Per cursos
1r i 2n:
2.2 Reconèixer, de forma acompanyada, el tema, idees principals i missatges explícits de textos orals i multimodals. Iniciar-se, també de forma acompanyada, en la valoració del contingut i de la forma (elements no verbals).
3r i 4t:
2.2 Reconèixer en produccions orals i multimodals idees principals i secundàries, els missatges explícits i els implícits més senzills. Progressar, de manera acompanyada, en la valoració crítica del contingut i de la forma (elements no verbals).
5è i 6è:
2.2 Reconèixer en produccions orals i multimodals formals les idees principals i les secundàries, els missatges explícits i implícits, valorar-ne el contingut i la forma (elements no verbals).
Comentari
La comprensió global del text és important per captar el significat complet dels textos orals, i no només parts aïllades.
Comprendre aquesta globalitat implica reconèixer les idees principals i secundàries, el tema, els missatges explícits i implícits…
La intenció d’aquest criteri és fomentar l’escolta activa i desenvolupar progressivament el pensament crític per comprendre la totalitat del text oral.
Exemple d'assoliment
1r i 2n:
- Escolta i extreu les idees principals d’una notícia llegida pel docent.
- Dona la seva opinió sobre un conte i proposa altres possibles finals.
- Analitza, de manera acompanyada, els elements no verbals d’un fragment d’una pel·lícula o reportatge.
3r i 4t:
- Diferencia les idees principals de les secundàries d’una explicació oral, un conte o un programa informatiu.
- En una conversa de classe sap reconèixer allò que es diu (missatge explícit) del que no es diu però es dedueix (missatge implícit).
- Fa observacions sobre els elements no verbals d’un discurs i explica com afecten el missatge.
5è i 6è:
- Escolta i extreu les idees principals i secundàries d’una exposició oral, conferència o documental.
- Descobreix els missatges implícits d’una producció oral o multimodal i sap trobar-hi la intenció amb actitud crítica quan cal.
- Analitza els elements no verbals d’una producció oral i en valora l’efecte en el missatge.