Relació de propostes d’activitat per cada saber
1. LA LLENGUA I ELS SEUS PARLANTS
Proposta de treball: |
Primer cicle |
Segon cicle |
Tercer cicle |
Conversa |
|
(1)(4) |
|
Creació d’una taula de resum |
|
(1) |
|
Enquesta |
|
|
(1) |
Mural |
|
|
(1) |
Cerca d’informació |
|
(2) |
|
Programa de TV |
|
|
(2) |
Reflexions personals / en grup |
(1)(3)(4) |
|
(2)(4) |
Qüestionari |
|
(3) |
|
Debat |
|
|
(3) |
Decàleg |
|
|
(3) |
2. COMUNICACIÓ ORAL
Proposta de treball: |
Primer cicle |
Segon cicle |
Tercer cicle |
Explicació d’un conte a companys més petits |
(1) |
(2) |
|
Rotllana d’aula/Conversa temàtica |
(9) |
(1)(9)(10) |
(7)(10)(11) |
Exposició/presentació d’un tema dins el grup |
|
(5) (11) |
(1) |
Rebuda d’un comunicat d’uns companys d’una altra classe |
(2) |
|
|
Explicació a uns companys d’una altra classe |
|
|
(4) |
Joc per motivar el llenguatge oral precís |
(7) |
|
|
Audició d’un pòdcast, anotació d’idees i presa d’acords |
|
|
(2) |
Encàrrec a consergeria que s’aprofita per reflexionar sobre l’ús de la llengua |
(3) (4) |
|
|
Reserva a un museu, per mitjà d’un canal formal (correu electrònic) |
|
(3)(4) |
|
Vídeo divulgatiu per companys més petits |
|
|
(3) |
Revisió en grup dels elements d’un muntatge teatral (contingut, forma) |
(5) |
|
|
Recita'l d'un poema après |
(6) |
(6) |
|
Representació teatral o de diàlegs |
|
(7)(8)(12)(13) |
(6)(9)(12) |
Revisió d’una activitat oral model |
|
|
(5) |
Preparació d’una entrevista formal |
(8) |
|
|
Relació de registres diferents amb contextos diversos |
|
|
(8) |
Creació de pòdcasts |
|
|
(13) |
3. COMPRENSIÓ LECTORA
Proposta de treball: |
Primer cicle |
Segon cicle |
Tercer cicle |
Lectura i reflexió en grup (abans, durant, després) |
(1)(4) |
(5) |
|
Poesia: model i lectura |
(2) |
|
|
Lectura dels padrins als fillols |
|
(2) |
|
Lectura individual amb preparació i reflexió en grup |
|
|
(2) |
Conversa i síntesi escrita a tall individual. |
|
|
(4) |
Debat a partir d’anuncis |
|
|
(5) |
Lectura d’un pòster i els seus elements |
(3) |
|
|
Anàlisi d’obres literàries diverses i reflexió en grup |
(5) |
|
|
Anàlisi d'elements paratextuals dels llibres |
|
(3) |
(3) |
Elaboració d’hipòtesis i comprovació després de llegir |
|
(4) |
|
4. EXPRESSIÓ ESCRITA
Proposta de treball: |
Primer cicle |
Segon cicle |
Tercer cicle |
Mural virtual per les famílies |
(1) |
|
|
Llista de propostes per fer a classe |
(2) |
|
|
Registre d’observació com a material per organitzar informació i aprendre |
|
(2) |
|
Cartells per un berenar solidari o una festa |
|
(4) |
(2) |
Peu d’imatge d’un recull fotogràfic |
(3) |
|
|
Escriptura de cartes amb recomanacions literàries (amb planificació) |
|
(3) |
|
Creació d’unes entrades per un espectacle |
(4) |
|
|
Correcció de textos amb ajut de bastides o correctors digitals |
|
(5) |
(5) |
Revisió d’escrits de companys i reflexió per millorar-los |
(6) |
|
|
Recull visual de paraules d’ús freqüent o altres referents per millorar l’escriptura. |
|
(6) |
(6) |
Presentació digital multimodal |
|
|
(4) |
Preparació d’una sessió amb una escriptora a l’aula |
|
|
(3) |
5. ALFABETITZACIÓ INFORMACIONAL
Proposta de treball: |
Primer cicle |
Segon cicle |
Tercer cicle |
Reconeixement d’autories de llibres/revistes/documents variats… |
(1) |
|
|
Conversa sobre fiabilitat informacional i creació d’una pauta escrita amb conclusions i idees |
|
|
(1) |
Introducció a la recerca digital |
|
(1) |
|
Anàlisi de notícies en diferents formats |
|
(2) |
|
Anàlisi de la diferència entre fet i opinió. Aclariment de conceptes i debat |
|
|
(2) |
Comparació d’informacions sobre un mateix tema en fonts o registres diversos |
(3) |
(3) |
(3) |
Creació d’una infografia sobre un tema treballat |
(4) |
|
|
Citació de fonts en una exposició oral o escrita |
|
(4) |
(4) |
Recull de llibres d’origen divers com a punt de partida d’una investigació |
(5) |
|
|
Introducció a una bibliografia/bibliografia web com a punt de partida d’una investigació |
|
(5) |
(5) |
6. EDUCACIÓ LITERÀRIA
Proposta de treball: |
Primer cicle |
Segon cicle |
Tercer cicle |
Lectura per part del mestre (procés descendent) |
(1) |
|
|
Lectura dels alumnes a partir de propostes variades (procés ascendent) |
|
(1) |
|
Proposta d’itineraris lectors (individuals o per grups) |
- (6)
|
|
- (4)
|
Reescriptura de contes coneguts |
(2) |
|
|
Creació d’un diccionari |
|
(2) |
|
Relació de ficció literària d’una novel·la històrica amb fets històrics |
|
|
(2) |
Representacions artístiques o revisions d’obres d’art conegudes a partir d’un text literari |
(3) |
(3) |
|
Creació d'una ruta literària |
|
|
(3) |
Converses literàries derivades de textos i il·lustracions d’obres literàries |
(4)(8) |
(8) |
(8) |
Constel·lacions literàries |
|
(4) |
|
Ús o activitat de la biblioteca (aula, escola, ciutat…) |
(5) |
(5) |
(5) |
Descobriment de les diferents parts d’un llibre, posant-hi nom i entenent la seva funció. |
(6) |
(6) |
(6) |
Escriptura de diferents propostes de text literari a partir de models |
(7) |
(7) |
(7) |
7. REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA
Proposta de treball: |
Primer cicle |
Segon cicle |
Tercer cicle |
Conversa en gran grup |
(1) |
|
|
Revisió i correcció de textos |
|
(1) |
(6)(7) |
Doblatge de curts cinematogràfics |
|
|
(1) |
Registre escrit d’una conversa/Exposició oral d’un text escrit |
(2) |
(2) |
|
Anunci d'un esdeveniment en diferents modalitats |
|
|
(2) |
Disseny i elaboració d’un abecedari il·lustrat |
(4) |
|
|
Revisió i reflexió de l’estructura d’un text escrit |
|
(3)(4)(6)(7) |
(3)(4) |
Activitats orals per reflexionar sobre la modalitat oracional |
|
(5) |
(5) |