Justificació
L’aprenentatge de les llengües requereix activitats que permetin mobilitzar els sabers de manera significativa i funcional. En aquesta tercera part de les orientacions es presenten nou propostes d’activitat (tres per a cada cicle de primària) que exemplifiquen una manera de treballar determinades competències i blocs de sabers en matèria de llengua a l’aula.
Els exemples parteixen d’algunes preguntes que sovint es fa el professorat quan prepara les sessions de treball amb l’alumnat i, a continuació, es concreten les competències, els criteris d’avaluació i els sabers amb què es relacionen aquestes preguntes. Cada activitat es descriu de manera detallada, incloent-hi el paper del docent i de l’alumnat, les interaccions que es generen, l’objectiu d’aprenentatge que hi ha al darrere i les estratègies metodològiques utilitzades. Totes prenen com a base el currículum i, per garantir-ne la solidesa pedagògica, es formulen tenint en compte les aportacions de la recerca educativa. D’aquesta manera, presentem cada exemple a partir de dues mirades: el que fem i l’explicació de per què ho fem.
Tot i que aquestes activitats podrien formar-ne part, no són situacions d’aprenentatge en si mateixes. S’ha prioritzat posar el focus en una o dues competències específiques i en dos blocs de sabers, amb l’objectiu d’oferir exemples clars que ajudin a concretar el currículum a l’aula. Cadascun d’aquests podria formar part d’una situació d’aprenentatge, amb el seu context i repte concret.
Al final de cada exemple s’hi inclou una proposta d’indicadors que poden utilitzar-se per avaluar l’activitat a partir de les competències i els criteris d’avaluació.
Els criteris d’avaluació els hem extret del currículum de llengua (annex 2 del decret que regula el currículum de l’educació bàsica). Sabem que aquest marca els criteris d’avaluació per al final del cicle. Tenint en compte aquests criteris, s’han definit uns indicadors que ajuden a conèixer el grau d’assoliment d’alguns dels aprenentatges de la proposta concreta (per fer-ho, ens hem fixat en els exemples que s’especifiquen al document d’orientacions de competències específiques i criteris d’avaluació). |
Aquestes propostes no pretenen establir un model únic, sinó oferir referents adaptables a les necessitats de cada centre i grup classe. L’objectiu final és proporcionar recursos per enriquir la pràctica docent i facilitar un aprenentatge de les llengües fonamentat en l’experiència, la reflexió i la interacció significativa.