Omet navegació

Competència 5

Competència 5

C5.- Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes. 

Orientacions generals

Escriure és una eina essencial per comunicar idees, expressar emocions i transmetre informació. A primària, els nens i nenes han d’aprendre a produir textos que siguin clars, comprensibles i adequats a la intenció comunicativa; en aquests textos s’han de prendre en consideració les convencions comunicatives del gènere (no és el mateix fer un text escrit o un mural per explicar com funciona l’aparell digestiu que fer una nota o un mural per anunciar la visita d’una escriptora, per exemple) En qualsevol cas és important que desenvolupin habilitats com la planificació, que no ha de ser només abans de produir el text, sinó que es pot fer evident al llarg de tot el procés, l’organització de les idees i la revisió del que han escrit, fent servir estratègies per millorar la coherència i la cohesió.
L’escriptura no es limita només a les paraules, sinó que pot incloure altres elements com imatges, esquemes o altres recursos multimodals que ajudin a enriquir el missatge. A mesura que avancen en el seu aprenentatge, els alumnes han adquirint autonomia en la seva producció escrita, aprenent a revisar els seus propis textos i a donar i rebre suggeriments dels companys per millorar-los. A primària pren un paper important la correcció en l’escriptura, dins la qual és important buscar espais per treballar l’ortografia i la gramàtica des d’una mirada global i contextualitzada, integrada dins el procés d’escriptura.
L’objectiu és que la producció de textos es converteixi en una eina útil i funcional per a la vida dins i fora l’escola, fomentant tant la creativitat com la capacitat d’expressar-se d’una manera clara i efectiva.

Criteri d'avaluació 5.1

Per cursos

1r i 2n:  

5.1 Redactar textos escrits i multimodals propers i viscuts, des de les diferents etapes del procés evolutiu de l’escriptura, de manera acompanyada, per a un destinatari i amb una intenció concreta, amb adequació, coherència, cohesió i correcció adaptades al moment evolutiu (ortografia natural o de base).

3r i 4t: 

5.1 Redactar textos escrits i multimodals, propers, viscuts i escolars, de manera progressivament autònoma, a través de la selecció del model discursiu que millor respongui a la situació comunicativa, amb adequació, coherència i cohesió, iniciant-se en l’ús de les normes gramaticals i ortogràfiques més senzilles.

5è i 6è: 

5.1 Redactar textos escrits i multimodals, de tipus divers, amb suports puntuals, a través de la selecció del model discursiu que millor respongui a cada situació comunicativa, progressant en l’ús de les normes gramaticals i ortogràfiques bàsiques, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

Comentari

Redactar entès com a acte d’escriptura que té com a finalitat la comunicació requereix tenir sempre present l’objectiu, el destinatari i la intenció. Els motius per escriure que es generen a l’aula, a l’escola o a l’entorn han de ser molts i variats i cal vetllar perquè en cada un es doni l’oportunitat d’experimentar, reflexionar i millorar les característiques del text escrit amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

(Vegeu les orientacions de desplegament dels sabers, en concret el bloc d’expressió escrita.)

Exemple d'assoliment

1r i 2n:

  • S’enfronta a la situació d’escriptura i redacta textos utilitzant tots els coneixements que té a l’abast.
  • Demana ajuda per escriure només quan la necessita.
  • Escriu, per una necessitat comunicativa, adreçant-se al destinatari i s’adapta al grau de relació que hi té.

3r i 4t:

  • S’implica perquè s’entengui el que escriu i aplica les normes ortogràfiques prèviament treballades a l’aula.
  • Redacta un text i s’ajusta a les característiques del gènere discursiu apropiat per a la situació, i tria el to i el registre adequats al destinatari.
  • Redacta un conte o una història amb coherència i cohesió, assegurant-se que les idees estiguin ben ordenades i connectades.

5è i 6è:

  • Redacta textos escrits amb ajuda d’un esquema que guia la planificació i ajuda a respectar les característiques del gènere escollit.
  • Amb l’ús de bastides o altres recursos, es fa conscient de la correcta aplicació de normes ortogràfiques treballades, tot revisant els seus escrits o els d’altres.

Criteri d'avaluació 5.2

Per cursos

1r i 2n:  

5.2 Aplicar estratègies de planificació, redacció, revisió i edició de textos amb acompanyament, de manera individual o grupal.

3r i 4t: 

5.2 Aplicar estratègies de planificació, redacció, revisió i edició de textos de manera progressivament autònoma, amb ús de bastides, si s’escau, de manera individual o grupal.

5è i 6è: 

5.2 Aplicar estratègies de planificació, redacció, revisió i edició de textos, de forma autònoma, amb ús de bastides, si s’escau, de manera individual o grupal.

Comentari

Es tracta d’observar com l’alumne aplica les estratègies de planificació, redacció i revisió en la producció dels seus textos, amb l’ús de les bastides que calguin. Sempre que es produeix un text amb sentit, independentment de l’edat o del nivell de desenvolupament de l’alumne, cal donar temps per a la planificació, redacció i revisió, el que variarà és l’acompanyament que en fa el mestre per tal que l’alumne vagi sent cada vegada més autònom en aquest procés.

Exemple d'assoliment

1r i 2n:

  • Participa en la conversa en grup per planificar un text.
  • Després d’un treball de planificació conjunta d’un text senzill, redacta el text d’acord amb la planificació feta.
  • Revisa el seu text i corregeix un o dos elements acordats.

3r i 4t:

  • Fa un esquema del que vol escriure, en petit grup i de manera individual.
  • Produeix un text d’acord amb l’estructura i l’objectiu que s’ha establert en la planificació.
  • Aplica de manera raonada una pauta de correcció, elaborada a l’aula, a un text concret.

5è i 6è:

  • A partir d’una planificació conjunta o individual d’un text, l’alumne redacta tenint en compte els elements de la planificació
  • Revisa el text per ajustar-se a les convencions treballades a l’aula.

Sabers que es relacionen de manera més directa

Expressió escrita - Reflexió sobre la llengua

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)