Orientacions per 5è i 6è
A 5è i 6è, cal consolidar la lectura com una eina fonamental per a l’aprenentatge, la comunicació i el desenvolupament del pensament crític. Els alumnes han d’aprendre a llegir amb autonomia i profunditat, comprenent i interpretant diferents tipus de textos i reflexionant sobre el seu contingut. Això implica reforçar la fluïdesa i l’eficàcia lectora, però sobretot potenciar la comprensió en diferents nivells: literal, inferencial i crític i cultural, per connectar el text amb l’experiència personal, amb altres textos o amb diferents manifestacions artístiques.
És important que el lector adopti una actitud activa davant del text, és a dir, que es plantegi preguntes en diferents nivells i moments. Ha de poder anticipar el contingut a partir del títol o d’elements gràfics, formular hipòtesis sobre el significat, identificar les idees principals i secundàries, i verificar la seva comprensió rellegint o buscant informació complementària. A més, cal treballar la capacitat per interpretar el text, ja sigui deduint informació implícita a partir d’indicis textuals o bé relacionant-la amb els coneixements previs i altres lectures. Una actitud de lector actiu i una correcta aproximació al text també ha d’implicar, en un tercer cicle, un interès cap a l’autoria del text llegit, apropant-nos a la persona que signa allò que es llegeix, verificant-ne el contingut i establint un lligam a tres bandes entre lector, text i autor.
A 5è i 6è esdevé clau l’anàlisi crítica dels textos. El lector no s’ha de limitar a reproduir el text, sinó que ha de mostrar-se crític amb allò que diu i com ho diu. Ha de poder identificar el punt de vista de l’autor, valorar la fiabilitat de les fonts, comparar diferents textos sobre un mateix tema i argumentar la seva pròpia opinió sobre el que han llegit. Preguntes com ara: «Per què l’autor presenta els fets d’aquesta manera?», «Com l’ha influenciat el context en el seu punt de vista?» o «Quins elements del text busquen convèncer-nos d’una idea?» ajuden a desenvolupar una mirada més analítica.
És essencial que els alumnes coneguin diversitat de gèneres discursius i sàpiguen adaptar la seva lectura a les característiques i al context comunicatiu de cada text. No és el mateix interpretar un article d’opinió, una notícia, una biografia o un text literari, ja que cadascun respon a una intenció comunicativa concreta i requereix estratègies de comprensió diferents. És per això que cal mostrar diversitat de gèneres i les seves estructures, així com els elements propis de cada cas: «Qui ho escriu?», «Què l’ha dut a escriure-ho?», «Com es construeixen els personatges?», «Com s’organitza la informació dins una argumentació?».
Per potenciar aquests aprenentatges, els processos de mediació continuen sent imprescindibles. La lectura compartida, el debat literari, la lectura per part dels docents, les preguntes guiades i les estratègies de diàleg són eines essencials perquè els alumnes aprenguin a argumentar, contrastar opinions i construir una comprensió més profunda. També és important treballar el metallenguatge lector, és a dir, proporcionar els conceptes necessaris per parlar sobre la lectura i els seus elements (tema, estructura, recursos expressius, intenció comunicativa, etc.).
Perquè la lectura esdevingui realment significativa, cal que els alumnes trobin sentit a llegir i puguin desenvolupar el seu propi itinerari lector. Això vol dir combinar lectures individuals i col·lectives i treballar amb textos propers als seus interessos, però també ampliar-ne la diversitat i fomentar el plaer de llegir a través de propostes com clubs de lectura, recomanacions entre iguals o l’ús actiu de la biblioteca d’aula i de centre.
L’objectiu final del cicle és que els alumnes arribin a ser lectors autònoms i crítics, capaços d’interactuar amb els textos, d’interpretar-los amb profunditat i de construir la seva pròpia veu com a lectors.