Per cursos
1r i 2n:
10.1 Rebutjar els usos lingüístics discriminatoris identificats a partir de la reflexió grupal acompanyada sobre els aspectes elementals, verbals i no verbals, que regeixen la comunicació, tenint en compte la perspectiva de gènere.
3r i 4t:
10.1 Rebutjar els usos lingüístics discriminatoris i identificar els abusos de poder a través de la paraula mitjançant la reflexió grupal acompanyada sobre els aspectes bàsics, verbals i no verbals, que regeixen la comunicació, tenint en compte la perspectiva de gènere.
5è i 6è:
10.1 Rebutjar els usos lingüístics discriminatoris i els abusos de poder a través de la paraula identificats mitjançant la reflexió grupal acompanyada sobre diferents aspectes, verbals i no verbals, que regeixen la comunicació, tenint en compte la perspectiva de gènere..
Comentari
El llenguatge no és només una eina per comunicar-nos, sinó també un reflex de com ens relacionem amb els altres i de com entenem el món. Aquests criteris parlen de la importància d’ensenyar als infants a identificar i rebutjar usos discriminatoris de la llengua. Això inclou tant el que es diu (paraules, expressions, formes de dirigir-se als altres) com també el com es diu (to de veu, gestos, actituds).
Per aconseguir-ho, és clau generar espais de lectura, escolta i reflexió col·lectiva a l’aula. Es tracta d’ajudar-los a prendre consciència del poder que tenen les paraules i a utilitzar-les perquè mostrin respecte i igualtat.
Exemple d'assoliment
1r i 2n:
- Detecta paraules o expressions que poden ser ofensives o injustes en situacions quotidianes.
- Comenta exemples (de contes, vídeos o situacions reals) on hi ha llenguatge excloent i en parla amb acompanyament.
- Expressa el seu desacord de manera senzilla quan sent comentaris inadequats, tipus «això no està bé» o «es pot dir d’una altra manera?»
3r i 4t:
- Reconeix paraules, expressions o maneres de parlar que reflecteixen discriminació o desigualtat, ja sigui per motius de gènere, origen, capacitats, etc.
- Expressa les seves opinions sobre el llenguatge discriminatori amb arguments senzills però ben fonamentats.
- Rebutja usos discriminatoris del llenguatge i en proposa alternatives.
- Identifica un to de menyspreu al parlar i reflexiona sobre com condiciona la comunicació.
5è i 6è:
- Detecta amb facilitat situacions de llenguatge discriminatori en converses quotidianes, als mitjans de comunicació, a les xarxes socials o en productes culturals (llibres, pel·lícules, anuncis, cançons, etc.).
- Exposa el seu punt de vista quan es treballen aquests temes a l’aula.
- Analitza com elements com ara el to de veu, els gestos o l’expressió facial poden reforçar missatges discriminatoris.