Omet navegació

Raonament, modelització i visualització geomètrica

Currículum 1r-2n

  • Utilització de models geomètrics en la resolució de problemes relacionats amb els altres sentits.
  • Reconeixement de l’entorn a través de les relacions geomètriques.
  • Reconeixement i representació d’una figura en tres dimensions a partir d’una fotografia o fent una predicció de la part oculta d’un cos.
  • Representació d’un espai conegut de manera que es pugui identificar.
  • Reconeixement d’objectes des de diverses perspectives.
  • Composició i descomposició de figures manipulant-les.

Proposta per 1r-2n

  1. Utilització de models geomètrics en la resolució de problemes relacionats amb els altres sentits. [ESS]
    #NUM.QU
  2. Reconeixement de formes, simetries i altres propietats i relacions geomètriques a l’entorn.
    #ESP.FG
  3. Compleció de la superfície d’una figura a partir de les parts que la componen amb material manipulatiu, com ara tangrams o blocs geomètrics.
    #ALG.RF
  4. Ús del dibuix matemàtic per identificar i mostrar idees o relacions geomètriques de l’entorn. [ESS]
  5. Construcció d’estructures en tres dimensions a partir de la visualització de la seva fotografia, fent servir blocs de construcció o cossos geomètrics.
    #ESP.FG
  6. Representació d’un espai conegut amb diferents elements (capses, peces de fusta o objectes de creació pròpia) o amb dibuixos, de manera que es pugui identificar.
    #ESP.FG
  7. Descripció de figures senzilles des del punt de vista frontal, lateral i zenital.
  8. Composició de figures senzilles construïdes amb cubets a partir de la seva representació per capes o pisos.
  9. Descripció i representació de figures senzilles, construïdes amb cubets, per capes o pisos.
  10. Composició i descomposició de figures fent servir materials manipulatius (tangram, mosaics o blocs geomètrics).

Currículum 3r-4t

  • Identificació de models geomètrics en la resolució de problemes semblants.
  • Aplicació d’estratègies en el càlcul de perímetres de figures planes utilitzant-les en la resolució de problemes de la vida quotidiana.
  • Reconeixement de relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
  • Ús de punts de referència per indicar una posició o bé un desplaçament fet en un context conegut.
  • Ús de les visualitzacions dels moviments d’un cos per identificar una figura i raonant els resultats obtinguts.

Proposta per 3r-4t

  1. Identificació de models geomètrics en la resolució de problemes. [ESS]
    #NUM.CO
    #NUM.SO
    #ALG.MM
  2. Reconeixement de relacions geomètriques (paral·lelisme, perpendicularitat, simetria i d’altres) en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
    #ESP.FG
  3. Ús del dibuix o la fotografia matemàtica per identificar i mostrar idees o relacions geomètriques de l’entorn.
  4. Aplicació d’estratègies en el càlcul de perímetres de figures planes, utilitzant-les en la resolució de problemes de la vida quotidiana.
    #NUM.SO
    #MES.ME
    #ESP.FG
  5. Ús de punts de referència per indicar una posició o bé un desplaçament en un context conegut, utilitzant eixos de coordenades o altres codis. [ESS]
    #ESP.LS
    #ALG.PC
  6. Descripció de figures des del punt de vista frontal, lateral i zenital.
    #ESP.FG
  7. Descripció d’una forma en 3D, a partir de la informació parcial que ens donen les diferents cares.
    #ESP.FG
  8. Identificació dels polígons que es poden obtenir en resseguir les cares, si fem girar un prisma o una piràmide, raonant els resultats obtinguts.
    #ESP.FG

Currículum 5è-6è

  • Aplicació d’estratègies per al càlcul d’àrees i perímetres de figures planes en situacions de la vida quotidiana.
  • Posada en pràctica de models geomètrics en la resolució de problemes relacionats amb els altres sentits matemàtics.
  • Elaboració de conjectures sobre propietats geomètriques utilitzant instruments de dibuix (compàs i transportador d’angles) i programes de geometria dinàmica.
  • Identificació de les idees i les relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
    Representació de recorreguts dels quals es té una vivència personal.
  • Modificació mental d’un cos o d’una figura quan fem prediccions sobre el resultat.

Proposta per 5è-6è

  1. Posada en pràctica de models geomètrics en la resolució de problemes relacionats amb els altres sentits matemàtics.
    #NUM.SO
    #ESP.VM
  2. Identificació de les idees i les relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana: enrajolar, dibuixar en perspectiva, pintar una habitació, construir objectes, classificar elements de la natura, entre d’altres.
    #ESP.FG
    #SOE.CE
  3. Ús de la fotografia matemàtica per identificar i mostrar idees o relacions geomètriques de l’entorn.
  4. Aplicació d’estratègies per al càlcul d’àrees de rectangles, quadrats i triangles mitjançant la descomposició i de perímetres de figures planes en situacions de la vida quotidiana. [ESS]
    #NUM.SO
    #MES.ME
    #MES.MA
    #ESP.FG
  5. Reconeixement de la diferència entre l’àrea i el perímetre d’una figura, així com de les relacions entre aquests conceptes (figures isoperimètriques i figures amb àrees iguals). [ESS]
    #NUM.SO
    #MES.ME
    #MES.MA
    #ESP.FG
  6. Càlcul d’àrees de poliedres a partir dels desenvolupaments plans. [AMP]
    #MES.ME
    #ESP.FG
  7. Representació de recorreguts dels quals es té una vivència personal: recordant els recorreguts, representant elements coneguts, ús de mapes en sortides…
    #MES.ME
    #ESP.LS
  8. Representació de la planta, alçat i perfil de figures construïdes amb cubets.
    #ESP.FG
  9. Construcció de figures senzilles amb policubs, a partir de les vistes: planta, alçat i perfil. [AMP]
    #ESP.FG
  10. Estudi de propietats geomètriques a partir de construccions senzilles de polígons amb GeoGebra. [AMP]
  11. Descripció de la forma resultant, després d’aplicar mentalment una transformació (gir o deformació) a una figura inicial.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)