Omet navegació

BLOC 4: Expressió escrita

Consideracions generals

L'expressió escrita és un procés que implica la planificació, redacció, revisió i edició de textos tot considerant el destinatari, el context comunicatiu concret i el registre adequat segons la intenció de qui escriu.

El procés de planificació és una fase essencial en l'expressió escrita, ja que permet que qui escriu pugui estructurar les seves idees. La possibilitat de planificar un text passant abans per l’oralitat de les idees també pot ser una bona estratègia. Durant la redacció, es fomenta l'ús d'estructures lingüístiques adequades, la riquesa lèxica i l'aplicació de normes ortogràfiques i gramaticals, adaptant el discurs a la finalitat comunicativa i a les característiques del destinatari. La revisió esdevé una fase clau del procés, en què es treballa la capacitat d'analitzar i millorar els textos, i els suports que s’utilitzen per al procés d’edició han d’estar d’acord amb el propòsit del text.

Al procés escriptor s’hi poden incorporar eines digitals i altres recursos de suport que faciliten el procés d'escriptura i edició, la qual cosa afavoreix una reflexió metalingüística i una autonomia progressiva en la producció escrita. Aplicacions per organitzar idees ajuden a estructurar el text abans de començar a escriure, mentre que correctors ortogràfics i gramaticals permeten identificar errors i suggerir millores. També es poden utilitzar diccionaris digitals i recursos terminològics per ampliar el vocabulari i precisar l’ús de la llengua. A més, les plataformes de treball col·laboratiu faciliten la revisió i edició del text amb comentaris i suggeriments d’altres persones.

L’ús d’aquests recursos afavoreix la reflexió metalingüística, ja que els estudiants no només corregeixen els errors, sinó que aprenen a comprendre les normes lingüístiques i a aplicar-les amb criteri. Això contribueix a desenvolupar una autonomia progressiva en l’escriptura, perquè a mesura que l’alumnat es familiaritza amb aquestes eines, millora la seva capacitat d’autoavaluació i autocorrecció. D’aquesta manera, el procés d’escriptura es converteix en una experiència més reflexiva i efectiva, alhora que facilita l’adquisició de destreses lingüístiques útils per a la vida.

Proposta de concreció de sabers

Currículum 1r i 2n

  • Comprensió i ús de convencions del codi escrit en el marc de les propostes de comprensió o producció de textos d’ús escolar i social. Proposta d’exemple (1).
  • Producció de textos propers o viscuts, de tipologia diversa, dirigits a diferents destinataris, amb acompanyament i una intenció concreta, amb preparació prèvia. Proposta d’exemple (2).
  • Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de planificació, redacció, revisió i edició de textos escrits i multimodals propers a la seva experiència personal, en diferents suports, amb diferents propòsits i de forma acompanyada. Proposta d’exemple (3).
  • Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma acompanyada, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula. Proposta d’exemple (4).
  • Cura en la presentació de les produccions escrites en qualsevol suport. Proposta d’exemple (6).

Proposta per 1r i 2n

Comprensió i ús de convencions del codi escrit en el marc de les propostes de comprensió o producció de textos d’ús escolar i social.

  • l’escrit com a comunicació diferida en l’espai i el temps
  • el signes escrits són estables i fixos.
  • identificació de la funció de textos familiars per les marques de  presentació: llista, missatge, cartell informatiu, poema, etc 

Producció de textos propers o viscuts, de tipologia diversa adaptats al seu ús i context, dirigits a diferents destinataris, amb acompanyament (dictat a la mestra, escriptura conjunta, suport en el procés)  i una intenció concreta, com per exemple: 

  • llistes
  • missatges
  • avisos i cartells
  • omplir un imprès senzill
  • jocs de descripció, tipus qui és qui?, endevina què és?
  • rodolins
  • notícies: (títol, què qui, quan)
  • textos expositius breus (frases síntesi, esquemes, llistes)
  • peus de fotografies
  • narracions de fets viscuts
  • reescriptura de contes coneguts
  • textos instructius: normes de funcionament de l’aula i de l’escola; receptes de cuina; regles d’un joc; manualitats
  • còmics 

    Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals de producció textos escrits i multimodals propers a la seva experiència personal amb diferents propòsits comunicatius de forma acompanyada.

    1. estratègies de planificació
      • concreció del destinatari, del tema i del propòsit. 
      • converses per  generar idees
      • esquemes i dibuixos per organitzar les idees
      • propostes de començaments 
      • especificació  de paraules clau i connectors
    2. estratègies de redacció
      • consciència d’esborrany (la revisió és inherent a l’escriptura)
      • escriptura conjunta per parelles o entre infants i mestra
      • consulta de models d’escrit semblants
      • interacció entre companys i amb la mestra.
    3. estratègies de revisió i edició
      • lectura entre companys i entre companys i la mestra.
      • aplicació de pautes de revisió senzilles
      • reescriptura del text 

    Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma acompanyada, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula:

    • elements gràfics: la fotografia, el dibuix i l’esquema, en funció de cada text, per facilitar-ne la comprensió
    • elements paratextuals: títol, tipografia diferent per al títol i paraules destacades i ús d’espais, per facilitar l’organització del text

    Cura en la presentació acurada dels textos fent atenció:

    • no barrejar majúscules i minúscules sense criteri
    • llegibilitat de l’escriptura en minúscules (atenció amb les lletres que sobresurten: b/d/f/h/k/l/t i /g/j/p/q/y/. 
    • distribució de l’espai 

    Aplicació de normes ortogràfiques bàsiques: (veure Bloc 7. Reflexió sobre la Llengua)

    • Escriptura de totes les grafies dels sons que representen allò que es vol escriure (escriure sense deixar-se lletres)
    • Majúscules en noms propis i començament d’escrit.
    • Punt, interrogació o admiració al final de la frase.
    • Paraules d’ús molt freqüent treballades a l’aula. (Per exemple: hola, molt, de, que, etc.)

    Inici de la reflexió ortogràfica:

    • Grups consonàntics: br/bl
    • Plurals acabats en -es
    • ca/que/qui/co/cu i ga/gue/gui/go/gu  
    • rr i ss entre vocals

    Currículum 3r i 4t

    • Producció de textos escolars i socials, de tipologia diversa, dirigits a diferents destinataris, de forma progressivament autònoma i amb una intenció concreta. Proposta d’exemple (2).
    • Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de planificació, redacció, revisió i edició de textos escrits i multimodals d’ús escolar i social, en diferents suports, amb diferents propòsits comunicatius i de forma progressivament autònoma. Proposta d’exemple (3).
    • Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma progressivament autònoma, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula. Proposta d’exemple (4).
    • Ús de bastides i altres suports, amb acompanyament, tant en paper com digitals, per millorar la producció de textos propis. Proposta d’exemple (5).
    • Presentació acurada i aplicació de les normes ortogràfiques bàsiques de les produccions escrites en qualsevol suport. Proposta d’exemple (6).

    Proposta per 3r i 4t

    Producció de textos escolars i socials, de tipologia diversa, dirigits a diferents destinataris, de forma progressivament autònoma i una intenció concreta, com per exemple:

    • missatges i cartes
    • avisos i cartells
    • jocs de descripció: persones, objectes, animals i llocs
    • omplir un imprès
    • rodolins i poemes (ús de llenguatge poètic i poemes paral·lels)
    • notícies: (títol, què qui, quan, com i per què)
    • diaris personals i de grup
    • cròniques
    • textos expositius: resum, esquemes, reportatge
    • textos instructius: normes de funcionament de l’aula i de l’escola; receptes de cuina; reglaments esportius; manualitats
    • narracions  (de fets viscudes, d’històries conegudes, amb variacions, o inventades)
    • còmics
    • anuncis publicitaris 

    Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de producció de textos escrits i multimodals  d’ús escolar i social, amb diferents propòsits comunicatius  i de forma progressivament autònoma.

    1. estratègies de planificació
      • concreció del destinatari, del tema i del propòsit. 
      • converses amb diferents recursos per generar idees (pluja de paraules, lectura de fragments, una pintura, una música…)
      • esquemes, dibuixos, mapes mentals i murals col·lectius amb pos-it per seleccionar organitzar les idees.
        especificació  de paraules clau, estructures  i connectors.
    2. estratègies de redacció
      • consciència d’esborrany (la revisió és inherent a l’escriptura)
      • escriptura conjunta per parelles o entre infants i mestra.
      • consulta d’informació i de models  a l’abast
      • interacció entre companys i amb la mestra.
    3. estratègies de revisió i edició
      • lectura entre companys i entre companys i la mestra.
      • aplicació de pautes de revisió elaborades pel grup.
      • reescriptura del text
      • ús de rúbriques d'autoavaluació del procés.

    Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma progressivament autònoma, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula:

    • elements gràfics: la fotografia, el dibuix, el mapa i l’esquema, en funció de cada text, per facilitar-ne la comprensió.
    • elements paratextuals: Títol, tipografia,  espais entre els apartats i negretes, per facilitar l’organització del text

    Ús de bastides i altres suports, de forma progressivament autònoma, tant en paper com digitals, per millorar la producció de textos propis.

    • modelatge de l’estratègia, pràctica guiada i supervisió, 
    • models de textos com a referència

    Presentació acurada dels textos fent atenció:

    • llegibilitat de l’escriptura (atenció amb les lletres que sobresurten: b/d/f/h/k/l/t i /g/j/p/q/y/. 
    • regularitat de la mida de les lletres 
    • distribució de l’espai 
    • marges adequats

    Aplicació de normes ortogràfiques bàsiques: (veure Bloc 7. Reflexió sobre la Llengua)

    • Majúscules en noms propis i començament d’escrit.
    • Punt, interrogació o admiració al final de la frase i altres signes de puntuació.
    • Paraules d’ús molt freqüent treballades a l’aula. (Per exemple: ahir, avui, aquest, etc.)
    • Grups consonàntics: br/bl
    • Plurals acabats en -es
    • ca/que/qui/co/cu i ga/gue/gui/go/gu  
    • rr i ss entre vocals
    • Escriptura de nombres


    Reflexió ortogràfica:

    • Ortografia dels dígrafs: qu, gu, rr, ss, ix, ig, tg, tj
    • Diferència em/hem/amb
    • Inici a l’accentuació: reconeixement de paraules agudes, planes i esdrúixoles. 
    • Síl·labes tòniques i àtones
    • Accent obert i accent tancat. Vocals que admeten un sol tipus d’accent.
    • Apòstrof, d’, m’ ,t’, s’
    • Pretèrit perfet acabat en -ava
    • Infinitius acabats en -r

    Currículum 5è i 6è

    • Producció de textos de tipologia diversa, dirigits a diferents destinataris, de forma autònoma i amb una intenció concreta. Proposta d’exemple (2).
    • Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de planificació, redacció, revisió i edició de textos escrits i multimodals de tipus divers, amb diferents propòsits comunicatius de forma autònoma. Proposta d’exemple (3).
    • Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma autònoma, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula. Proposta d’exemple (4).
    • Ús de bastides i altres suports, de forma progressivament autònoma, tant en paper com digitals, per millorar la producció de textos propis. Proposta d’exemple (5).
    • Presentació acurada i aplicació de les normes ortogràfiques bàsiques de les produccions escrites en qualsevol suport. Proposta d’exemple (6).

    Proposta per 5è i 6è

    Producció de textos de tipologia diversa adaptats al seu ús i context, dirigits a diferents destinataris, de forma autònoma  i amb una  intenció concreta, com per exemple:

    • missatges, cartes i correus electrònics
    • avisos i cartells
    • descripció i definicions
    • rodolins i poemes (ús de llenguatge poètic i poemes paral·lels)
    • notícies  (títol, subtítol, què qui, quan, com i per què)
    • diaris personals i de grup
    • cròniques
    • textos expositius:  resum, esquemes, reportatge, documental
    • textos instructius: normes de funcionament de l’aula i de l’escola; reglaments esportius,  funcionament d’aparells; manualitats;  experiments,
      entrevistes
    • narracions  (de fets viscuts, d’històries  conegudes, amb variacions, o inventades)
    • còmics
    • argumentació d’opinions
      anuncis publicitaris 


    Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de textos escrits i multimodals  d’ús escolar i social, amb diferents propòsits comunicatius  i de forma autònoma.

    1. estratègies de planificació
      • concreció del destinatari, del tema i del propòsit. 
      • converses amb diferents recursos per generar idees (pluja d’idees, lectura de fragments, una pintura, una música…)
      • esquemes, dibuixos, mapes mentals, mapes conceptuals, bases d’orientació i murals col·lectius amb pos-it per
      • eleccionar i organitzar les idees.
      • especificació  de paraules clau, estructures  i connectors.
    2. estratègies de redacció
      • consciència d’esborrany (la revisió és inherent a l’escriptura)
      • escriptura conjunta per parelles o entre infants i mestra
      • consulta d’informació i de models  a l’abast
      • interacció entre companys i amb la mestra.
    3. estratègies de revisió i edició
      • lectura entre companys i entre companys i la mestra.
      • aplicació de pautes de revisió personals i grupals
      • reescriptura del text
      • ús de rúbriques d'autoavaluació del procés

    Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma autònoma, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula:

    • Elements gràfics: la fotografia, el dibuix, el mapa, l’esquema, i el vídeo, en funció de cada text, per facilitar-ne la comprensió.
    • Elements paratextuals: Títol general i títols dels apartats, tipografia,  espais entre els apartats i negretes, que facilitin l’organització del text

    Ús de bastides i altres suports, de forma progressivament autònoma, tant en paper com digitals, per millorar la producció de textos propis

    • modelatge de l’estratègia, pràctica guiada i supervisió, 
    • llistes de verificació

    Presentació acurada dels textos fent atenció:

    • regularitat de la mida de les lletres
    • distribució de l’espai 
    • marges adequats
    • polidesa

    Aplicació i reflexió de totes les normes ortogràfiques treballades: (veure Bloc 7. Reflexió sobre la Llengua)

    • Majúscules en noms propis i començament d’escrit.
    • Punt, interrogació o admiració al final de la frase i altres signes de puntuació.
    • Grups consonàntics: br/bl
    • Plurals acabats en -es
    • ca/que/qui/co/cu i ga/gue/gui/go/gu  
    • rr i ss entre vocals 
    • Apòstrof, d’, l’ (sense excepcions) i contraccions (del, pel, al)
    • Pretèrit perfet acabat en -ava
    • Infinitius acabats en -r 
    • Ortografia dels dígrafs:: qu, gu, rr, ss, ix, ig, tg, tj
    • Síl·labes tòniques i àtones. Diftongs i hiats.
    • Accent obert i accent tancat. Vocals que admeten un sol tipus d’accent.
    • Accentuació de paraules agudes, planes i esdrúixoles. Accents diacrítics. Dièresi.
    • Diferència em/hem/amb
    • Apòstrof en la combinació dels pronoms febles més habituals
    • Guionet en la combinació de pronoms febles
    • Ús de la ç i altres grafies amb el mateix so: c, ss i s
    • Ús de la l·l en paraules habituals
    • Excepcions d’ús de la j en paraules habituals com: jersei, subjecte, projecte, etc.
    Comprensió i ús de convencions del codi escrit en el marc de les propostes de comprensió o producció de textos d’ús escolar i social.

    Cada setmana, una parella d’infants escriuen una entrada per al mural virtual que l’escola comparteix amb les famílies. Cada parella tria un tema, elabora un esborrany i el revisa. Tenen una rúbrica personal i elements a l’aula per acompanyar aquesta revisió: llista de paraules freqüents, algunes normes ortogràfiques. Amb els docents se’n fa una segona revisió. #RL

    CE4, CE5

    Producció de textos propers o viscuts, de tipologia diversa, dirigits a diferents destinataris, amb acompanyament i una intenció concreta, amb preparació prèvia.

    Els infants han d’escriure una nota a l’agenda per informar les famílies de la pròxima sortida de grup. Prèviament, en grup, es repassa la informació essencial de la nota i, després, cada infant escriu el seu missatge. A la revisió es prioritza que hi hagi tota la informació essencial i que s’entengui.

    CE5, CE10

    Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de planificació, redacció, revisió i edició de textos escrits i multimodals propers a la seva experiència personal, en diferents suports, amb diferents propòsits i de forma acompanyada.

    Durant una sortida hem fet fotografies per documentar-la. Després de la sortida fem conversa per comentar-les. Per parelles escriuen un text que expliqui la imatge. Abans de donar el text per acabat, se’ls demana que el tornin a llegir per revisar-lo. En gran grup comparteixen els diferents escrits. #CO

    CE5

    Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma acompanyada, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula.

    S'analitza una entrada de teatre per identificar-ne els elements gràfics (mides de text, col·locació del text, etc.) i paratextuals (títol, subtítol, etc.) imprescindibles perquè l’entrada compleixi la seva funció. Després, cada infant elabora les entrades per a la seva família el dia que aquestes estan convidades a una activitat del centre. #CL

    CE4, CE5, CE9

    Producció de textos escolars i socials, de tipologia diversa, dirigits a diferents destinataris, de forma progressivament autònoma i amb una intenció concreta.

    Després d’observar directament un animal i de documentar-se amb fonts escrites, s’omple una fitxa amb tota la informació obtinguda. A continuació, es reescriu aquesta mateixa informació per penjar-la en un mural sobre animals dels infants de 1r. Cal adequar el vocabulari, la sintaxi de les oracions, l’estructura del text, el format gràfic, etc., a l’alumnat de 1r. #RL

    CE5, CE10

    Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de planificació, redacció, revisió i edició de textos escrits i multimodals d’ús escolar i social, en diferents suports, amb diferents propòsits comunicatius i de forma progressivament autònoma.

    En un projecte de correspondència, cada alumne ha d’escriure un text explicant les seves preferències lectores. Un cop fet, posen en comú en petits grups quines estratègies han fet servir per escriure (per exemple, pensar abans de començar, explicar-li oralment a un company) i les recullen per escrit. El mestre elabora una llista col·lectiva de bones idees per planificar un text. #RL

    CE5

    Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma progressivament autònoma, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula.

    Per grups elaboren un cartell per anunciar una festa de l’escola. Es comenten com són els cartells i es prenen decisions sobre la mida de les lletres, el color i el gruix, la situació del text en el full, les imatges, etc. Es demana que justifiquin cada decisió sobre els aspectes paratextuals i gràfics en funció de la finalitat del text. #RL

    CE4, CE5, CE9

    Ús de bastides i altres suports, amb acompanyament, tant en paper com digitals, per millorar la producció de textos propis.

    El mestre proporciona una pauta de revisió que centra l’atenció en el gènere del text que s’ha escrit: un conte per ser llegit a un grup d’infantil. Cal assegurar-se que té un títol, que es presenten els personatges, que l’estructura de l’acció és clara i que no hi falta informació. Se’n fa la revisió en parella, per promoure una millor reflexió sobre l’escrit. #CO

    CE5, CE9

    Presentació acurada i aplicació de les normes ortogràfiques bàsiques de les produccions escrites en qualsevol suport.

    A classe s’ha anat confeccionant un recull virtual de les paraules més utilitzades que costen d’escriure bé. De tant en tant es miren amb el mestre i es comenta com s’escriuen. Quan cal presentar un text que ja és definitiu, els infants consulten aquest recull abans de donar-lo per bo.

    CE5, CE9

    Producció de textos de tipologia diversa, dirigits a diferents destinataris, de forma autònoma i amb una intenció concreta.

    Els alumnes organitzen un berenar solidari; els diners es lliuren a una entitat, de la qual cal cercar la informació sobre el projecte que duu a terme. S’elaboren cartells per tal d’anunciar el dia del berenar i la causa solidària. Es fan grups per elaborar-los i que s’adrecin a cadascun dels cicles i també a les famílies. Tots hauran de tenir en compte les característiques dels destinataris. #CL

    CE5, CE10

    Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de planificació, redacció, revisió i edició de textos escrits i multimodals de tipus divers, amb diferents propòsits comunicatius de forma autònoma.

    Rebrem la visita d’una escriptora. Per parelles escriurem un text que li farem arribar abans de la visita. De manera conjunta planifiquem el text per decidir què volem dir i com. Un cop escrit, i abans d’enviar-lo, cada parella revisa un text que no és el seu, tenint en compte si respon a la planificació feta o no.

    CE5

    Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma autònoma, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula.

    És el moment de les exposicions orals per parelles en què s’exposen els resultats d’una observació científica. Cada grup prepara una presentació digital amb imatges, gràfics o fotografies que complementen i exemplifiquen visualment l’explicació, de manera que contribueixen a fer que s’entenguin més els resultats. #CO

    CE4, CE5, CE9

    Ús de bastides i altres suports, de forma progressivament autònoma, tant en paper com digitals, per millorar la producció de textos propis.

    Davant d’una proposta d’escriptura digital per elaborar un article per a la revista, es presenten diferents eines per utilitzar com a correctors ortogràfics i es demana que cadascú reculli, en un full a part què ha marcat el corrector i per què ho proposava canviar. Es comenten i es valoren críticament els canvis. #RL

    CE5, CE9

    Presentació acurada i aplicació de les normes ortogràfiques bàsiques de les produccions escrites en qualsevol suport.

    Ús de la llibreta ortogràfica. Un recurs individual que pot anar sempre amunt i avall amb l’alumne, on es van afegint referents visuals, explicacions personals, normes ortogràfiques presentades, models d’estructures gramaticals, etc. És de caràcter personal per tal que a cadascú li pugui ser útil segons la seva necessitat. #RL

    CE5, CE9

    Creat amb eXeLearning (Finestra nova)