Omet navegació

Competència 8

Competència 8

C8.- Llegir, interpretar i analitzar, de manera progressivament autònoma, obres o fragments literaris adequats, establint relacions entre ells i identificant el gènere literari i les seves convencions fonamentals, per reconèixer la literatura com a manifestació artística i font de plaer, coneixement i inspiració per a la creació de textos d’intenció literària.

Orientacions generals

La literatura és molt més que paraules escrites en un paper; és una porta oberta a mons imaginaris, a emocions compartides i a reflexions profundes sobre el nostre dia a dia. Aquesta competència posa tot el seu interès en la importància que els nens i les nenes aprenguin a llegir i interpretar textos literaris amb una mirada atenta, identificant els gèneres, les seves característiques i els elements que els fan especials. No es tracta només de comprendre el que diu un text, sinó també el que no diu però vol que el lector entengui, de saber com està construït i quin efecte pot tenir sobre qui el llegeix.
És important entendre i viure la literatura com una experiència personal de plaer i descoberta, que ajudi als alumnes a gaudir-ne i a veure-la com una font d’inspiració per a les seves creacions i una manera de conèixer el món i les persones. La competència literària fa créixer la base cultural de cadascú. Per aquest motiu, és important que els alumnes creïn textos amb intenció literària, tot experimentant amb diferents estils i recursos. D’aquesta manera, la lectura es converteix en una eina per desenvolupar la creativitat i entendre millor el món que ens envolta.

Criteri d'avaluació 8.1

Per cursos

1r i 2n:  

8.1 Escoltar i llegir textos orals i escrits de la literatura infantil, d’autors i autores reconeguts, descobrint de manera acompanyada els elements essencials de l’obra i establint relacions elementals entre els textos i amb altres manifestacions artístiques i culturals.

3r i 4t: 

8.1 Escoltar i llegir textos orals i escrits de la literatura infantil, d’autors i autores reconeguts, relacionant-los en funció de temes i aspectes elementals del gènere literari, i interpretant-los i relacionant-los amb altres manifestacions artístiques i culturals de manera acompanyada.

5è i 6è: 

8.1 Escoltar i llegir de manera acompanyada textos literaris adequats a la seva edat, d’autors i autores reconeguts, relacionant-los en funció dels temes i aspectes elementals del gènere literari, i interpretant-los, valorant-los i relacionant-los amb altres manifestacions artístiques i culturals de manera progressivament autònoma.

Comentari

La familiarització amb la literatura, tant oral com escrita (o multimodal), ha de convertir-se en una experiència agradable per als infants que permeti consolidar l’hàbit lector i generar gustos personals. Les converses poden promoure actituds responsables sobre aspectes socials i relacionar la literatura amb d’altres manifestacions culturals.
Per aprofundir en els textos literaris caldrà descobrir-hi els principals elements constitutius: tema, personatges protagonista i secundaris, trama, escenari. També hauran de reconèixer les dades bàsiques d’un llibre (autors, traductors, il·lustradors, editorial, any, etc.). Sempre en un entorn motivador, de comprensió i gaudi dels diversos gèneres literaris.

Exemple d'assoliment

1r i 2n:

  • Llegeix obres literàries adequades a la seva edat.
  • Escolta la lectura, per part del docent, d’obres literàries i textos orals diferents dels que ell o ella escollirien.
  • Sap expressar els seus gustos respecte a les diferents obres.
  • Comprèn els elements constitutius de l’obra (tema, personatges, trama, escenari) en una lectura compartida.
  • Reconeix les dades bàsiques d’un llibre (autors, il·lustradors, editorial, col·lecció).
  • S’adona de la relació que s’estableix entre el text i les il·lustracions en els àlbums il·lustrats, en converses acompanyades.

3r i 4t:

  • Llegeix obres i fragments de la literatura, de manera acompanyada i també individualment, i pot expressar els seus gustos i interessos de manera argumentada.
  • Analitza els elements constitutius dels diferents gèneres i obres literàries com tema, trama, escenari, protagonista, personatges secundaris, a partir de lectures compartides.
  • Reconeix les dades bàsiques d’un llibre (autors, il·lustradors, traductors, adaptadors, editorial, col·lecció) en les lectures que es fan a l’aula.
  • Estableix relacions entre el text i les il·lustracions en els àlbums il·lustrats de manera progressivament autònoma.

5è i 6è:

  • Llegeix autònomament obres literàries o fragments, organitzats en itineraris lectors.
  • Sap valorar els elements constitutius de l’obra literària (tema, protagonista, personatges secundaris, trama, escenari) de forma progressivament autònoma.
  • Reconeix les dades bàsiques d’un llibre (autors, il·lustradors, traductors, adaptadors, editorial, col·lecció, any).
  • Avança en la construcció de la identitat lectora: expressa gustos i interessos a partir de la valoració crítica de les obres.
  • Interpreta les il·lustracions i sap veure-hi la relació que s’estableix amb el text, especialment en els àlbums il·lustrats.

Criteri d'avaluació 8.2

Per cursos

1r i 2n:  

8.2 Produir textos individuals o col·lectius amb intenció literària, segons les diferents etapes del procés evolutiu de l’escriptura, de manera acompanyada, en diferents suports, i complementant-los amb altres llenguatges artístics.

3r i 4t: 

8.2 Produir textos individuals o col·lectius amb intenció literària, de manera acompanyada, emprant algun recurs literari i recreant de manera personal els models donats, en diferents suports, i complementant-los amb altres llenguatges artístics.

5è i 6è: 

8.2 Produir, de manera progressivament autònoma, textos individuals o col·lectius amb intenció literària, emprant diversitat de recursos literaris de manera original, en diferents suports, i complementant-los amb altres llenguatges artístics.

Comentari

La lectura literària és el punt de partida perquè els infants participin en comunitats lectores i la biblioteca escolar pot actuar com a mediadora i orientadora en aquesta tasca. La percepció de l’espai de biblioteca com una cosa viva i interessant serà la clau per implicar-hi alumnes i mestres en activitats col·lectives i individuals.
La creació amb intenció literària és una forma més d’apropar-se a aquests gèneres i de conèixer-los.

Exemple d'assoliment

1r i 2n:

  • Fa ús de la biblioteca d’aula o de centre i de les activitats literàries que s’hi organitzen.
  • Escriu textos de gèneres literaris senzills incorporant-hi les característiques dels models analitzats (rodolins, endevinalles, contes…) de manera acompanyada.

3r i 4t:

  • Fa ús de la biblioteca d’aula, de centre o de l’entorn i participa en les activitats literàries compartides.
  • Escriu textos de gèneres literaris com poemes o narracions a partir dels models analitzats i de manera progressivament autònoma, en diferents suports i formats.

5è i 6è:

  • Fa ús de la biblioteca d’aula, de centre o de l’entorn i participa en les activitats literàries compartides.
  • Mostra progressiva autonomia en la creació de textos literaris a partir de l’observació de referents i orientacions del mestre.

Sabers que es relacionen de manera més directa

Educació literària - Comprensió lectora - Expressió escrita - Reflexió sobre la llengua

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)