Omet navegació

Sentit de les operacions

Currículum 1r, 2n, 3r

  • Aplicació d’estratègies de càlcul mental amb nombres naturals, fraccions i decimals.
  • Reconeixement i aplicació de les operacions amb nombres enters, fraccionaris o decimals útils per resoldre situacions contextualitzades.
  • Comprensió i utilització de les relacions inverses, entre: l’addició i la sostracció, la multiplicació i la divisió, la potència i les arrels, per simplificar i resoldre problemes.
  • Interpretació dels efectes de les operacions aritmètiques amb nombres enters, fraccions i expressions decimals.
  • Ús de les propietats de les operacions aritmètiques (suma, resta, multiplicació i divisió) per realitzar càlculs de manera eficient amb nombres naturals, enters, fraccionaris i decimals tant mentalment com de manera manual, amb calculadora o full de càlcul, adaptant les estratègies a cada situació.

Proposta per 1r

  1. Aplicació de les operacions amb nombres naturals i enters, així com de les seves propietats (commutativa, associativa, distributiva, etc.), en diferents contextos.
    [ESS]
    #ALG.ID
    #ESP.VM
  2. Comprensió i aplicació de les relacions inverses entre operacions aritmètiques, com la suma i la resta o la multiplicació i la divisió.
    #ALG.ID
    #ESP.VM
  3. Comprensió i ús de l’arrel com a operació inversa de la potència.
    #ESP.VM
  4. Aplicació d’estratègies de càlcul mental amb nombres naturals i enters. Aproximació de resultats.
  5. Ús adequat de la calculadora per dur a terme càlculs complexos, verificar resultats i realitzar petites investigacions numèriques.
    #ALG.PC
  6. Aplicació i ús de les operacions amb nombres decimals i fraccions, incloent-hi el càlcul, interpretació gràfica i geomètrica.
    #ESP.VM
  7. Resolució de problemes relacionats amb l’aplicació i la interpretació dels nombres naturals, enters, decimals i fraccions en diversos contextos.
    [ESS]
  8. Resolució de problemes que requereixin l’ús i la representació d’operacions combinades, amb parèntesis o sense.
    #ALG.PC
  9. Interpretació i validació dels resultats obtinguts en un problema i en un context determinat. Recerca d’alternatives en cas que no siguin coherents.#SOE
    #MES.MA

Proposta per 2n

  1. Revisió i consolidació de les relacions inverses entre les operacions aritmètiques.
    [ESS]
    #ALG.ID
  2. Aplicació de les operacions amb nombre racionals..
    [ESS]
    #ALG.ID
  3. Reconeixement, aplicació i interpretació del càlcul amb potències i les seves propietats (amb base entera o racional i exponent natural o zero), en diferents situacions i contextos.
  4. Resolució de problemes d’aplicació i interpretació de nombres racionals en diferents contextos.
  5. Interpretació i validació dels resultats obtinguts en un problema i en un context determinat. Recerca d’alternatives en cas que no siguin coherents.
  6. Aplicació d’estratègies de càlcul mental amb nombres enters, decimals i fraccions senzilles. Aproximació de resultats.
    [ESS]

Proposta per 3r

  1. Resolució de problemes, amb nombres racionals, en diferents contextos en què s’han d’utilitzar les propietats de les operacions i les relacions entre elles.
    [ESS]
  2. Ús i interpretació del càlcul amb potències i les seves propietats (base entera o racional i exponent enter), aplicat a diversos contextos i situacions.
    [ESS]
  3. Interpretació i validació dels resultats obtinguts en un problema i en un context determinat. Recerca d’alternatives en cas que no siguin coherents.
  4. Ús de la notació científica i el seu càlcul per resoldre problemes amb nombres molt grans o molt petits en diferents contextos.
  5. Aplicació d’estratègies de càlcul mental. Aproximació de resultats.

Currículum 4t curs

  • Elecció de les operacions adequades amb nombres reals per resoldre situacions contextualitzades.
  • Ús de les propietats de les operacions aritmètiques per realitzar càlculs amb nombres reals de manera eficient amb calculadora i, a vegades, manualment, adaptant les estratègies a cada situació.
  • Reconeixement d’alguns nombres irracionals en situacions de la vida quotidiana.
  • Evolució històrica de les diferents aproximacions al nombre pi.
  • Identificació i anàlisi de patrons i regularitats numèriques en les quals intervinguin nombres reals.

Proposta per 4t

  1. Resolució d’operacions amb potències d’exponent fraccionari i relació amb el càlcul amb radicals.
    [AMP]
  2. Ús de la calculadora i recursos digitals per resoldre problemes i explorar propietats aritmètiques relacionades amb les arrels i altres nombres irracionals.
  3. Ús de les propietats de les potències per introduir el concepte de logaritme.
    [AMP]
  4. Resolució de problemes en què apareguin nombres reals en diferents contextos. Interpretació i validació dels resultats. Recerca d’alternatives en cas que no siguin coherents.
  5. Resolució de problemes centrats en la recerca de patrons i regularitats amb nombres reals (creixement de poblacions...).

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)