BLOC 3: Comprensió lectora

Consideracions generals

Amaga

La comprensió lectora és la capacitat d’interpretar i donar significat a un text a partir de la interacció entre el que hi ha escrit i els coneixements previs del lector. No es tracta només de descodificar les paraules, sinó d'entendre el missatge global, identificar idees principals i secundàries, establir relacions entre la informació i elaborar una resposta reflexiva davant del que es llegeix. És una habilitat fonamental per a l’aprenentatge, ja que permet accedir al coneixement.

Es fomenta a partir de l’ús d’estratègies com la formulació d’hipòtesis, la inferència d’informació implícita i la síntesi del contingut. Això implica acostumar els alumnes a fer connexions entre el que llegeixen i el seu context, ja sigui a partir d’experiències personals, de coneixements adquirits en altres àrees o de situacions quotidianes. Aquestes estratègies es poden aplicar en diferents moments: abans, durant o després d’una lectura.

A més, es fa èmfasi en la diversitat textual, ja que la comprensió no es limita als textos narratius, sinó que inclou textos informatius, instructius, expositius, argumentatius i multimodals. Això vol dir que els infants han d'aprendre a adaptar la seva estratègia de lectura segons el tipus de text i l’objectiu de la lectura, entenent-ne l’estructura i els recursos lingüístics que s’hi utilitzen.

La comprensió lectora també implica desenvolupar un pensament crític i reflexiu. No es tracta només d’entendre què diu un text, sinó de valorar-ne la fiabilitat, identificar-hi possibles biaixos i contrastar-ne la informació amb altres fonts. Així, es prepara els alumnes perquè siguin lectors autònoms i capaços de gestionar la informació en un món ple d’estímuls escrits i audiovisuals.

Proposta de concreció de sabers

Amaga

Currículum 1r i 2n

  • Lectura individual i silenciosa, amb fluïdesa adequada al nivell cognitiu, de textos de l’aula i del seu entorn. Proposta d’exemple (1).
  • Lectura en veu alta amb entonació i ritme progressivament adequats al nivell cognitiu, amb preparació prèvia. Proposta d’exemple (2).
  • Ús d’elements gràfics i paratextuals bàsics que afavoreixen la comprensió abans, durant i després de l’experiència lectora, en textos propers de la vida quotidiana, de mitjans de comunicació i escolars. Proposta d’exemple (3).
  • Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, inferències…), en textos diversos i amb acompanyament. Proposta d’exemple (4).
  • Detecció d’usos clarament discriminatoris del llenguatge verbal i icònic, de forma guiada, en contextos quotidians i mitjans de comunicació. Proposta d’exemple (5).

Proposta per 1r i 2n

Currículum 3r i 4t

  • Lectura en veu alta, amb entonació i ritme adequats al nivell cognitiu, amb preparació prèvia. Proposta d’exemple (2).
  • Ús d’elements gràfics, textuals i paratextuals progressivament complexos que afavoreixen la comprensió abans, durant i després de l’experiència lectora, en textos de la vida quotidiana, mitjans de comunicació, escolars, de fets i esdeveniments d’interès general. Proposta d’exemple (3).
  • Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, inferències…), en textos diversos de forma progressivament autònoma. Proposta d’exemple (4).
  • Aplicació d’estratègies per detectar usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic, de forma progressivament autònoma, en tots els contextos. Proposta d’exemple (5).

Proposta per 3r i 4t

Currículum 5è i 6è

  • Lectura en veu alta amb entonació i ritme fluids, amb preparació prèvia. Proposta d’exemple (2).
  • Ús d’elements gràfics, textuals i paratextuals progressivament complexos que afavoreixen la comprensió abans, durant i després de l’experiència lectora en tot tipus de textos. Proposta d’exemple (3).
  • Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, inferències…), en fonts documentals diverses de forma progressivament autònoma. Proposta d’exemple (4).
  • Aplicació d’estratègies per detectar usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic en tots els contextos. Proposta d’exemple (5).

Proposta per 5è i 6è

Proposta d’exemple (1)

Lectura individual i silenciosa, amb fluïdesa adequada al nivell cognitiu, de textos de l’aula i del seu entorn.

Es rellegeix individualment algun text mediat prèviament en grup i després es comparteixen les estratègies que els infants han desplegat en aquesta lectura en silenci (tornar a imaginar la història, reconèixer els noms dels personatges que començaven amb majúscula, etc.). #RL

CE4, CE8

Proposta d’exemple (2)

Lectura en veu alta amb entonació i ritme progressivament adequats al nivell cognitiu, amb preparació prèvia.

El docent llegeix una poesia, ja coneguda, contrastant diferents entonacions i ritmes (ràpid/lent). En grup, es comenta l’impacte de l’entonació i els ritmes en la lectura. En parelles, els infants es preparen la lectura de la poesia escollint una entonació i un ritme, i la comparteixen en petits grups. #CO

CE2, CE3, CE9

Proposta d’exemple (3)

Ús d’elements gràfics i paratextuals bàsics que afavoreixen la comprensió abans, durant i després de l’experiència lectora, en textos propers de la vida quotidiana, de mitjans de comunicació i escolars.

En la lectura d’un pòster, s’analitza quina informació aporten els elements gràfics (textos de diferents mides, imatges que acompanyen el text) i paratextuals (logotips, entitats col·laboradores, etc.). D’aquesta manera, els infants es van familiaritzant amb la informació que aporten aquest tipus d’elements. #AI

CE4, CE8, CE9

Proposta d’exemple (4)

Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, inferències…), en textos diversos i amb acompanyament.

Abans de començar una lectura, s’activen els coneixements previs i es manté una conversa que faci aflorar què saben els infants del tema que es llegirà a partir del títol, del format del text o de les fotografies que l’acompanyen. També es despleguen competències (hipòtesis, inferències, etc.) durant la lectura i en acabar-la. #CO

CE4, CE6, CE9

Proposta d’exemple (5)

Detecció d’usos clarament discriminatoris del llenguatge verbal i icònic, de forma guiada, en contextos quotidians i mitjans de comunicació.

S’analitza quines obres de la biblioteca d’aula perpetuen els estereotips de gènere tant pel contingut del text com de les il·lustracions.

Aquesta anàlisi genera un debat per ser crítics, sense eliminar aquests llibres ni de la biblioteca de l’aula ni del centre. #EL

CE4, CE6, CE9, CE10

Proposta d’exemple (2)

Lectura en veu alta, amb entonació i ritme adequats al nivell cognitiu, amb preparació prèvia.

Dins d’un projecte de padrins lectors, l’alumne que té el rol de padrí o padrina es prepara els aspectes prosòdics per poder fer-li la lectura al fillol o la fillola. Prèviament, a la classe del padrí o la padrina hi ha hagut sessions en què el mestre ha modelat com cal procedir i els alumnes s’han preparat la lectura per parelles. #CO

CE2, CE3, CE9

Proposta d’exemple (3)

Ús d’elements gràfics, textuals i paratextuals progressivament complexos que afavoreixen la comprensió abans, durant i després de l’experiència lectora, en textos de la vida quotidiana, mitjans de comunicació, escolars, de fets i esdeveniments d’interès general.

Es reparteixen dos llibres de coneixements de la biblioteca d’aula a cada grup. Se’ls demana que observin la coberta i la contracoberta dels llibres i diguin quina informació n’han obtingut abans d’obrir-los. Després llegeixen els sumaris i pensen quina informació poden trobar-hi. Prèviament, el mestre ha modelitzat aquesta activitat. #AI

CE4, CE8, CE9

Proposta d’exemple (4)

Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, inferències…), en textos diversos de forma progressivament autònoma.

En una lectura guiada, es llegeix un inici de text narratiu i s’estableixen una o dues hipòtesis sobre allò que pot passar a continuació, tot explicant en quins indicis (del text o de coneixements del món) ens basem per fer aquelles hipòtesis. A continuació, es repeteix la mateixa activitat amb un altre text i per parelles.

CE4, CE6, CE9

Proposta d’exemple (5)

Aplicació d’estratègies per detectar usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic, de forma progressivament autònoma, en tots els contextos.

Després de la lectura d’un text es promou que en les converses posteriors es facin preguntes crítiques sobre la discriminació de gènere, la inclusió i la discriminació racial.

CE4, CE6, CE9, CE10

Proposta d’exemple (2)

Lectura en veu alta amb entonació i ritme fluids, amb preparació prèvia.

El docent selecciona un fragment breu d’una història. El llegeixen en silenci. Es comenten els tres elements que ha de reunir una bona lectura: ha de ser intel·ligible, ha de ser expressiva (imitar fer la veu dels personatges) i ha de ser intel·ligent (transmetre por, incertesa, etc.). Els alumnes llegeixen i es comenten els resultats. #CO

CE2, CE3, CE9

Proposta d’exemple (3)

Ús d’elements gràfics, textuals i paratextuals progressivament complexos que afavoreixen la comprensió abans, durant i després de l’experiència lectora en tot tipus de textos.

A l’aula es comenta quins són els elements paratextuals: pròleg, epíleg, epígrafs, dedicatòries, cites, gràfics, etc. A la biblioteca, per parelles, agafen un llibre i prenen nota de tota la informació paratextual que ajuda qui llegeix a comprendre les intencions de qui escriu. Posen en comú les descobertes. #AI

CE4, CE8, CE9

Proposta d’exemple (4)

Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, inferències…), en fonts documentals diverses de forma progressivament autònoma.

Abans de buscar informació a internet en relació amb un text llegit, es plantegen qüestions com ara:

A quines preguntes volem donar resposta? Per què necessitem aquestes respostes? Quines fonts poden ser les més fiables? Buscarem diverses fonts per contrastar?

Llegeixen la informació i en fan una síntesi per escrit de manera individual. Contrasten els escrits. #AI

CE4, CE6, CE9

Proposta d’exemple (5)

Aplicació d’estratègies per detectar usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic en tots els contextos.

Es planteja un debat al voltant d’afirmacions com les següents: -Els anuncis de joguines fan distinció entre nens i nenes. -Les dones estan visibilitzades quan apareixen en càrrecs de responsabilitat. - Els homes apareixen en treballs que tradicionalment s’han assignat a les dones. Abans, cal buscar anuncis que donin suport al punt de vista. #RL

CE4, CE6, CE9, CE10