Reflexions generals
L’especificació d’aquest bloc permet establir connexions rellevants entre el pensament computacional i altres blocs dins del sentit algebraic i el procés de resolució de problemes. Aquestes connexions no només enriqueixen l’ensenyament de les matemàtiques, sinó que també faciliten la integració natural de conceptes de pensament computacional en l’aprenentatge matemàtic.
El disseny dels sabers s’ha elaborat pensant a assegurar que es treballin les quatre categories clau del pensament computacional: descomposició, patrons, abstracció i algorismes. Es flexibilitzen per permetre diverses opcions didàctiques, des del pensament computacional «desendollat» fins a la programació en entorns visuals i textuals o, fins i tot, l’ús de la robòtica i dispositius mòbils. I es pensa en un enfocament inclusiu per adaptar-se a les diferents necessitats i recursos, tant dels alumnes com dels centres educatius, així com en la diversitat metodològica, per fomentar la creativitat i la motivació en l’alumnat.
Finalment, la integració de la gestió socioemocional com a component transversal en tots els cursos de l’ESO subratlla la importància de l’educació integral, que no només busca desenvolupar competències tècniques, sinó també habilitats emocionals i socials necessàries per al creixement personal i professional en un món cada cop més digitalitzat.
Comentaris sobre les connexions
La connexió amb els altres saber és significativa, ja que aquest bloc comparteix moltes de les habilitats fonamentals que són crucials en l’estudi de les matemàtiques, com la resolució de problemes, el raonament lògic i la descomposició de tasques complexes en passos més simples.
Observacions sobre alguns sabers d’aquest bloc
En el saber #2.ALG.PC.A, que és un saber essencial, entenem per situació matemàtica una situació concreta i propera als estudiants. Un cop presentada, han d’identificar quins elements dels que conté són rellevants per analitzar-la. Un cop trobats, s’intenta descriure amb eines matemàtiques bàsiques per passar a l’abstracció com a pas previ al model matemàtic final, provant i validant-lo amb la situació original o altres de similars.
La creació d’un diagrama d’arbre, la base del saber #2.ALG.PC.B, requereix identificar la informació rellevant de cada opció del problema i validar les branques segons les condicions establertes.
El saber #2.ALG.PC.C se centra en la possibilitat de resoldre alguns problemes d’una manera sistemàtica. És recomanable donar exemples del que és un algorisme, com ara les receptes de cuina o els passos per solucionar un cub de Rubik; així com què vol dir una instrucció condicional, instrucció que es duu a terme només si es compleix una certa condició (de moment simple), i una de blocs iteratius, instruccions que es repeteixen diverses vegades fins que es compleix una condició, per exemple, deixar tapada l’olla fins que l’aigua bulli (és a dir, repeteix diverses «observacions a la cuina» fins que l’aigua bulli).
Un operador lògic és una eina representada per un símbol que manipula dos valors per donar un resultat segons unes regles específiques. En el context del saber #2.ALG.PC.D, es tracta d’operadors de comparació (=, ≠, <, >, ≥, ≤), que retornen un valor lògic (cert o fals), i d’operadors lògics (conjunció, disjunció i negació: i (AND), o (OR), no (NOT)), que combinen i modifiquen expressions lògiques, les quals poden ser utilitzades per prendre decisions en funció de si una condició és certa o no. No intentarem fer taules de la veritat ni de lògica proposicionals d’una manera explícita per no estendre els continguts.
El full de càlcul, la base del saber #2.ALG.PC.E, és una eina fonamental per gestionar i manipular dades numèriques. Que sigui nou (per part de l’alumnat) i potent fan que s’hagi de ser molt curós a l’hora d’implementar-lo a l’aula. És aquest el motiu pel qual el saber #2.ALG.PC.F és d’ampliació.
Com en el cas de 1r, el saber #2.ALG.PC.G se centra en el programa de geometria dinàmica GeoGebra. Al professorat novell li pot ser d’ajuda aquest taller Matemàtiques amb GeoGebra. Nivell 0 o aquest altre, “C2EM. Taller iniciació geometria dinàmica”. Amb aquests recursos no pretenem que el professorat creï activitats dirigides o de mostra, sinó que se senti més segur i còmode en el moment de portar-lo a l’aula. Creiem que aquest coneixement es forma quan l’alumnat interactua, gestiona i crea els recursos proposats al seu propi ritme.
Dins del saber #2.ALG.PC.H, l’autoconfiança és important per afrontar reptes amb seguretat, mentre que la persistència impulsa a mantenir la fermesa davant les dificultats. L’adaptabilitat i la flexibilitat permeten ajustar-se als canvis i reconsiderar estratègies quan cal, mentre que la creativitat ajuda a generar idees i solucions noves. La gestió constructiva de l’errada permet veure els errors com oportunitats d’aprenentatge i de foment del creixement personal. Totes aquestes actituds enllacen amb el sentit socioemocional, #SOE.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
Tot i que el currículum és flexible, hom pot entendre que hi ha molta càrrega de sabers en la matèria de matemàtiques, si a més, ens demanen que apliquem aquest «nou» saber, podria ser que no encaixés tot amb les hores de dedicació que hi tenim. Aquest és un dels motius pels quals s’ha marcat el saber #2.ALG.PC.D i el saber #2.ALG.PC.F com ampliació.