Currículum 1r-2n
- Comprensió de l’expressió de relacions d’igualtat i desigualtat amb els signes = i ≠, < i > entre expressions que incloguin operacions.
- Comprensió i representació de la igualtat com a expressió d’una relació d’equivalència entre dos elements i obtenció de dades senzilles desconegudes (representades a través d’un símbol) en qualsevol dels dos elements.
- Identificació dels canvis que es produeixen com a resultat d’una acció.
Proposta per 1r-2n
- Verbalització i representació de diferents maneres no convencionals d’expressar igualtats, desigualtats i ordre per arribar a la necessitat de símbols convencionals.
- Descoberta del significat i utilització progressiva dels símbols matemàtics = i ≠, < i >. [ESS]
- Comprensió de la relació d’igualtat en operacions escrites, fent servir el signe = adequadament.
- Descoberta de desigualtats en operacions escrites senzilles, fent servir el signe ≠.
- Comparació de qualitats, quantitats i operacions amb els signes < i >.
- Expressió de relacions d’equivalència amb diferents tipus de representacions (diagrames, fletxes i altres símbols).
- Selecció de criteris per relacionar i classificar elements.
- Descoberta del signe = com a equivalència i no només com a resultat d'una operació, fent servir material manipulable (balances numèriques i descomposició de figures).
- Descoberta del fet que en una equivalència els termes són intercanviables (dreta-esquerra).
- Identificació dels canvis qualitatius i quantitatius entre dos elements (color, forma, mida, textura, nombre…) amb plantejament directe i invers.
- Anàlisi del canvi com a procés amb tres parts: estat inicial, canvi i estat final.
- Apreciació de les operacions aritmètiques com a canvis que són reversibles.
- Introducció simultània de la suma i la resta com a operacions inverses. [ESS]
Currículum 3r-4t
- Utilització de relacions d’igualtat i desigualtat i ús dels signes = i ≠ entre expressions que incloguin operacions i les seves propietats.
- Expressió de la igualtat com a equivalència entre dos elements i obtenció de dades senzilles desconegudes (representades a través d’un símbol) en qualsevol dels dos elements.
- Representació de la relació major que i menor que, i ús dels signes < i >.
Identificació del canvi com a resultat d’una acció i de l’acció que pot revertir-la.
Proposta per 3r-4t
- Ús correcte dels signes = i ≠ en expressions que incloguin operacions.
- Comparació de quantitats i d’expressions aritmètiques amb els signes < i >.
- Ús adequat dels signes = i ≃ per expressar resultats exactes o aproximats, prenent consciència dels seus significats.
- Descoberta i representació lliure de les propietats (situacions que es compleixen sempre) de les operacions, amb materials manipulables i calculadores.
- Utilització dels signes = i ≠ per expressar propietats de les operacions aritmètiques (commutativa, associativa i distributiva). [AMP]
- Representació d’equivalències geomètriques entre dues o més figures, utilitzant dibuixos i símbols matemàtics.
- Expressió de relacions d’equivalència amb diferents tipus de representacions (diagrames, fletxes i altres símbols).
- Selecció de criteris per relacionar elements.
- Utilització del signe = com a equivalència i no només com a resultat d’una operació.
- Discussió sobre la veracitat o falsedat entre expressions que es relacionen.
- Traducció de petites frases en situació de càlcul a llenguatge simbòlic.
- Identificació del canvi com a resultat d’una acció i de l’acció que pot revertir-la.
- Identificació del canvi en diferents tipus de situacions numèriques, geomètriques i mètriques.
- Anàlisi de situacions en les quals es produeixen canvis i d’altres que es mantenen constants.
- Realització d'operacions inverses que relacionin suma i resta, i multiplicació i divisió. [ESS]
Currículum 5è-6è
- Utilització de relacions d’igualtat i desigualtat usant els signes < i > en expressions senzilles relacionades a través d’aquests signes i els signes = i ≠.
- Construcció d’igualtats en què observar i determinar dades senzilles desconegudes representades a través d’una lletra o símbol.
- Identificació del canvi com a resultat d’una acció i de l’acció que pot revertir-la així com dels símbols que ho indiquen.
Proposta per 5è-6è
- Utilització de relacions d’igualtat i desigualtat en expressions senzilles relacionades a través dels signes < , > , = i ≠.
- Ús adequat dels signes = i ≃ per expressar resultats exactes o aproximats, prenent consciència dels seus significats.
- Descoberta i representació de les propietats de les operacions, amb materials manipulables i calculadores, en les quals intervinguin nombres enters, decimals i fraccions.
- Utilització adequada d'expressions i símbols matemàtics per fer servir les propietats de les operacions (commutativa, associativa, distributiva i element neutre).
- Representació d’equivalències geomètriques entre dues o més figures, utilitzant dibuixos i símbols matemàtics.
- Expressió de relacions d’equivalència amb diferents tipus de representacions (diagrames, fletxes i altres símbols).
- Selecció de criteris per relacionar elements.
- Utilització correcta del signe = per relacionar expressions equivalents (numèriques, geomètriques, amb lletres…). [ESS]
- Discussió sobre la veracitat o falsedat entre expressions que es relacionen.
- Adquisició d’estratègies per obtenir igualtats equivalents a partir de la transformació i manipulació de termes. [AMP]
- Traducció de frases en situació de càlcul a llenguatge simbòlic (incloent-hi símbols matemàtics i lletres). [AMP]
- Identificació del canvi com a resultat d’una acció i de l’acció que pot revertir-la.
- Ús dels símbols que indiquen canvis.
- Identificació del canvi en diferents tipus de situacions: operacions aritmètiques, transformacions geomètriques i mètriques. [ESS]
- Representació d’un canvi quantitatiu en taules per tal de descobrir la idea de funció, fent servir símbols i lletres quan calgui.
- Realització d’operacions inverses amb nombres enters, decimals i fraccions.