Reflexions inicials
El bloc Localització i sistemes de representació entra amb força a l’últim curs d’ESO. A 2n d’ESO, abans de començar l’estudi de funcions, ja s’ha treballat la localització de punts en el pla; la idea de vector també ha aparegut a 3r d’ESO dins el marc de les translacions i l’alumnat també ha treballat amb les rectes i, fins i tot, amb algunes de les seves expressions en el moment de treballar sistemes d’equacions i funcions lineals o afins, però no és fins a 4t d’ESO que s’introdueix la geometria analítica i es treballen els conceptes de vectors i rectes de forma explícita.
Els sabers d’aquest bloc tenen dues característiques que, a priori, poden semblar contradictòries. Per una banda, la importància de les magnituds vectorials o la modelització de situacions mitjançant equacions lineals (de dues incògnites) genera la necessitat de treballar tots els sabers d’aquest bloc de la manera més rigorosa i profunda possible. Per altra banda, el treball entorn d’aquests sabers requereix un nivell d’abstracció important i cal tenir present que, malgrat que sigui l’últim, el 4t d’ESO encara és un curs d’educació obligatòria que, en principi, cursen tots els alumnes. Saber trobar l’equilibri entre aquestes dues realitats serà molt important per prendre les decisions corresponents adaptades a la realitat de cada aula. Visualitzar i manipular tot el que sigui possible pot ajudar a rebaixar el grau d’abstracció necessària i que un nombre més elevat d’alumnes sigui capaç d’entendre els conceptes que s’hi treballen.
Comentaris sobre les connexions
Els sabers d’aquest bloc que tracten sobre rectes bloc estan estretament vinculats amb el sentit algebraic. Per una banda, amb el bloc Igualtat i desigualtat ( #ALG.ID), en què cal entendre per què es parla d’equació de la recta i on es tracta la classificació de sistemes i, per altra banda, amb el bloc relacions i funcions ( #ALG.RF), en què hi ha una vinculació molt estreta entre l’estudi de la funció afí i els seus paràmetres i l’equació explícita de la recta.
Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
Aquest bloc està dividit en dues parts molt diferenciades, una de sabers entorn dels vectors i l’altra de sabers entorn de les rectes. S’ha decidit que els sabers essencials fossin de la part de vectors perquè aquests sabers alimenten el treball que es fa en altres assignatures i perquè recull i tanca un treball iniciat a tercer amb la introducció del concepte. Dins els sabers que tracten els vectors, s’ha considerat essencial la comprensió del concepte (saber #4.ESP.LS.A) i l’aplicació en problemes senzills (saber #4.ESP.LS.C), perquè es considera que els càlculs necessaris (saber #4.ESP.LS.B) no quedaran sense treballar. Per altra banda, s’ha trobat oportú considerar d’ampliació els sabers que tracten les rectes amb la idea de, si és necessari, reduir-ne l’aprofundiment o l’abstracció. Malgrat aquesta etiqueta, es vol animar, sempre que sigui possible, a treballar també aquest grup de sabers. Cal tenir en compte que moltes idees relacionades amb les rectes ja s’han treballat des d’altres sentits, fins i tot, en cursos anteriors.
Comprensió del concepte i característiques (mòdul, direcció i sentit) dels vectors com a desplaçament entre dos punts.
Càlcul de les components d’un vector. Determinació del mòdul d’un vector a partir de les components.
Ús dels vectors, les seves propietats i les operacions entre ells per resoldre problemes geomètrics senzills.
Estudi de les diferents equacions d’una recta.
Determinació dels elements determinants d’una recta (punts, vector director, pendent, angle respecte a l’eix d’abscisses…) donada la seva equació.
Estudi de la posició relativa de dues rectes i determinació del paral·lelisme, la perpendicularitat i el punt de tall, si escau.
Selecció de l’equació de la recta més adequada en funció de la situació a resoldre.