Omet navegació

Moviments i transformacions

Currículum 1r-2n

  • Construcció de figures a partir de moviments, girs, fent simetries, superposant figures per comprovar semblances, diferències, encaixos, fer noves agrupacions…

Proposta per 1r-2n

  1. Construcció de figures de dues dimensions a partir de simetries amb miralls. [ESS]
    #ESP.FG
  2. Compleció d’una figura per simetria a partir de la seva meitat.
  3. Construcció de figures de dues dimensions reproduint figures en posicions de gir. [AMP]
  4. Comparació de figures per superposició.
    #MES.ER

Currículum 3r-4t

  • Identificació de figures transformades mitjançant translacions, girs ampliacions/reduccions i simetries en elements de l’entorn que ens envolta.
  • Generació de figures transformades a partir de simetries i translacions d’un patró inicial i predicció del resultat.

Proposta per 3r-4t

  1. Identificació de figures transformades fent translacions, girs, simetries amb miralls, ampliacions i reduccions en elements de l’entorn. [ESS]
    #ESP.FG
  2. Reproducció de figures amb material manipulable a partir de models a escala o instruccions verbals.
    #ALG.MM
  3. Reproducció de figures senzilles equivalents o semblants en diferents mides, fent servir material manipulable com els blocs geomètrics.
  4. Dibuix d’ampliacions, reduccions i deformacions de figures amb fulls de trama quadriculada o isomètrica.
    #ESP.FG
    #ALG.MM
  5. Observació i creació de patrons repetitius (frisos i mosaics) a partir de l’aplicació de simetries i translacions a la figura base.
    #ESP.FG
    #ALG.PA
  6. Generació de figures transformades de dues o tres dimensions a partir de simetries, girs i translacions d’una figura inicial i predicció del resultat. [ESS]
    #ESP.FG
    #ALG.RF

Currículum 5è-6è

  • Identificació de figures transformades a partir de girs, translacions, simetries i de patrons inicials i també fent una predicció dels resultats en elements de l’entorn que ens envolta.
  • Generació de figures transformades a partir de patrons inicials i fent una predicció del resultat.
  • Identificació de figures semblants, generació a partir de patrons inicials i predicció del resultat en situacions de la realitat propera.

Proposta per 5è-6è

  1. Identificació de figures transformades a partir de translacions, simetries, girs d’angles fàcilment reconeixibles (30°, 45°, 60°, 90° i múltiples de 90°) de patrons inicials, treballant la idea de figura congruent (mateixa mida i forma). [ESS]
    #ESP.FG
  2. Predicció dels resultats en una figura després d’aplicar-li moviments o transformacions en el pla.
    #ALG.PA
  3. Identificació de figures combinant diferents transformacions de patrons inicials, treballant la idea de figura congruent (mateixa mida i forma) i també fent una predicció dels resultats. [AMP]
    #ALG.PA
  4. Generació de figures transformades, mitjançant simetries, girs, translacions i combinant diferents transformacions a partir de models o patrons en fulls de trama quadriculada i isomètrica. [ESS]
    #ESP.FG
  5. Reproducció de figures en dues dimensions en posició de gir respecte d’una figura original.
  6. Creació de mosaics amb material manipulable, identificant els diferents moviments en el pla.
  7. Predicció del resultat de figures transformades a partir de patrons inicials.
    #ESP.FG
    #ALG.PA
  8. Identificació de figures semblants com aquelles que conserven la forma.
    #MES.ME
    #ALG.RF
  9. Generació de figures semblants a partir de patrons inicials i predicció del resultat.
    #MES.ME
    #ALG.RF
    #ESP.FG

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)