Omet navegació

Estructura i contingut dels textos d’orientacions i recursos (TOR)

Tal com hem mencionat anteriorment, s’ha elaborat un document per a cada sentit de cada curs, excepte per al sentit socioemocional, que és un sol document per a tots els cursos (21 documents en total).

Cada document conté:

  • Un text introductori general per emmarcar la proposta de cada sentit per a cada curs.
  • Els textos d’orientació i de recursos associats a cada bloc de sabers que es componen dels següents apartats:
    • Sabers
    • Descripció i orientacions de cada bloc de sabers, que comprèn els següents punts:
      • Reflexions inicials
      • Comentaris sobre les connexions
      • Comentaris sobre els sabers essencials i d’ampliació
      • Observacions sobre alguns sabers específics
    • Recursos i activitats

S’han explicitat un seguit de recursos que permeten entendre i treballar cadascun dels sabers especificats. En molts casos els recursos contenen orientacions de com aplicar-los a l’aula i, en la majoria dels recursos, una referència a l’activitat completa amb la gestió que es proposa (o s’orienta) en la font original. Només en els casos en què els recursos no estiguin disponibles s’han descrit amb més detall. Els documents no pretenen ser una llista exhaustiva de les bones pràctiques que es poden trobar i volen posar en valor moltes de les activitats que ja s’estan fent a l’aula. Les que es descriuen aquí només en són una petita mostra.

En les propostes de recursos que es presenten en els TOR s’ha procurat incloure’n de diferents tipus que puguin connectar bé amb la varietat d’estils i necessitats docents. D’alguna manera es pot dir que s’ha volgut fer un supermercat on cada docent pot trobar ingredients per preparar, segons la seva manera de fer i les necessitats del seu alumnat, els millors plats. No s’ha pretès fer un restaurant on se serveixen plats ja preparats.

S’ha procurat oferir recursos adaptables a diferents perfils d’alumnat, en particular activitats de “llindar baix, sostre alt i parets amples”; és a dir, propostes que tot l’alumnat pot començar a treballar, que admeten diferents nivells de resolució depenent de cada alumne o alumna i que permeten múltiples maneres d’abordar-les. I també propostes d’activitats adaptables a estils docents diversos.

No s’ha seguit el criteri que hi ha d’haver com a mínim un recurs per a cada saber. Hi ha sabers per als quals no se suggereix cap activitat concreta, de la mateixa manera que hi ha molts altres sabers per als quals se suggereixen dues o més activitats per treballar-los a l’aula. També es proposen activitats que permeten treballar diversos sabers. En tot cas, no es pretén que el conjunt d’activitats i recursos presentats sigui exhaustiu, sinó que esdevingui una ajuda en el punt adequat d’equilibri entre el detall que orienta i el volum que podria desanimar.

Moltes de les activitats que es recullen es poden plantejar com a situacions d’aprenentatge o poden ser gèrmens d’excel·lents situacions d’aprenentatge. És important posar en relleu aquest fet i la necessitat de distingir entre la descripció d’aquestes activitats i la seva programació formal, que ja és un altre aspecte.

Així doncs, es poden trobar recursos per treballar sabers concrets i també d’altres que inclouen diversos sabers del bloc.

Blocs de competències: processos matemàtics i gestió socioemocional

Aquesta darrera part del document conté una especificació de sabers i de recursos que hi estan associats que permeten treballar els processos matemàtics i, per tant, desenvolupar les competències específiques.

La relació entre sabers, activitats i competències s’ha fet a través dels processos matemàtics i de la gestió socioemocional. El mateix currículum, en la introducció, agrupa les competències en blocs competencials, que són els anomenats “processos matemàtics” i la gestió socioemocional. Aquesta proposta utilitza aquesta idea per facilitar l’anàlisi competencial.

En aquests blocs s’indiquen exemples de sabers que, treballats de manera adequada, poden contribuir al desenvolupament de competències concretes.

Seguint l’estil del currículum, hi ha sabers resultants de l’especificació que en el seu propi redactat mantenen el compromís competencial. En aquest apartat se subratlla aquest fet. Més enllà d’això, de cap manera es pretén establir una relació directa de sabers amb competències. Ni tots els sabers tenen una vinculació directa amb una competència en concret, ni tots els que la tenen, ho fan amb una única competència. Les competències es construeixen sobre molts sabers i cada saber pot contribuir al desenvolupament de diverses competències. Així doncs, més enllà de l’anàlisi que es fa en aquests blocs, serà bo tenir clar que tot saber, treballat a partir d’activitats adequades, pot ser útil per contribuir a desenvolupar qualsevol competència. I qualsevol competència pot ser desenvolupada des de diferents sabers.

En aquests blocs també s’indiquen exemples d’activitats, ja descrites en els apartats anteriors del mateix TOR, que poden contribuir al desenvolupament de les respectives competències.

D’acord amb els blocs de competències, s’estructura en les següents parts:

  • Resolució de problemes (CE 1 i CE 2)
  • Raonament i prova (CE 3 i CE 4)
  • Connexions amb altres parts de la matemàtica (CE 5)
  • Connexions amb altres matèries i amb l’entorn (CE 6)
  • Comunicació i representació (CE 7)
  • Gestió socioemocional (CE 8 i CE 9)

Es pot observar que s’han separat les connexions internes i les externes. Es tracta de dos tipus de connexions molt diferents. Unes miren “endins” del cos de coneixement matemàtic i les altres miren “enfora” de l’àmbit matemàtic. Les primeres destaquen la coherència interna de les matemàtiques, les altres destaquen la presència de les matemàtiques en altres camps i la seva aplicació externa. Unes donen significativitat a les idees matemàtiques relacionant-les entre elles i les altres els hi donen funcionalitat.

Presentacions dels “Blocs de competències: processos matemàtics i gestió socioemocional” per adaptar-se a diferents funcionalitats

El bloc de competències, processos matemàtics i gestió socioemocional, que és la darrera part de cada TOR, actua com a baula enllaçant sabers i activitats amb competències a través dels processos i de la gestió socioemocional.

Es pot dir que aquest apartat serveix per tancar el cercle: vam sortir dels sabers del currículum i retornem al currículum a través de les competències. Aquest fet té una importància especial en el marc d’un currículum que respon a un enfocament competencial. Per això, aquests últims blocs de cada TOR són clau en el lligam entre aquest exemple de desplegament i el currículum al qual correspon.

Fruit d’aquesta importància, s’ha cregut convenient crear presentacions específiques dels continguts d’aquests blocs, pensant en diferents funcionalitats per als docents. Tal com estan ubicats aquests blocs dins dels TOR, permeten mostrar com es poden treballar les competències a partir de les activitats relacionades amb els diferents sabers de cada sentit i de cada curs.

Així, hi ha diferents variables com són els quatre cursos, els sis sentits i els sis blocs de competències (que articulen les nou competències que estableix el currículum). Això permet una gran combinatòria de documents, alguns amb més sentit docent que d’altres. Partint d’aquest fet, s’ha optat per generar alguns documents concrets que poden resultar més útils per al professorat, els departaments i els centres.

Relacionant els blocs de competències dels diferents sentits d’un mateix curs es pot analitzar com es contribueix al desenvolupament de les competències en cada curs en concret. També, relacionant aquests blocs d’un mateix sentit en els diferents cursos de l’ESO es pot veure com, des d’aquell sentit, es va contribuint al desenvolupament de les competències al llarg de l’educació secundària obligatòria.

D’aquesta manera, les dues presentacions mostren dues mirades diferents i complementàries: d’una banda, veure totes les contribucions cap al desenvolupament de competències en cadascun dels cursos de l’ESO i de l’altra, veure com cada sentit contribueix al desenvolupament de les competències en el conjunt dels quatre cursos de l’ESO. A partir del conjunt dels documents elaborats es poden fer altres mirades amb finalitats d’anàlisi diverses, tenint en compte que la clau per relacionar els sabers (blocs de sabers o sentits) i els processos (competències) són les activitats d’aprenentatge proposades.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)