Estructura
El projecte de desplegament del currículum de matemàtiques de l’ESO consta de dues grans parts. D’una banda, s’ha fet un treball d’especificació i seqüenciació dels sabers del currículum (ES), els quals s’han concretat i distribuït al llarg dels quatre cursos de l’etapa. De l’altra, s’han elaborat un conjunt de textos d’orientacions didàctiques i de recursos (TOR) que tenen com a objectiu facilitar la implementació del desplegament a l’aula.
En conjunt, es tracta d’una proposta no prescriptiva que vol mostrar una possible concreció del currículum amb la finalitat d’orientar el professorat. Mentre que la primera part té un caràcter estructurador, la segona posa l’èmfasi en el treball didàctic i la pràctica a l’aula.
Tanmateix, es tracta de dues parts complementàries i totalment relacionades, ja que mentre l’especificació ajuda a ubicar els sabers i les activitats d’aprenentatge que hi estan associades en els quatre cursos de l’ESO, en els textos d’orientacions i recursos (TOR) s’expliciten activitats que aporten idees (a tall d’exemple) sobre com treballar els sabers a l’aula per tal de facilitar la transició natural dels sabers als processos i contribuir al desenvolupament de les competències.
Cal destacar també que al final de cada TOR s’ha inclòs un apartat amb el títol de “Blocs de competències: processos matemàtics i gestió socioemocional”, que vol ajudar a connectar els sabers i les competències a través del conjunt d’activitats d’aprenentatge proposades. Això possibilita el desenvolupament de les competències d’acord amb el currículum.