Orientacions per 3r i 4t
A 3r i 4t, cal aprofundir en la funcionalitat de la lectura i en el seu paper com a eina de comprensió, aprenentatge i gaudi. És fonamental que els infants tinguin oportunitats reals per llegir amb un propòsit clar, ja sigui per informar-se, per comunicar-se o per plaer. L’escola ofereix nombrosos espais on la lectura té sentit: la lectura d’instruccions per dur a terme una activitat, la recerca d’informació per a un projecte, la lectura de textos narratius a classe o la consulta de textos funcionals en situacions quotidianes. A més, es poden dissenyar activitats que incloguin receptors diversos, com ara llegir en veu alta a infants més petits, preparar recomanacions de llibres per a la biblioteca d’aula o llegir notícies per a una emissora escolar. Aquestes experiències reforcen la idea que llegir és un acte comunicatiu i ajuden els infants a implicar-se en la lectura de manera significativa.
La lectura és un procés actiu en què el lector estableix un diàleg amb el text i amb l’autor. Per això cal ensenyar estratègies que ajudin els infants a formular-se preguntes abans, durant i després de la lectura. Preguntes com «Què en sé, d’aquest tema?», «Qui ha escrit aquest text i amb quina intenció?» o «Amb quines experiències meves el puc relacionar?» ajuden a donar profunditat a la comprensió. També és clau treballar la identificació del tipus de text i dels elements que el caracteritzen, com ara els personatges, el punt de vista narratiu, l’estructura i el llenguatge utilitzat. Això permet que els infants s’adonin que no llegim de la mateixa manera un conte, una notícia o un poema, i que cada gènere té unes convencions que cal reconèixer i comprendre.
Un aspecte fonamental a 3r i 4t és ajudar els infants a desenvolupar estratègies de comprensió més enllà de la localització d’informació explícita. Massa sovint, els alumnes es queden en un nivell de comprensió bàsic, sense arribar a fer inferències o avaluacions crítiques del text. Per aquest motiu és essencial promoure preguntes i activitats que fomentin la reflexió i el pensament crític: «Què vol dir realment aquesta frase?», «Què podem deduir dels indicis que ens dona l’autor?», «Estem d’acord amb aquest punt de vista? Per què?». També cal potenciar la capacitat d’integrar informació de diferents textos i de relacionar-la amb coneixements previs.
Per tal d’aconseguir aquest aprofundiment en la lectura, els processos de mediació són imprescindibles. Els docents, els companys i les famílies poden actuar com a guies que ajudin els infants a fer-se preguntes, a contrastar punts de vista i a construir una comprensió més rica dels textos. La lectura compartida, els debats literaris i la lectura en veu alta seguida de conversa són estratègies molt efectives per desenvolupar aquest diàleg lector. A més, és important que l’escola ofereixi espais per fomentar el gust per la lectura, com ara la biblioteca d’aula, els racons de lectura o les recomanacions de lectura entre l’alumnat. Al mateix temps, en aquest cicle encara es requeriran moments de pràctica autònoma que ajudin els infants, a cadascun d’ells segons les seves necessitats, a automatitzar els mecanismes de descodificació que encara no estiguin prou consolidats. Sempre en activitats interessants i amb sentit.
D’altra banda, per afavorir la implicació dels infants en la lectura cal respectar la seva autonomia i interessos. És fonamental que puguin construir el seu propi itinerari lector, descobrint quins gèneres i autors els agraden més, però alhora exposant-los a una diversitat de textos que ampliïn la seva experiència lectora. També és recomanable implicar les famílies en aquest procés, promovent la lectura a casa i compartint estratègies perquè puguin acompanyar els infants en el seu desenvolupament lector.
Així doncs, la lectura a 3r i 4t ha de convertir-se en una activitat significativa i plaent, en què l’alumnat aprengui a llegir no només per comprendre, sinó també per pensar, reflexionar i comunicar-se. A la vegada, ha de ser un procés progressiu i estructurat, en què els docents proporcionin estratègies i suport perquè cada infant pugui avançar segons el seu ritme i necessitats. Construir una comunitat lectora dins l’escola, on llegir sigui una activitat compartida i valorada, serà clau per desenvolupar una competència lectora sòlida i duradora.