construir-ne d’altres.

Entenem que una tipologia de contextos com aquesta pot ajudar a trobar exemples de situacions per ser treballades a l’aula, procurar que els contextos abastin l’ampli ventall proporcionat i també ser compartides amb el treball en altres matèries, sempre tenint en compte les característiques i els interessos de l’alumnat.

Distinció entre identitats i equacions. Identitats notables i factorització d'expressions algebraiques.

Equacions quadràtiques senzilles i incompletes. Resolució d'equacions de segon grau per mètodes geomètrics.

Equacions quadràtiques completes.

Nombre de solucions reals d’una equació de segon grau segons el discriminant.

Resolució de problemes senzills d'equacions quadràtiques contextualitzats.

Problemes en context per introduir sistemes d'equacions lineals. Significat d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites i de la seva solució.

Resolució i significat geomètric d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites.

Resolució de problemes contextualitzats a través de sistemes de dues equacions lineals amb dues incògnites.

Expressió de les solucions d'inequacions senzilles amb una incògnita a través d'intervals i semirectes.

Igualtats per expressar funcions senzilles (constants, lineals, afins, quadràtiques i de proporcionalitat inversa) en situacions contextualitzades.

Relació entre les solucions d'equacions (de primer i segon grau) i els zeros de les funcions (lineals, afins i quadràtiques) corresponents, utilitzant tecnologia.

Recursos i activitats

Recursos i activitats generals per al bloc de sabers

El professor Charlie Gilderdale de NRICH va fer una conferència al CREAMAT l’any 2024 amb el títol «Enriquecer la enseñanza de las matemáticas. ¿Qué experiencia les ofrecemos a nuestros alumnos?»”

en què apareixen diversos sabers corresponents al sentit algebraic de 3r d’ESO. Partint d’una situació de rectangles, perímetre i àrea, va encadenant diverses activitats relacionades amb equacions de segon grau i sistemes d’equacions, sabers corresponents a aquest curs. Es pot trobar el guió de la sessió i la presentació en diapositives a l’enllaç de NRICH: Enriquecer la enseñanza de las mátematicas.

Les activitats proposades són un molt bon exemple de com treballar sabers algebraics per mitjà d’activitats competencialment riques, que parteixen de sabers del sentit espacial i es connecten amb sabers algebraics, en particular equacions de segon grau i sistemes d’equacions.

Els jocs de rol, en general, són una bona activitat tant introductòria com de síntesi de diversos sabers d’un bloc determinat. En concret, el recurs «Role-play sobre coordenades, equacions, inequacions i sistemes de primer grau» treballa la majoria dels sabers d’aquest bloc. El podeu trobar a l’article «Nosaltres com a recurs: role-plays a classe de matemàtiques (i 2)» de NouBiaix (Aubanell, 2017).

Recursos i activitats per treballar sabers concrets

A continuació, es presenten algunes idees sobre recursos i activitats d’aprenentatge que poden contribuir a l’adquisició dels sabers d’aquest bloc.

A. Distinció entre identitats i equacions. Identitats notables i factorització d'expressions algebraiques. #NUM.SO #ESP.VM

En relació amb el saber #3.ALG.ID.A, proposem dos recursos, un per analitzar semblances i diferències entre identitats i equacions, i l’altre per treballar al voltant de les identitats notables.

El primer consisteix a analitzar aquesta igualtat: \( a + b = a\cdot b\), i discutir-ne amb l’alumnat el significat i la validesa. Del fet que la igualtat no valgui per a qualssevol valors d’a i de b, se’n dedueix que no és una identitat (amb un únic contraexemple n’hi ha prou), a diferència del que serien \(a + b = b + a\), o bé \(a\cdot b = b\cdot a\), que expressen propietats generals. Si considerem la igualtat com una equació, podrem trobar-ne les solucions (en els enters positius, és única: \( a = 2\), i \( b = 2\),; en els enters, tenim a més \( a = 0\),, \( b = 0\),, i, en els racionals, el nombre de solucions és infinit, de manera que per a cada valor d’a obtenim un valor de b).

Els models geomètrics són bones representacions en molts moments del treball de l’àlgebra, en particular per analitzar les identitats notables i per demostrar-les. Als enllaços següents, teniu algunes d’aquestes representacions emprant models geomètrics:

Model geomètric per al desenvolupament d(a + b)•(a-b) | Aplicació de Recursos al Currículum

Model geomètric per al desenvolupament del quadrat de la suma | Aplicació de Recursos al Currículum

Model geomètric per al desenvolupament del cub de la suma | Aplicació de Recursos al Currículum

Si es vol ampliar els desenvolupament d’\( \left(a + b\right)\), elevat a un exponent més gran que 3, un recurs interessant és mostrar el triangle aritmètic (també anomenat triangle de Tartaglia o de Pascal) i observar que els nombres que apareixen en les successives files corresponen als coeficients del desenvolupament d’\( \left(a + b\right)^n\),.

B. Equacions quadràtiques senzilles i incompletes. Resolució d'equacions de segon grau per mètodes geomètrics. #ESP.VM

Pel que fa al saber #3.ALG.ID.B, resolució d’equacions quadràtiques senzilles i incompletes i resolució d’equacions de segon grau per mètodes geomètrics, l’ARC conté una proposta molt ben documentada de la professora Iolanda Guevara per aplicar aquest tipus d’activitats a l’aula. Aquesta proposta es basa en una recerca sobre història de les matemàtiques i, en particular, sobre els mètodes emprats pels àrabs per resoldre equacions de segon grau. El títol és La resolució geomètrica d’equacions de segon grau. Hisâb aljabr wal-muqqabala de Mohamed Ben-Musa al -Khwârizmî (813). Una explicació breu sobre com funciona el mètode d’Al-Khwarizmi és la següent:

La història de l’àlgebra és plena de problemes no tan sols plantejats a partir de contextos geomètrics sinó (i això és el que, en aquest cas, ens interessa) resolts mitjançant mètodes geomètrics. Així la geometria pot actuar com a font i com a camí en el plantejament i la resolució de problemes algebraics. Una equació de segon grau com \(x^2 + 2x = 8\), per als antics grecs seria una combinació d’un quadrat de costat \(x\) i de dos rectangles de costats \(1\) i \(x\) de manera que les àrees de les tres figures sumen 8:

Font: Elaboració pròpia
Font: Elaboració pròpia

Reordenant-ho tindrem:

Font: Elaboració pròpia
Font: Elaboració pròpia

Si completem aquesta figura amb un quadrat \(1\times1\) (en verd), obtindrem un quadrat gran de costat \(x + 1\) i d’àrea \(9\) (ja que és la suma de l’àrea que teníem i que valia 8 unitats amb l’àrea del quadrat verd afegit que val una unitat):

Font: Elaboració pròpia
Font: Elaboració pròpia

Amb aquesta configuració, ens adonem que \(x + 1\) és el costat d’un quadrat d’àrea \(9\). Això voldrà dir que \(x + 1 = 3\) i que, per tant, \(x = 2\) és la solució positiva de la nostra equació de segon grau.

Hi ha diferents procediments de naturalesa geomètrica com aquest per resoldre equacions. Alguns poden ser molt instructius a classe, perquè representen una interpretació visual de la fórmula de resolució d’equacions de segon grau que, a vegades, resulta una mica críptica per a l’alumnat.

D’altra banda, hi ha un recurs en línia que permet transformar expressions simbòliques fins a grau 2 a partir de fer transformacions geomètriques. És molt interessant i, a més, es pot fer amb material manipulable: Algebra Tiles.

C. Equacions quadràtiques completes.

En relació amb el saber #3.ALG.ID.C, al PuntMat trobem una pràctica productiva interessant. Com totes les activitats d’aquest tipus, els alumnes han de practicar resolent equacions de segon grau, però de tal manera que la finalitat no és resoldre les equacions pel sol fet de practicar, sinó que l’objectiu de l’activitat és un altre, per tal que, a partir de les solucions trobades, descobrim un patró relacionat amb els valors dels paràmetres de les equacions proposades. Trobareu aquest recurs a https://puntmat.blogspot.com/2014/03/practica-productiva-i-equacions-de.html

F. Problemes en context per introduir sistemes d'equacions lineals. Significat d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites i de la seva solució. #ALG.MM #ALG.RF

Pel que fa al saber #3.ALG.ID.F, podeu trobar una seqüència d’activitats per introduir la resolució de sistemes d’equacions lineals (dues equacions amb dues incògnites) a l’article «Aprender a usar el álgebra en secundaria mediante la resolución de problemas» de SUMA (de la Fuente, 2022). L’inici d’aquesta seqüència consisteix a proposar un problema l’enunciat del qual s’expressa icònicament, de manera que l’alumnat pot intentar trobar la solució del problema sense conèixer les tècniques per resoldre sistemes, i així les diverses resolucions trobades siguin una ajuda per aprendre a resoldre sistemes d’equacions. Un exemple proposat per Abraham de la Fuente és el problema «Pizzes i begudes», amb algunes possibles resolucions trobades per alumnat de 3r d’ESO:

Font: elaboració pròpia a partir de l’article de SUMA (de la Fuente, 2022)
Font: elaboració pròpia a partir de l’article de SUMA (de la Fuente, 2022)

Després de treballar diversos problemes com l’anterior, enunciats icònics, i analitzar diferents resolucions, es planteja una nova seqüència que té com a objectiu promoure la resolució d’un sistema lineal de dues equacions amb dues incògnites, expressat algebraicament, sense donar instrucció prèvia de com es resolen els sistemes d’equacions lineals. En aquestes condicions, resoldre un sistema és un problema per als alumnes, ja que no disposen de mètodes generals per abordar-lo. Una possible seqüència és:

Font: elaboració pròpia a partir de l’article de SUMA (de la Fuente, 2022)
Font: elaboració pròpia a partir de l’article de SUMA (de la Fuente, 2022)

Font: elaboració pròpia a partir de l’article de SUMA (de la Fuente, 2022)

G. Resolució i significat geomètric d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites. #ESP.VM

Pel que fa al saber #3.ALG.ID.G, al PuntMat, podem trobar una pràctica productiva sobre sistemes d’equacions.

H. Resolució de problemes contextualitzats a través de sistemes de dues equacions lineals amb dues incògnites. [ESS]

En relació amb el saber #3.ALG.ID.H, el recurs exposat a propòsit del saber #3.ALG.ID.F, «Pizzes i begudes», serveix de guia per generar altres problemes contextualitzats que es resolen per mitjà d’un sistema de dues equacions lineals.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)