Omet navegació

Educació financera

Sabers

  1. Interpretació de la informació numèrica en contextos financers senzills. Augments i disminucions percentuals de preus. Càlcul de l’IVA, retenció de l’IRPF.
    [AMP]
  2. Utilització del full de càlcul en la resolució de problemes en contextos financers senzills.
    [AMP]
    #ALG.PC

Descripció i orientacions

Reflexions inicials

En aquest curs s’inicia el treball del bloc d’educació financera, que esdevindrà una eina fonamental per a la formació integral de l’alumnat. Es plantejaran contextos financers senzills en els quals caldrà calcular augments i disminucions percentuals de preus, així com l’IVA i la retenció d’IRPF. A més, la utilització del full de càlcul en la resolució de problemes financers facilita un aprenentatge més dinàmic i aplicat.

Comentaris sobre les connexions

La connexió amb el pensament computacional, #ALG.PC, es manifesta a través de l’ús del full de càlcul en la resolució de problemes financers, ja que aquest permet descompondre situacions complexes en components més senzills i sistemàtics. Això facilita la identificació de patrons, la simulació de situacions financeres i la presa de decisions informades.

Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació

Els sabers d’aquest bloc es consideren contingut d’ampliació, amb l’objectiu d’aprendre a interpretar informació numèrica en contextos financers senzills. Això inclou el càlcul d’augments i disminucions percentuals de preus, per tal d’ajudar l’alumnat a comprendre com varien els costos de diferents productes. També es vol introduir conceptes com l’IVA i la retenció d’IRPF, elements fonamentals per gestionar finances personals i comprendre millor les transaccions comercials. Així, els estudiants adquireixen una base que els permet prendre decisions econòmiques més informades.

Observacions sobre alguns sabers específics

El saber #2.NUM.EF.A és important en la formació de ciutadans amb capacitat de prendre decisions informades en el camp financer. El treball a l’aula s’haurà de fer de manera molt contextualitzada, portant el càlcul de percentatges a situacions pràctiques i així desenvolupar la capacitat de comprendre la informació financera que està al seu entorn. Mentre que el saber #2.NUM.EF.B permet dotar l’alumnat d’una eina versàtil per tractar informació numèrica i, en particular, per fer una gestió financera bàsica en el camp professional i personal.

Interpretació de la informació numèrica en contextos financers senzills. Augments i disminucions percentuals de preus. Càlcul de l’IVA, retenció de l’IRPF.

Utilització del full de càlcul en la resolució de problemes en contextos financers senzills.

Recursos i activitats

Recursos i activitats generals per al bloc de sabers

Un repte interessant per treballar els sabers #2.NUM.EF.A i #2.NUM.EF.B és l’activitat proposada a NRICH, Dating made Easier, que planteja el problema següent:

Si invertim una suma de diners que genera un 10 % d’interès cada any, quant trigarà a duplicar-se aquesta quantitat?
I si aquesta quantitat es devalua un 10 % anualment, quant trigarà a reduir-se a la meitat?
Per què aquestes dues respostes no són iguals?

És una bona activitat per utilitzar un full de càlcul. Es pot començar amb una quantitat fixa per calcular el temps necessari en cada cas i, després, provar amb diferents quantitats inicials per comprovar que el temps transcorregut sempre és el mateix.

Aquest repte permet a l’alumnat descobrir que si a una quantitat li fem un augment del 10 % i després un descompte del 10 %, no es queda igual. Sovint es presenta aquest problema com el d’un botiguer espavilat que, abans de les rebaixes, apuja tots els preus.

Recursos i activitats per treballar sabers concrets

A continuació, es presenten algunes idees sobre recursos i activitats d’aprenentatge que poden contribuir a l’adquisició dels sabers d’aquest bloc.

A. Interpretació de la informació numèrica en contextos financers senzills. Augments i disminucions percentuals de preus. Càlcul d’IVA, retenció d’IRPF. [AMP]

Per treballar el saber #2.NUM.EF.A, es poden plantejar problemes de descomptes i augments de preus de manera vivencial. A partir dels preus reals d’una botiga concreta, es pot demanar a l’alumnat que calculi els preus finals dels productes aplicant diferents descomptes. Si l’activitat coincideix amb períodes de rebaixes, encara és més significativa. A més, es pot introduir la noció d’un percentatge d’augment en els preus de diferents productes.

Quan els percentatges són senzills, es pot aprofitar l’activitat per treballar càlcul mental, en relació amb el saber #2.NUM.SO.F.

Una altra manera de treballar els augments o disminucions percentuals és a partir de salaris, donant un salari inicial i aplicant diversos percentatges d’increment o de retencions d’IRPF.

També es poden utilitzar dades reals o simulades sobre el creixement o decreixement poblacional per calcular els canvis en percentatge any rere any.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)