Moviments i transformacions
Currículum 1r-2n
- Construcció de figures a partir de moviments, girs, fent simetries, superposant figures per comprovar semblances, diferències, encaixos, fer noves agrupacions…
Proposta per 1r-2n
- Construcció de figures de dues dimensions a partir de simetries amb miralls. [ESS]
- Compleció d’una figura per simetria a partir de la seva meitat.
- Construcció de figures de dues dimensions reproduint figures en posicions de gir. [AMP]
- Comparació de figures per superposició.
Currículum 3r-4t
- Identificació de figures transformades mitjançant translacions, girs ampliacions/reduccions i simetries en elements de l’entorn que ens envolta.
- Generació de figures transformades a partir de simetries i translacions d’un patró inicial i predicció del resultat.
Proposta per 3r-4t
- Identificació de figures transformades fent translacions, girs, simetries amb miralls, ampliacions i reduccions en elements de l’entorn. [ESS]
- Reproducció de figures amb material manipulable a partir de models a escala o instruccions verbals.
- Reproducció de figures senzilles equivalents o semblants en diferents mides, fent servir material manipulable com els blocs geomètrics.
- Dibuix d’ampliacions, reduccions i deformacions de figures amb fulls de trama quadriculada o isomètrica.
- Observació i creació de patrons repetitius (frisos i mosaics) a partir de l’aplicació de simetries i translacions a la figura base.
- Generació de figures transformades de dues o tres dimensions a partir de simetries, girs i translacions d’una figura inicial i predicció del resultat. [ESS]
Currículum 5è-6è
- Identificació de figures transformades a partir de girs, translacions, simetries i de patrons inicials i també fent una predicció dels resultats en elements de l’entorn que ens envolta.
- Generació de figures transformades a partir de patrons inicials i fent una predicció del resultat.
- Identificació de figures semblants, generació a partir de patrons inicials i predicció del resultat en situacions de la realitat propera.
Proposta per 5è-6è
- Identificació de figures transformades a partir de translacions, simetries, girs d’angles fàcilment reconeixibles (30°, 45°, 60°, 90° i múltiples de 90°) de patrons inicials, treballant la idea de figura congruent (mateixa mida i forma). [ESS]
- Predicció dels resultats en una figura després d’aplicar-li moviments o transformacions en el pla.
- Identificació de figures combinant diferents transformacions de patrons inicials, treballant la idea de figura congruent (mateixa mida i forma) i també fent una predicció dels resultats. [AMP]
- Generació de figures transformades, mitjançant simetries, girs, translacions i combinant diferents transformacions a partir de models o patrons en fulls de trama quadriculada i isomètrica. [ESS]
- Reproducció de figures en dues dimensions en posició de gir respecte d’una figura original.
- Creació de mosaics amb material manipulable, identificant els diferents moviments en el pla.
- Predicció del resultat de figures transformades a partir de patrons inicials.
- Identificació de figures semblants com aquelles que conserven la forma.
- Generació de figures semblants a partir de patrons inicials i predicció del resultat.