Omet navegació

Relacions

Sabers

  1. Comparació i ordenació de fraccions, decimals i percentatges. Ús de la recta numèrica. .
    #ALG.PC

Descripció i orientacions

Reflexions inicials

Aquest saber es treballa en aquest curs quan l’alumnat ja està familiaritzat amb les fraccions i la seva representació. Fa referència a la capacitat de comparar i ordenar nombres racionals expressats en forma de fraccions, decimals i percentatges.

La recta numèrica es pot utilitzar com a eina de suport visual per facilitar la comparació i l’ordenació d’aquests nombres. Situant-los en una recta, és més fàcil identificar quins són més grans o més petits i establir-ne l’ordre de manera intuïtiva.

Comentaris sobre les connexions

La comparació i ordenació de fraccions, decimals i percentatges està estretament lligada al pensament computacional, ja que implica descompondre problemes en passos més simples, abstraure dades per interpretar-les en diferents formats i seguir seqüències d’algoritmes per arribar a solucions eficients.

Observacions sobre alguns sabers específics

L’ús de la recta numèrica per representar nombres, saber #2.NUM.RE.A, permet comparar-los visualment de manera clara. Ordenar nombres en forma fraccionària o decimal és més intuïtiu quan es representen gràficament a la recta numèrica.

Comparació i ordenació de fraccions, decimals i percentatges. Ús de la recta numèrica.

Recursos i activitats

Recursos i activitats per treballar sabers concrets

A continuació, es presenten algunes idees sobre recursos i activitats d’aprenentatge que poden contribuir a l’adquisició dels sabers d’aquest bloc.

A. Comparació i ordenació de fraccions, decimals i percentatges. Ús de la recta numèrica. . #ALG.PC

El saber #2.NUM.RE.A es pot treballar amb ofertes comercials com el 3x2, l’aplicació d’un % de descompte en la segona unitat o el dia sense IVA. Aquestes activitats permeten practicar la comparació de descomptes de manera pràctica i contextualitzada. Així, l’alumnat pot comparar diferents ofertes per determinar quina és més avantatjosa en diferents situacions: Quin descompte és millor? Per què? Aquest resultat pot variar segons el nombre d’unitats o el preu original.

En el vídeo Àlia. 3x2? No m’ho crec!! es fa una reflexió interessant sobre aquest tema. Explica de manera divertida i educativa com funcionen les promocions de tipus 3x2 i altres descomptes comercials. Àlia, la protagonista, examina si realment aquests tipus d’ofertes són tan beneficioses com semblen a primera vista. Al llarg del vídeo s’analitza el valor real de les ofertes, cosa que ajuda a entendre com cal comparar descomptes i identificar si una promoció és avantatjosa o no. Aquest tipus d’anàlisi fomenta el pensament crític i ajuda els espectadors a prendre decisions més informades quan compren.

Al web del CREAMAT es pot trobar material didàctic d’aquesta sèrie, Suport didàctic d’Àlia.

Una altra opció més visual és presentar a l’alumnat diferents tipus de gràfics en els quals es representen dades amb fraccions, decimals i percentatges, com els que es mostren a l’activitat The daisy: a flower for fractions, saber #2.NUM.QU.A, que afavoreix la comprensió de les relacions entre diferents formes de representar quantitats.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)