PREGUNTES INICIALS I JUSTIFICACIÓ DE LA PROPOSTA
Com podem ajudar a fer una recerca d’informació?
Què hem de tenir en compte quan proposem que facin una conferència?
Quan parlem de situacions productives fem referència al text escrit o a l’oral, al missatge visual o al llenguatge de signes, o, en definitiva, a qualsevol sistema semiòtic que ens serveixi per comunicar-nos amb els altres. La realitat, és a dir, la manera com ens comuniquem en l’àmbit social en diferents contextos, ens mostra que aquests sistemes semiòtics no els usem gairebé mai de manera aïllada, ja que fem servir un suport visual per fer una exposició oral, mentre gesticulem i, a més, ens ajudem d’un guió previ que hem escrit en qualsevol paper. El teatre és oral o escrit? I un telenotícies?
Establir dicotomies ha estat una manera tradicional de plantejar la didàctica de la llengua: per un costat, la llengua oral i, per l’altre, la llengua escrita, per exemple. Però avui sabem que quan ens comuniquem el que predominen són les formes híbrides, ja que un escrit previ serveix de suport a una exposició oral i una conversa ajuda a planificar un text escrit. L’important és saber quin és el propòsit final i de quina manera donem joc a aquesta hibridació. L’activitat que presentem mostra de manera clara com els diferents llenguatges s’entrellacen per fer que la comunicació sigui més efectiva.