Visualització i modelització geomètrica
Currículum 1r, 2n, 3r
- Ús de models geomètrics per representar i explicar relacions numèriques i algebraiques en situacions diverses.
- Reconeixement de connexions entre el sentit espacial amb els altres sentits (numèric, algebraic…) i amb altres disciplines (art, ciència, vida diària).
Proposta per 1r
- Interpretació d’una multiplicació com l’àrea d’un rectangle: ús del model de caixa per a operacions amb nombres.
[ESS]
- Interpretació d’elevar al quadrat com l’àrea d’un quadrat.
- Interpretació d’elevar al cub com el volum d’un cub.
- Interpretació de l’arrel quadrada com la cerca del costat d’un quadrat amb l’àrea donada.
- Interpretació de l’arrel cúbica com la cerca del costat d’un cub amb el volum donat.
- Visualització de la multiplicació de fraccions com un rectangle amb base i altura que són fraccions de la base i l’altura d’un rectangle inicial més gros.
- Ús de models geomètrics per explicar relacions aritmètiques de nombres naturals.
- Reconeixement de connexions entre el sentit espacial, la resta de sentits i altres àrees de coneixement properes a l’alumnat.
[ESS]
Proposta per 2n
- Visualització de les funcions constant, lineal i afí com una recta amb unes característiques concretes.
[ESS]
- Visualització del teorema de Pitàgores com la relació entre les àrees dels quadrats construïts sobre els costats d’un triangle rectangle.
- Reconeixement de connexions entre el sentit espacial, la resta de sentits i altres àrees de coneixement properes a l'alumnat.
[ESS]
Proposta per 3r
- Interpretació d’una multiplicació com l’àrea d’un rectangle: ús del model de caixa per resoldre equacions de segon grau, per factoritzar expressions algebraiques i visualitzar les identitats notables.
- Visualització de solucions d’equacions o de sistemes d’equacions en representacions gràfiques en eixos cartesians.
- Visualització geomètrica dels nombres triangulars, altres nombres figurats i altres patrons senzills.
- Visualització d’una funció quadràtica i d’una funció de proporcionalitat inversa com una paràbola o una hipèrbola respectivament amb unes característiques concretes.
- Reconeixement de connexions entre el sentit espacial, la resta de sentits i altres àrees de coneixement properes a l'alumnat.
[ESS]
Currículum 4t curs
- Generació de models geomètrics per representar i explicar relacions numèriques i algebraiques en situacions diverses, incloent-hi les quotidianes.
Proposta per 4t
- Visualització de les funcions com a rectes, paràboles, hipèrboles i altres tipus de corbes amb unes característiques concretes.
- Visualització dels zeros d’una funció o arrels d’un polinomi com a punts de tall amb l’eix d’abscisses.
- Visualització de la regió solució en inequacions i sistemes d’inequacions lineals.
- Reconeixement de connexions entre el sentit espacial, la resta de sentits i altres àrees de coneixement properes a l’alumnat.
[ESS]