Currículum 1r, 2n, 3r
- Fórmules i termes generals: obtenció mitjançant l’observació de pautes i regularitats senzilles i la seva generalització.
- Identificació de la successió de Fibonacci i la proporció àuria a la natura.
Proposta per 1r
- Descomposició de problemes en parts més petites com a estratègia de resolució.
[ESS]
- Reconeixement de patrons en processos seqüencials.
- Classificació i ordenació d’objectes com forma d'abstracció.
[ESS]
- Utilització d’esquemes (quadres, fletxes, diagrames de flux, diagrames de Venn…) per analitzar i descriure situacions matemàtiques. ,
- Comprensió i creació d'algorismes per resoldre problemes explorant, descobrint, consolidant o aplicant idees matemàtiques a través de seqüències ordenades d'instruccions que puguin ser executades per una persona o per un ordinador.
[AMP]
- Ús adequat de la calculadora: oportunitat, definició prèvia de seqüències d'operacions, execució acurada, avaluació de possibles errades.
- Introducció al maneig de programes de geometria dinàmica.
- Autoconfiança, persistència, adaptabilitat, flexibilitat, creativitat, col·laboració i gestió constructiva de l'error.
Proposta per 2n
- Selecció dels aspectes essencials per descriure i analitzar una situació matemàtica, progressant cap a l’abstracció i l’establiment d'un model matemàtic.
[ESS]
- Utilització de diagrames en arbre per analitzar i descriure situacions matemàtiques.
- Comprensió i creació d'algorismes per resoldre problemes a través de seqüències ordenades d'instruccions que puguin ser executades per una persona o per un ordinador, en particular que continguin instruccions condicionals i blocs iteratius.
- Operadors de comparació (=, ≠, <, >, ≥, ≤) com a generadors d'expressions lògiques i operadors lògics (i, o, no). Aplicació en instruccions condicionals.
[AMP]
- Ús adequat del full de càlcul en contextos matemàtics, per exemple financers i estadístics.
- Reconeixement d'una fórmula en un full de càlcul com a patró de computació en aplicar-la a diferents caselles.
[AMP]
- Ús adequat de programes de geometria dinàmica per treballar construccions en el pla.
- Autoconfiança, persistència, adaptabilitat, flexibilitat, creativitat, col·laboració i gestió constructiva de l'error.
Proposta per 3r
- Abstracció a fi d'identificar els aspectes més rellevants d'una situació matemàtica i avançar cap a la seva modelització.
- Creació d'algorismes que utilitzin grups iteratius niats per resoldre problemes aritmètics o estocàstics.
[AMP]
- Selecció, determinació i ús reflexiu i eficient de les eines computacionals adequades per analitzar i resoldre problemes.
[ESS]
- Ús adequat de programes de geometria dinàmica per treballar els moviments i les transformacions geomètriques.
- Processos de testatge, depuració d'errors i de millora successiva d'algorismes, considerant, de manera sistemàtica, tots els casos possibles.
- Autoconfiança, persistència, adaptabilitat, flexibilitat, creativitat, col·laboració i gestió constructiva de l’error.
Currículum 4t curs
- Comprensió i anàlisi de patrons, determinant la regla de formació de diverses col·leccions numèriques o gràfiques.
Proposta per 4t
- Reconeixement de patrons: regularitats o similitud en dades i en processos.
- Avançar en la utilització de grafs com a eina de modelització en la resolució de problemes.
[AMP]
- Resolució de problemes contextualitzats que posen en joc habilitats de pensament computacional.
[ESS]
- Creació, testatge, depuració i millora d'algorismes per resoldre problemes que puguin ser executats per una persona o per un ordinador, en particular per simular experiments aleatoris per al càlcul aproximat de probabilitats.
- Idea de recursivitat aplicada a la matemàtica.
[AMP]
- Presència i ús de funcions matemàtiques en calculadores, programes de geometria dinàmica, fulls de càlcul, llenguatges de programació...
- Autoconfiança, persistència, adaptabilitat, flexibilitat, creativitat, col·laboració i gestió constructiva de l’error.