Omet navegació

Introducció

Presentació

A fi de contribuir a millorar l’educació en matèria de llengua i literatura del nostre país, el Departament d’Educació i Formació Professional va considerar oportú dur a terme un desplegament curricular del Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.

Així doncs, es va encarregar aquesta tasca concreta de l’etapa de primària a un grup de sis docents, mestres en actiu i mestres vinculats en l’àmbit universitari i de recerca. La possibilitat de treballar plegats ha fet possible la confluència de sabers que emergeixen de la mateixa pràctica docent i de sabers fonamentats en la recerca en el camp de la didàctica. El diàleg entre aquests sabers ha conduït cap als resultats que ara es presenten.

Aquestes orientacions es despleguen a tres bandes i cada una parteix d’un element curricular d’aquest decret:

  1. Sabers. S’hi explicita la idea de cada bloc de sabers, amb una seqüenciació de cada saber concret, especificant la manera com especificar-lo als cursos concrets de cada un dels tres cicles i amb exemples de treball a l’aula per cada cicle. Aquest apartat s’introdueix tenint en compte les activitats que s’apunten al Marc Comú de Referència per les Llengües, és a dir: producció, recepció, interacció i mediació.  Es comenten les dues primeres, amb el benentès que la producció i la recepció són necessàries per a la interacció, i que les activitats de mediació són les que permeten la comunicació, tant en situacions de producció com de recepció.
  2. Criteris d’avaluació a partir de les competències específiques. A partir de cada competència i els seus criteris d’avaluació s’ofereixen exemples concrets d’assoliment. Es relaciona cada competència i criteris amb els blocs de sabers corresponents.
  3. Activitats d’ensenyament aprenentatge de la llengua i la literatura que poden formar part de situacions d’aprenentatge més àmplies. Es tracta de nou exemples, tres per cada un dels cicles de primària, on es detalla concreció pedagògica i s’hi inclouen propostes d’indicadors per a la seva avaluació.

L’equip redactor remarca que el resultat de la feina feta és un exemple de desplegament del currículum: ni és prescriptiu, ni és únic. Hi podria haver exemples amb especificacions diferents, seqüenciades en ordres diferents i amb altres activitats proposades, totes tan vàlides com la que es presenta. L’objectiu és generar debat i reflexió pedagògica segons la realitat i el context de cada centre i promoure una coordinació docent que garanteixi una millor coherència pedagògica.

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)