Consideracions generals
El sentit numèric és necessari en totes les àrees de la matemàtica. És l’habilitat de descompondre números de forma natural, fer servir referents numèrics apropiadament i àgilment, utilitzar les relacions entre les operacions aritmètiques de manera flexible i creativa en la resolució de problemes. A més, inclou comprendre el sistema de numeració posicional, estimar i donar significat als números, reconèixer la seva magnitud, reconèixer patrons numèrics i aplicar el raonament proporcional.
A 2n d’ESO s’ha de continuar aprofundint en els coneixements adquirits a 1r d’ESO, consolidant el treball amb fraccions i les seves operacions, i reforçant el domini dels nombres enters. S’aplicaran aquests conceptes en situacions més complexes i contextualitzades, amb l’objectiu de desenvolupar un sentit numèric més sòlid i avançat. Aquest procés és clau per establir les bases del raonament matemàtic que serà essencial en els cursos posteriors.
Es proposa el treball a través de la resolució de problemes. Les activitats han de començar posant en joc els coneixements previs de l’alumnat i permetre l’ús d’estratègies pròpies de la utilització dels nombres, evitant la resolució mecànica. Han d’afavorir l’establiment de connexions, per part de l’alumnat, entre les diferents propietats o relacions dels nombres i les seves operacions, així com l’estimació del resultat d’un càlcul o una valoració d’aquest.
El sentit numèric conté a 2n d’ESO sis blocs: comptatge, quantitat, sentit de les operacions, relacions, raonament proporcional i educació financera. Aquest darrer bloc, educació financera, s’incorpora en aquest curs amb el plantejament de situacions centrades en contextos financers senzills.