Omet navegació

Sentit de les operacions

Currículum 1r-2n

  • Familiarització d’estratègies de càlcul mental amb nombres naturals fins al 199, posant especial atenció al rang 1-20 en situacions en què es treballi la descomposició de dígits especialment el 10, dobles i quasi dobles.
  • Pràctica de la suma i la resta de nombres naturals amb flexibilitat i sentit en situacions contextualitzades, usant estratègies i eines de resolució i propietats.

Proposta per 1r-2n

  1. Familiarització amb l’ús d’estratègies de càlcul mental en relació amb la descomposició del 10 (sumar 9 = sumar 10-1/ restar 9 = restar 10+1/ descomposició, compensació, etc.). [ESS]
    #ALG.RF
  2. Cerca i automatització de parelles de nombres que sumen 10 i 100.
    #ALG.PC
  3. Domini dels dobles i les meitats fins al 20, així com dels quasi dobles (p. e. 8+7). [ESS]
  4. Pràctica de la suma i la resta de nombres naturals en el rang 1-199 amb diferents representacions (materials de base 10, panell del 100, recta numèrica, àbacs horitzontals, collarets de boles, plaques de Herbinière Lebert, Ten Frame, etc.).
    #ALG.RF
    #ALG.MM
  5. Selecció d’estratègies de càlcul per a la suma i la resta amb flexibilitat i sentit, en funció de les característiques dels nombres (compensació, descomposició, etc.).

Currículum 3r-4t

  • Posada en pràctica d’estratègies de càlcul mental amb números naturals.
  • Reconeixement d’estratègies de càlcul mental amb fraccions senzilles (1⁄2, 1⁄3 o 3⁄4), com a part d’una col·lecció.
  • Maneig de la suma, resta, multiplicació i divisió de números naturals resoltes amb flexibilitat i sentit, mentalment, de manera escrita o amb calculadora en situacions contextualitzades, usant estratègies i eines de resolució i propietats.
  • Ús estratègic de les operacions (suma, resta, multiplicació, divisió) per resoldre situacions contextualitzades.
  • Construcció de les taules de multiplicar recolzant-se en la idea del “número de vegades”, suma repetida o disposició en quadrícules i combinacions diverses.
  • Automatització dels resultats més freqüents i estratègies per trobar la resta.
  • Aplicació d’estratègies per fer càlculs aproximats de sumes, restes, multiplicacions i divisions amb nombres naturals.

Proposta per 3r-4t

  1. Aplicació d’estratègies de càlcul per a la resolució de problemes (compensació, propietat commutativa i distributiva, buscar la desena més propera, multiplicar per nombres seguits de zeros). [ESS]
    #ALG.RF
  2. Aplicació d’estratègies de càlcul mental amb fraccions senzilles (meitats i quarts). [AMP]
  3. Maneig de la suma i la resta de nombres naturals fins al 9999 amb diferents representacions.
    #ALG.PC
    #ALG.MM
  4. Pràctica de la multiplicació de nombres naturals amb diferents representacions, com ara l’ús del model rectangular.
    #ESP.VM
    #ALG.MM
  5. Pràctica de la divisió de nombres naturals amb diferents representacions.
    #ALG.MM
  6. Ús de la calculadora per a establir relacions numèriques i fer càlculs amb nombres molt grans en un ambient de resolució de problemes.
    #ALG.PC
  7. Tria i aplicació de l'estratègia més efectiva (suma, resta, multiplicació i divisió) amb flexibilitat i sentit, per resoldre situacions i problemes.
    #ALG.PC
  8. Construcció raonada i representació de les taules de multiplicar recolzant-se en la idea de «nombre de vegades», suma repetida o disposició en quadrícules i combinacions diverses.
    #ESP.VM
    #ALG.MM
  9. Descobriment de patrons i relacions a les taules de multiplicar en diferents representacions (graella multiplicativa, panell del 100 o recta numèrica). [ESS]
    #ALG.PA
  10. Automatització dels resultats més freqüents de les taules de multiplicar i estratègies per trobar la resta de resultats.
  11. Aplicació d’estratègies per fer càlculs aproximats de sumes, restes, multiplicacions i divisions amb nombres naturals.

Currículum 5è-6è

  • Utilització d’estratègies de càlcul mental amb números naturals i decimals.
  • Aplicació d’estratègies de càlcul mental amb fraccions senzilles com a part d’una col·lecció.
  • Domini de les estratègies de resolució d’operacions aritmètiques, simples o combinades i de les propietats, amb números naturals i decimals (fins a les mil·lèsimes), amb flexibilitat i sentit mentalment, de forma escrita o amb calculadora en situacions contextualitzades.
  • Ús estratègic d’operacions simples o combinades (suma, resta, multiplicació, divisió) per resoldre situacions contextualitzades.
  • Reconeixement de la potència com a producte de factors iguals. Quadrats i cubs.
  • Aplicació d’estratègies per fer càlculs aproximats de sumes, restes, multiplicacions i divisions amb nombres naturals, decidint quin tipus de càlcul és el pertinent.

Proposta per 5è-6è

  1. Aplicació de les operacions amb nombres naturals i les seves propietats (commutativa, associativa, distributiva…).
    #ALG.PC
    #ALG.RF
  2. Desenvolupament d’estratègies de càlcul mental amb fraccions senzilles amb denominador comú a partir de la pràctica modelitzada amb material manipulatiu o representacions personals.
    #ALG.MM
  3. Domini d’estratègies de resolució d’operacions aritmètiques, simples o combinades, amb nombres naturals i decimals, de forma escrita o amb calculadora. [ESS]
    #ALG.PC
  4. Resolució de situacions de càlcul amb fraccions senzilles amb diferent denominador, fent servir la modelització amb material manipulable.
    #ALG.MM
  5. Consolidació de la resolució de situacions contextualitzades fent ús d’estratègies de suma, resta, multiplicació o divisió amb flexibilitat i sentit, adequades a la situació. [ESS]
    #EST.DI
  6. Reconeixement de la potència com a producte de factors iguals.
  7. Construcció i representació de nombres quadrats i cúbics.
    #MES.MA
    #ESP.VM
  8. Consolidació de l’automatització dels resultats més freqüents de les taules de multiplicar i estratègies per trobar altres resultats derivats. [ESS]
  9. Descomposició multiplicativa (factorització) de nombres.
  10. Aplicació d’estratègies per fer càlculs aproximats de sumes, restes, multiplicacions i divisions amb nombres naturals, decidint quin tipus de càlcul és el pertinent.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)