Per cursos
1r i 2n:
8.1 Escoltar i llegir textos orals i escrits de la literatura infantil, d’autors i autores reconeguts, descobrint de manera acompanyada els elements essencials de l’obra i establint relacions elementals entre els textos i amb altres manifestacions artístiques i culturals.
3r i 4t:
8.1 Escoltar i llegir textos orals i escrits de la literatura infantil, d’autors i autores reconeguts, relacionant-los en funció de temes i aspectes elementals del gènere literari, i interpretant-los i relacionant-los amb altres manifestacions artístiques i culturals de manera acompanyada.
5è i 6è:
8.1 Escoltar i llegir de manera acompanyada textos literaris adequats a la seva edat, d’autors i autores reconeguts, relacionant-los en funció dels temes i aspectes elementals del gènere literari, i interpretant-los, valorant-los i relacionant-los amb altres manifestacions artístiques i culturals de manera progressivament autònoma.
Comentari
La familiarització amb la literatura, tant oral com escrita (o multimodal), ha de convertir-se en una experiència agradable per als infants que permeti consolidar l’hàbit lector i generar gustos personals. Les converses poden promoure actituds responsables sobre aspectes socials i relacionar la literatura amb d’altres manifestacions culturals.
Per aprofundir en els textos literaris caldrà descobrir-hi els principals elements constitutius: tema, personatges protagonista i secundaris, trama, escenari. També hauran de reconèixer les dades bàsiques d’un llibre (autors, traductors, il·lustradors, editorial, any, etc.). Sempre en un entorn motivador, de comprensió i gaudi dels diversos gèneres literaris.
Exemple d'assoliment
1r i 2n:
- Llegeix obres literàries adequades a la seva edat.
- Escolta la lectura, per part del docent, d’obres literàries i textos orals diferents dels que ell o ella escollirien.
- Sap expressar els seus gustos respecte a les diferents obres.
- Comprèn els elements constitutius de l’obra (tema, personatges, trama, escenari) en una lectura compartida.
- Reconeix les dades bàsiques d’un llibre (autors, il·lustradors, editorial, col·lecció).
- S’adona de la relació que s’estableix entre el text i les il·lustracions en els àlbums il·lustrats, en converses acompanyades.
3r i 4t:
- Llegeix obres i fragments de la literatura, de manera acompanyada i també individualment, i pot expressar els seus gustos i interessos de manera argumentada.
- Analitza els elements constitutius dels diferents gèneres i obres literàries com tema, trama, escenari, protagonista, personatges secundaris, a partir de lectures compartides.
- Reconeix les dades bàsiques d’un llibre (autors, il·lustradors, traductors, adaptadors, editorial, col·lecció) en les lectures que es fan a l’aula.
- Estableix relacions entre el text i les il·lustracions en els àlbums il·lustrats de manera progressivament autònoma.
5è i 6è:
- Llegeix autònomament obres literàries o fragments, organitzats en itineraris lectors.
- Sap valorar els elements constitutius de l’obra literària (tema, protagonista, personatges secundaris, trama, escenari) de forma progressivament autònoma.
- Reconeix les dades bàsiques d’un llibre (autors, il·lustradors, traductors, adaptadors, editorial, col·lecció, any).
- Avança en la construcció de la identitat lectora: expressa gustos i interessos a partir de la valoració crítica de les obres.
- Interpreta les il·lustracions i sap veure-hi la relació que s’estableix amb el text, especialment en els àlbums il·lustrats.