Raonament, modelització i visualització geomètrica
Currículum 1r-2n
- Utilització de models geomètrics en la resolució de problemes relacionats amb els altres sentits.
- Reconeixement de l’entorn a través de les relacions geomètriques.
- Reconeixement i representació d’una figura en tres dimensions a partir d’una fotografia o fent una predicció de la part oculta d’un cos.
- Representació d’un espai conegut de manera que es pugui identificar.
- Reconeixement d’objectes des de diverses perspectives.
- Composició i descomposició de figures manipulant-les.
Proposta per 1r-2n
- Utilització de models geomètrics en la resolució de problemes relacionats amb els altres sentits. [ESS]
- Reconeixement de formes, simetries i altres propietats i relacions geomètriques a l’entorn.
- Compleció de la superfície d’una figura a partir de les parts que la componen amb material manipulatiu, com ara tangrams o blocs geomètrics.
- Ús del dibuix matemàtic per identificar i mostrar idees o relacions geomètriques de l’entorn. [ESS]
- Construcció d’estructures en tres dimensions a partir de la visualització de la seva fotografia, fent servir blocs de construcció o cossos geomètrics.
- Representació d’un espai conegut amb diferents elements (capses, peces de fusta o objectes de creació pròpia) o amb dibuixos, de manera que es pugui identificar.
- Descripció de figures senzilles des del punt de vista frontal, lateral i zenital.
- Composició de figures senzilles construïdes amb cubets a partir de la seva representació per capes o pisos.
- Descripció i representació de figures senzilles, construïdes amb cubets, per capes o pisos.
- Composició i descomposició de figures fent servir materials manipulatius (tangram, mosaics o blocs geomètrics).
Currículum 3r-4t
- Identificació de models geomètrics en la resolució de problemes semblants.
- Aplicació d’estratègies en el càlcul de perímetres de figures planes utilitzant-les en la resolució de problemes de la vida quotidiana.
- Reconeixement de relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
- Ús de punts de referència per indicar una posició o bé un desplaçament fet en un context conegut.
- Ús de les visualitzacions dels moviments d’un cos per identificar una figura i raonant els resultats obtinguts.
Proposta per 3r-4t
- Identificació de models geomètrics en la resolució de problemes. [ESS]
- Reconeixement de relacions geomètriques (paral·lelisme, perpendicularitat, simetria i d’altres) en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
- Ús del dibuix o la fotografia matemàtica per identificar i mostrar idees o relacions geomètriques de l’entorn.
- Aplicació d’estratègies en el càlcul de perímetres de figures planes, utilitzant-les en la resolució de problemes de la vida quotidiana.
- Ús de punts de referència per indicar una posició o bé un desplaçament en un context conegut, utilitzant eixos de coordenades o altres codis. [ESS]
- Descripció de figures des del punt de vista frontal, lateral i zenital.
- Descripció d’una forma en 3D, a partir de la informació parcial que ens donen les diferents cares.
- Identificació dels polígons que es poden obtenir en resseguir les cares, si fem girar un prisma o una piràmide, raonant els resultats obtinguts.
Currículum 5è-6è
- Aplicació d’estratègies per al càlcul d’àrees i perímetres de figures planes en situacions de la vida quotidiana.
- Posada en pràctica de models geomètrics en la resolució de problemes relacionats amb els altres sentits matemàtics.
- Elaboració de conjectures sobre propietats geomètriques utilitzant instruments de dibuix (compàs i transportador d’angles) i programes de geometria dinàmica.
- Identificació de les idees i les relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
Representació de recorreguts dels quals es té una vivència personal.
- Modificació mental d’un cos o d’una figura quan fem prediccions sobre el resultat.
Proposta per 5è-6è
- Posada en pràctica de models geomètrics en la resolució de problemes relacionats amb els altres sentits matemàtics.
- Identificació de les idees i les relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana: enrajolar, dibuixar en perspectiva, pintar una habitació, construir objectes, classificar elements de la natura, entre d’altres.
- Ús de la fotografia matemàtica per identificar i mostrar idees o relacions geomètriques de l’entorn.
- Aplicació d’estratègies per al càlcul d’àrees de rectangles, quadrats i triangles mitjançant la descomposició i de perímetres de figures planes en situacions de la vida quotidiana. [ESS]
- Reconeixement de la diferència entre l’àrea i el perímetre d’una figura, així com de les relacions entre aquests conceptes (figures isoperimètriques i figures amb àrees iguals). [ESS]
- Càlcul d’àrees de poliedres a partir dels desenvolupaments plans. [AMP]
- Representació de recorreguts dels quals es té una vivència personal: recordant els recorreguts, representant elements coneguts, ús de mapes en sortides…
- Representació de la planta, alçat i perfil de figures construïdes amb cubets.
- Construcció de figures senzilles amb policubs, a partir de les vistes: planta, alçat i perfil. [AMP]
- Estudi de propietats geomètriques a partir de construccions senzilles de polígons amb GeoGebra. [AMP]
- Descripció de la forma resultant, després d’aplicar mentalment una transformació (gir o deformació) a una figura inicial.