Ús de diferents tipus de numeració emprats al llarg de la història fins a arribar als nombres indoaràbics. Ús de diferents bases numèriques.
Ús de situacions i contextos quotidians per comprendre i treballar amb nombres naturals i enters.
[ESS]
Ús de la recta numèrica per representar, comparar, ordenar i operar nombres naturals i enters.
Identificació, representació i ús d’una fracció en diferents contextos.
[ESS]
#EST.DI
#EST.PI
Reconeixement de fraccions més petites, iguals i més grans que 1 (fraccions pròpies, unitàries i impròpies).
Interpretació i càlcul de la fracció d’un nombre utilitzant gràfics, esquemes, material manipulatiu...
Identificació i càlcul de fraccions equivalents.
Càlcul de la fracció irreductible.
Comparació i ordenació de fraccions.
Interpretació de les diferents representacions dels nombres racionals (fracció, representació gràfica, nombre mixt, representació a la recta real, nombre decimal, percentatge).
Coneixement i ús de l’error absolut i relatiu en l’aproximació amb nombres decimals.
#MES.ER
#ALG.PC
Ús de potències de base i exponent natural.
[ESS]
Ús de la notació científica per interpretar nombres grans. Ús de la calculadora per treballar la notació científica.
[AMP]
#ALG.PC
Descripció i orientacions
Reflexions inicials
L᾽objectiu d᾽aquest bloc és que l᾽alumnat adquireixi el concepte de nombre natural, d᾽enter i de fracció per donar significat a cada tipus de nombre i a l᾽ús que se᾽n farà de cadascun en problemes o situacions diverses. Cal insistir en la comprensió i l᾽ús dels diferents conjunts de nombres, tot relacionant-los.
Introduir la història dels nombres pot ser un context, però també el pretext per aprendre matemàtiques de manera competencial.
El professorat ha de vetllar perquè l᾽alumnat utilitzi el vocabulari adequat en cada situació. Per exemple, per recordar quin és el numerador i quin el denominador d᾽una fracció, és interessant fer veure a l᾽alumnat que el denominador és el que dona nom a la fracció (denomina) i el numerador és el que ens diu quantes parts hi ha (numera).
Comentaris sobre les connexions
Aquest bloc està molt relacionat amb els altres sentits, els nombres apareixen en tots ells. Ara bé, quan parlem de connexions en aquest bloc pensem principalment en aquelles que ens permeten treballar alhora diversos conceptes. Per exemple, en el saber #1.NUM.QU.D, el concepte de fracció el podem treballar àmpliament en el sentit estocàstic i en el de la mesura. També té una forta connexió amb l᾽algebraic, la comprensió dels nombres enters és molt necessària per a l᾽àlgebra.
El saber #1.NUM.QU.Kestà directament connectat amb el pensament computacional i el sentit de la mesura, ja que treballar amb l᾽error absolut i relatiu en l᾽aproximació amb nombres decimals implica analitzar dades, establir relacions i aplicar estratègies de càlcul que afavoreixen la precisió i l᾽eficiència. A més, fomenta l᾽habilitat d᾽estimar resultats i avaluar-ne la validesa en funció del context, i ajuda a desenvolupar una mentalitat estructurada i lògica pròpia del pensament computacional, així com una comprensió més profunda de les relacions quantitatives i de mesura.
El pensament computacional es relaciona amb l᾽ús de la notació científica i la calculadora, saber #1.NUM.QU.M, perquè implica descompondre problemes complexos en parts més manejables i utilitzar eines digitals per automatitzar càlculs eficients. La notació científica permet representar i interpretar nombres grans de manera simplificada, mentre que la calculadora facilita el processament ràpid i precís d᾽aquestes operacions i fomenta la capacitat d᾽abstracció i l᾽eficiència en la resolució de problemes matemàtics.
Comentaris sobre els sabers essencials i d'ampliació
Es consideren essencials els sabers #1.NUM.QU.B i #1.NUM.QU.D, ja que corresponen a la identificació dels conceptes d᾽enters, d᾽una banda, i de fraccions, de l᾽altra. És fonamental saber distingir els diferents tipus de nombres per fer interpretacions adequades de les situacions en què apareixen i resoldre els problemes associats.
El saber #1.NUM.QU.Mes considera d᾽ampliació, ja que s᾽hi aprofundirà més en cursos posteriors.
Observacions sobre alguns sabers específics
Pel que fa al saber #1.NUM.QU.A, és interessant que l᾽alumnat entengui la necessitat dels diferents conjunts de nombres al llarg de la història i el seu ús per resoldre diferents problemes. Treballant diferents bases numèriques, per exemple la base 2, l᾽alumnat comprèn millor la numeració en base decimal. Entre els nombrosos recursos i activitats que podem trobar relacionats amb aquest és important triar aquells que el professorat consideri més adequats per portar-los a l᾽aula.
Referent al saber #1.NUM.QU.L,en introduir les potències, cal evitar l᾽excés d᾽exercicis repetitius amb propietats de potències. És un concepte que es continuarà treballant durant els tres primers cursos de l᾽ESO, així que és millor que comprenguin la seva aritmètica de manera significativa sense caure en la memorització excessiva de regles. Per exemple, una idea pot ser fer escriure a l᾽alumnat de dues maneres diferents l᾽expressió \(3^5\cdot 3^2\). Aquest tipus de qüestions poden anar augmentant en complexitat al llarg de la secundària obligatòria.
Pel que fa al saber #1.NUM.QU.K, s᾽ha de fer notar als alumnes que, quan es treballa amb nombres decimals, és habitual haver d᾽aproximar-los per facilitar els càlculs o per ajustar-los a la precisió requerida. Aquestes aproximacions generen errors, i és important conèixer tant l᾽error absolut com l᾽error relatiu per avaluar com afecta aquesta aproximació al resultat final.
Ús de diferents tipus de numeració emprats al llarg de la història fins a arribar als nombres indoaràbics. Ús de diferents bases numèriques.
Ús de situacions i contextos quotidians per comprendre i treballar amb nombres naturals i enters.
Ús de la recta numèrica per representar, comparar, ordenar i operar nombres naturals i enters.
Identificació, representació i ús d’una fracció en diferents contextos.
Reconeixement de fraccions més petites, iguals i més grans que 1 (fraccions pròpies, unitàries i impròpies).
Interpretació i càlcul de la fracció d’un nombre utilitzant gràfics, esquemes, material manipulatiu...
Identificació i càlcul de fraccions equivalents.
Càlcul de la fracció irreductible.
Comparació i ordenació de fraccions.
Interpretació de les diferents representacions dels nombres racionals (fracció, representació gràfica, nombre mixt, representació a la recta real, nombre decimal, percentatge).
Coneixement i ús de l’error absolut i relatiu en l’aproximació amb nombres decimals.
Ús de potències de base i exponent natural.
Ús de la notació científica per interpretar nombres grans. Ús de la calculadora per treballar la notació científica.
Recursos i activitats
Recursos i activitats generals per al bloc de sabers
Per treballar els sabers #1.NUM.QU.D, #1.NUM.QU.E, #1.NUM.QU.G, #1.NUM.QU.H i #1.NUM.QU.I,un material molt útil és el tauler de fraccions. És un material que es pot comprar, es pot fabricar en fusta o fins i tot el professorat pot fer que l᾽alumnat se᾽n retalli un en cartolina o fulls de colors. El fet que l᾽alumnat se᾽n construeixi un els ajuda en l᾽aprenentatge.
Aquest material consta de diverses tires de diferents colors, una de les quals és la unitat, i les altres tenen la mateixa longitud i representen dues mitges parts, tres terceres parts, quatre quartes parts i així successivament.
La versió virtual del Polypad pot ser una bona eina si volem treballar aquest material en línia. Es pot projectar a la pissarra i també pot ser una eina perquè l᾽alumnat practiqui.
Es mostren a continuació alguns exemples de com cal utilitzar aquest material a l᾽aula.
Per veure si una fracció és més gran o més petita que 1, és a dir, si són pròpies o impròpies, corresponent al saber#1.NUM.QU.E, es pot fer com es mostra a la imatge següent:
Font: Elaboració pròpia amb Mathigon Polypad
Una vegada visualitzats diferents exemples, l᾽alumnat ha de ser capaç d᾽escriure-ho de manera més formal i deduir les característiques de les fraccions pròpies i impròpies.
També és molt intuïtiu per comparar i ordenar fraccions, corresponent al saber#1.NUM.QU.I:
Quina fracció és més gran, \(\frac 25\) o \(\frac 37\) ?
Font: Elaboració pròpia amb Mathigon Polypad
És molt important que en tots els casos el professorat faci escriure de manera acurada i formal les desigualtats que vagin sorgint. També es pot demanar a l᾽alumnat que proposi un llistat de fraccions perquè els companys les ordenin.
Per treballar les fraccions equivalents, així com la simplificació i amplificació de fraccions, corresponents als sabers #1.NUM.QU.G i #1.NUM.QU.H,es pot visualitzar com a la imatge:
Font: Elaboració pròpia amb Mathigon Polypad
En el vídeo del Creamat Quadre de fraccions unitàries, Anton Aubanell i Francesc Massich expliquen altres activitats que es poden fer amb aquest material.
El Geogebra és una altra eina per treballar els sabers referents a les fraccions. Els enllaços següents poden ser d᾽utilitat per als sabers #1.NUM.QU.I, #1.NUM.QU.J :
També resulta interessant la conferència Tratamiento de las fracciones, un ejemplo de cambio, disponible al web del Creamat. En aquesta, José Manuel Vidal González, coordinador del Proyecto Matemáticas Newton Canarias de la Consejería de Educación del Gobierno de Canarias, explica la importància d᾽ensenyar als alumnes a resoldre problemes. Subratlla que cal ensenyar a resoldre problemes abans que a calcular, ja que d᾽aquesta manera es posa en relleu la comprensió dels conceptes. Si ens centrem únicament en els càlculs, desviem l᾽atenció de la comprensió profunda de les estructures, que és bàsica per construir uns bons fonaments de cara a cursos posteriors.
Els exemples i les activitats contextualitzats en un entorn proper faciliten la comprensió i interiorització dels sabers relacionats amb les fraccions. D᾽aquesta manera s᾽aconsegueix un bon domini i s᾽evita la repetició d᾽algoritmes mecànics.
Recursos i activitats per treballar sabers concrets
A continuació, es presenten algunes idees sobre recursos i activitats d’aprenentatge que poden contribuir a l’adquisició dels sabers d’aquest bloc.
A. Ús de diferents tipus de numeració emprats al llarg de la història fins a arribar als nombres indoaràbics. Ús de diferents bases numèriques.
Per treballar el saber #1.NUM.QU.A, us proposem una activitat que trobareu al web del Calaix+ie, Fes de Champollion, en què s᾽utilitzen bases diferents: 10, 20 o 60.
A partir d᾽uns documents escrits en doble numeració (antiga i actual) s᾽ha de deduir el funcionament del sistema de numeració antic. Així es va passant d᾽un sistema a un altre (egípcia, assíria, maia, grega…).
Una possible dinàmica d᾽aula consisteix a organitzar l᾽alumnat en grups de tres, on cada grup treballa amb una numeració diferent. Un cop n᾽hagin deduït el funcionament, cada grup el presenta i explica a la resta de companys.
A partir de la història dels nombres, es poden explicar alguns dels algoritmes clàssics que s᾽han utilitzat al llarg del temps per fer operacions. Conèixer mètodes diferents dels que fem servir actualment ens ajuda a entendre que la matemàtica no és una ciència inamovible; és a dir, els càlculs no sempre s᾽han fet de la mateixa manera. Aquest coneixement permet comprendre millor el sistema de numeració actual i els avantatges que ofereix en comparació amb els emprats en l᾽antiguitat.
Al blog del Calaix +ie podem trobar quins eren els algoritmes de La multiplicació egípcia i el de La divisió egípcia. Són algoritmes que es poden dur a l᾽aula, ja que són comprensibles; en tot moment es té clar el que s᾽està fent i per què.
Es pot trobar informació sobre la història del desenvolupament de les numeracions orals i escrites en el web Calculus de Joan Jareño.
B. Ús de situacions i contextos quotidians per comprendre i treballar amb nombres naturals i enters. [ESS]
Es pot treballar a l᾽aula el saber #1.NUM.QU.B a partir de les aportacions de l᾽alumnat. Una bona proposta és elaborar un llistat de situacions en què s᾽utilitzen nombres negatius i reflexionar sobre la necessitat de distingir-los dels nombres positius. Alhora, és interessant que el professorat posi èmfasi en els conjunts de nombres i les seves denominacions, explicant com, a partir dels nombres naturals, afegint els negatius i el zero, s᾽obté el conjunt dels nombres enters.
A l᾽ARC es pot trobar el mòdul Els nombres negatius i el zero: Xina, Grècia, Índia, Món àrab, Europa (250- 1567). En el document adreçat a l᾽alumnat hi ha una explicació de la història dels nombres negatius a través del temps i mostra com els tractaven els matemàtics de diferents cultures. Pot ser interessant la lectura o la consulta d᾽una determinada civilització per portar-la a l᾽aula. Si en una altra matèria, per exemple a ciències socials, estan estudiant alguna civilització en concret i en tenim la història, és interessant fer-ne referència i, si és possible, fer alguna de les activitats proposades en el document.
C. Ús de la recta numèrica per representar, comparar, ordenar i operar nombres naturals i enters.
Una proposta per treballar de manera vivencial el saber #1.NUM.QU.C és la següent:
Es pot organitzar un joc de rol en què es dibuixi o es marqui a terra una gran recta numèrica. L᾽alumnat representa els nombres que el professorat va dient, i es col·loca en el punt corresponent de la recta. A partir d᾽aquesta posició, es poden comparar els nombres segons es trobin més a la dreta o més a l᾽esquerra.
D. Identificació, representació i ús d’una fracció en diferents contextos. [ESS] #EST.DI #EST.PI
La utilització de diagrames per treballar el saber #1.NUM.QU.D permet a l᾽alumnat una millor comprensió de la informació.
A tall d᾽exemple:
Si sabem que a la classe hi ha 24 alumnes i d᾽aquests 6 són rossos, quina fracció hi ha de rossos?
El diagrama següent resumeix la informació.
Font: Elaboració pròpia
L᾽alumnat pot resoldre el problema amb material manipulatiu, amb dibuixos o com li sigui més còmode.
Font: Elaboració pròpia
Els 18 alumnes que no són rossos els repartim en grups de 6, com els rossos, i així obtenim que \(\frac 14\) part són rossos i \(\frac 34\) parts no ho són.
Font: Elaboració pròpia
Què passaria en una classe de 25 alumnes, en la qual 10 fossin rossos?
Font: Elaboració pròpia
L᾽alumnat ha d᾽agrupar els rossos i els no rossos amb el mateix nombre d᾽individus, és a dir, mitjançant el màxim comú divisor.
El material manipulatiu emprat per resoldre l᾽activitat facilita a l᾽alumnat l᾽accés a una solució amb sentit. Posteriorment, cal ajudar-lo a establir les connexions necessàries per relacionar-ho amb el màxim comú divisor (mcd).
Font: Elaboració pròpia
En aquest tipus d᾽exercici el professorat pot demanar als alumnes que comprovin amb la calculadora que la fracció obtinguda, per exemple \( \frac 14\), és una fracció equivalent a \(\frac 6{24}\), o per exemple que \(\frac{10}{25}\) és equivalent a \(\frac 25\).
En aquestes activitats s᾽ha de treballar també la fracció expressada en percentatges o decimals, utilitzant la calculadora, si és necessari.
També es pot aprofitar aquest tipus de diagrames per calcular freqüències relatives o calcular probabilitats.
És convenient que els contextos de les activitats siguin tan variats com sigui possible.
F. Interpretació i càlcul de la fracció d’un nombre utilitzant gràfics, esquemes, material manipulatiu...
Treballar el saber #1.NUM.QU.F amb material manipulatiu permet que tot l᾽alumnat entengui millor els conceptes.
L᾽activitat següent està inspirada en el vídeo del Creamat Fracció d᾽un nombre:
Es proposa a l᾽alumnat una activitat contextualitzada en què sigui necessari, per exemple, calcular \(\frac 35\) parts de 30. Per resoldre el problema l᾽alumnat pot utilitzar material manipulatiu.
Els passos a seguir per resoldre el problema són els següents:
En un rectangle partit en 5 parts, reparteix 30 taps en parts iguals sota cadascun dels rectangles.
Font: Elaboració pròpia
Font: Elaboració pròpia
Com que l᾽enunciat demana \(\frac 35\), s᾽han de quedar només amb els taps que hi ha en 3 de les 5 parts. Així saben quants taps corresponen a la fracció del nombre corresponent, en aquest cas, 18.
Font: Elaboració pròpia
Per finalitzar, han d᾽escriure formalment en una taula els passos seguits i la solució. El professorat ha d᾽anar guiant l᾽alumnat per tal de fer-lo reflexionar sobre quina operació fa en cada pas del procés, per tal que després ho pugui escriure.
Font: Elaboració pròpia
Un cop s᾽ha treballat la fracció d᾽un nombre, es pot fer l᾽activitat a l᾽inrevés. Es dona un context per tal que l᾽alumnat hagi de trobar quin és el nombre que d᾽una determinada fracció n᾽és la quantitat donada.
Per exemple quin és el nombre els \(\frac 27\) del qual és 15?
Font: Elaboració pròpia
L᾽alumnat ha de repartir 15 taps en 3 de les 7 parts dibuixades en un rectangle
Font: Elaboració pròpia
Font: Elaboració pròpia
S᾽observa que en cada part hi ha 5 taps. Quina operació s᾽ha fet? Què representa el fet de repartir els taps en 3 parts?
Com que totes les parts tenen la mateixa quantitat, ja es pot trobar la solució emplenant totes les parts del rectangle. El nombre és el 35.
Font: Elaboració pròpia
Per finalitzar l᾽activitat, l᾽alumnat ha d᾽omplir formalment el quadre amb les operacions que ha hagut de fer durant el procés.
Font: Elaboració pròpia
Si aquesta activitat es treballa en grup, permet donar-los diferents reptes i així cada grup avança al seu ritme. Un cop finalitzats els reptes proposats, es demana que cada membre del grup plantegi un problema similar als anteriors que hauran de resoldre els seus companys.
J. Interpretació de les diferents representacions dels nombres racionals (fracció, representació gràfica, nombre mixt, representació a la recta real, nombre decimal, percentatge).
Partim d᾽un joc de 48 cartes que estan numerades amb fraccions impròpies (majors que 1) i cada puntuació està representada amb quatre colls (sectors circulars, parts d᾽un segment, fraccions impròpies i nombre mixt), com es mostra en l᾽exemple de la imatge.
Aquesta baralla la pot portar feta el professorat o es pot fer amb l᾽alumnat; en la construcció de les cartes ja s᾽està treballant l᾽aprenentatge. És convenient tenir un joc de cartes per a cada 6 alumnes aproximadament; per tant, si cada alumne construeix 2 fraccions amb les 4 representacions corresponents als colls diferents, aleshores es tindran cartes perquè tots puguin jugar.
Descrivim dos possibles jocs, per jugar en grups de 4 o 6 persones:
Fer parelles: Es reparteixen tres cartes a cada alumne i es col·loquen al centre de la taula quatre cartes vistes. En cada torn l᾽alumne intenta tirar una carta que tingui la mateixa fracció que una de les de la taula i poder formar una parella per recollir. Si no té cap possibilitat de formar parella, tirarà una carta que quedarà vista a la taula. Un cop s᾽hagin tirat les tres cartes de cada alumne es repartiran tres cartes més (o 2 o 1, si en queden poques) i es farà una nova ronda. Finalment, se sumaran els punts fraccionaris que cadascú hagi recollit. Guanyarà qui en sumi més.
Fer famílies: Es reparteixen 7 cartes per alumne i es deixa la pila amb les cartes restants al centre de la taula. Entenem per família les quatre cartes corresponents a la mateixa fracció. L᾽alumne a qui li toqui demanarà a un company una carta concreta que li pugui ser útil per anar completant famílies: «el cinc terços en forma mixta», «el set mitjos amb sectors»... Si l᾽alumne al·ludit té aquesta carta, li dona i qui ha preguntat pot continuar preguntant. Si no la té, qui ha preguntat agafa una carta de la pila central (mentre en quedin) i el torn passa al següent alumne. Guanyarà qui hagi aconseguit fer més famílies. El jugador que tingui una carta i no la tiri rebrà una penalització.
Tot i que sigui un joc de cartes, el professorat ha de vetllar per tal que l᾽alumnat sigui curós i formal a l᾽hora de demanar les cartes.
Aquesta activitat es pot ampliar o modificar incorporant el percentatge i el nombre decimal corresponent, per facilitar així la comprensió de les relacions entre fraccions, decimals i percentatges. A partir d᾽aquesta proposta, es pot introduir i aprofundir en els diferents tipus de nombres decimals.
L. Coneixement i ús de l’error absolut i relatiu en l’aproximació amb nombres decimals. #MES.ER #ALG.PC
Per al saber #1.NUM.QU.L, referent a les potències, presentem una sèrie de recursos que podem utilitzar a l᾽aula.
En el document Més enllà de les potències es mostra com a l᾽Institut Baix a Mar introdueixen i treballen el concepte de potència amb una reflexió important que contribueix a la construcció de coneixement d᾽una manera progressiva i motivadora. Algunes d᾽aquestes activitats, i d᾽altres de similars, les podem trobar també al blog del PuntMat a Les primeres potències. Una activitat explicada en el blog és la següent:
Les primeres potències de base 2:
L᾽objectiu és investigar el potencial de les potències de dos per generar nombres parells. Donades les targetes:
Font: Elaboració pròpia
Organitzeu-vos per repartir-vos tots els nombres parells fins al 120 i intenteu obtenir cada un d᾽aquests nombres a partir de les targetes.
A la proposta inicial, s᾽afegeixen després algunes preguntes: l᾽obtenció de cada nombre parell com a suma de potències de 2 és única?, quina targeta s᾽hauria d᾽afegir per obtenir tots els nombres fins a 120?, quin és el primer nombre que no es pot obtenir sumant aquestes targetes?
Hi ha una descripció pràctica del desenvolupament de l᾽activitat que es va dur a terme a l᾽Institut Baix a Mar en l᾽enllaç.
Les primeres potències de base 3:
Així com tot nombre es pot escriure sumant potències de base 2, també es pot fer amb potències de base 3 si permetem que cada potència participi dos cops en cada suma.
Tenim el tauler i les quatre fitxes següents:
Font: Elaboració pròpia
Quan posem les fitxes al tauler, si no són dintre del quadrat o del cercle, perden el seu valor, i si són dintre de la figura que té la mateixa forma que la fitxa, el valor es duplica.
Si després de col·locar les quatre fitxes al tauler en sumem els valors, podem obtenir tots els resultats entre 0 i 80 segons la seva posició en relació amb el quadrat o el cercle. Es demana a l᾽alumnat que ho faci.
Aquestes activitats poden ser el punt de partida per introduir el sistema binari o de la base 3.
M. Ús de la notació científica per interpretar nombres grans. Ús de la calculadora per treballar notació científica. [A] #ALG.PC
En el document d᾽orientacions per a la millora de la geometria a l᾽ESO, trobem el document Explorant els ordres de magnitud, en què es troben detallades 5 activitats per treballar el saber #1.NUM.QU.M.Tal com s᾽explica en la descripció del document, en aquestes activitats es proposen aproximacions de magnituds molt grans i molt petites mitjançant el seu ordre de magnitud donat per la potència de 10 més propera al seu valor. D᾽aquesta manera s᾽ajuda l᾽alumnat a perfilar una percepció més ajustada de la grandària del que ens envolta, a emprar de manera significativa les potències de 10 i a introduir el sistema internacional d᾽unitats, la notació científica i fins i tot l᾽escala logarítmica de manera intuïtiva.
En l᾽activitat 1 del document, es comença fent reflexionar l᾽alumnat sobre les magnituds que podem explorar i les unitats emprades en cada magnitud. Un cop establertes les magnituds a explorar i la unitat que s᾽utilitzarà, es poden fer equips i proposar que cada equip treballi sobre una magnitud i elabori un quadre amb ordres de magnitud (la recerca d᾽informació es pot fer per la xarxa).
Al final s᾽arriben a obtenir quadres similars a aquests:
Després, cada equip presentarà la seva recerca i el quadre resultant a la resta del grup. Pot ser interessant mantenir tapats els ordres de magnitud i convidar els companys a conjecturar. Fer-ho així no tan sols genera emoció a l᾽activitat i anima la conjectura i el contrast d᾽opinions sinó que contribueix a donar importància als exponents.
En l᾽activitat 3 hi ha diferents exemples de situacions en què apareixen nombres molt grans o molt petits. En el segon exemple trobem un vídeo El rei i el savi del programa Una mà de contes. En aquest vídeo trobem explicada, en forma de conte, la coneguda llegenda de l᾽inventor dels escacs que va demanar al rei (que li volia agrair les bones estones que aquest joc li oferia) 1 granet de blat pel primer quadre, 2 pel segon, 4 granets pel tercer, 8 pel quart quadre i així fins a l᾽últim dels 64 quadres del taulell. Una petició tan humil havia de ser atesa pel sobirà! Però quan van començar a comptar, va resultar que els graners del regne no varen poder fer front a la demanda.
Es pot convidar els alumnes a calcular el nombre total de grans de blat que està demanant (podem fer servir un full de càlcul o bé utilitzar el web WolframAlha). El resultat serà de 18446744073709551615 grans de blat, aproximadament (emprant notació científica) 1,8447· 1019, uns 18 trilions de grans de blat. Una vegada trobat el resultat, es planteja una nova pregunta: Són molt 18 trilions de grans de blat? (es pot visualitzar en el vídeo Chess board with rice: exponential growth).
Es pot visualitzar també Quants granets de blat caben?, de la col·lecció permanent del VídeoMAT, fet per l᾽alumnat de l᾽escola de Lladurs (ZER El Solsonès) que s᾽ho varen preguntar i varen respondre-ho.