Omet navegació

Relacions i funcions

Currículum 1r-2n

  • Comprensió de l’expressió de relacions d’igualtat i desigualtat amb els signes = i ≠, < i > entre expressions que incloguin operacions.
  • Comprensió i representació de la igualtat com a expressió d’una relació d’equivalència entre dos elements i obtenció de dades senzilles desconegudes (representades a través d’un símbol) en qualsevol dels dos elements.
  • Identificació dels canvis que es produeixen com a resultat d’una acció.

Proposta per 1r-2n

  1. Verbalització i representació de diferents maneres no convencionals d’expressar igualtats, desigualtats i ordre per arribar a la necessitat de símbols convencionals.
    #NUM.RE
    #NUM.EF
  2. Descoberta del significat i utilització progressiva dels símbols matemàtics = i ≠, < i >. [ESS]
    #NUM.RE
  3. Comprensió de la relació d’igualtat en operacions escrites, fent servir el signe = adequadament.
    #NUM.RE
  4. Descoberta de desigualtats en operacions escrites senzilles, fent servir el signe ≠.
    #NUM.RE
  5. Comparació de qualitats, quantitats i operacions amb els signes < i >.
    #NUM.RE
    #MES.ER
  6. Expressió de relacions d’equivalència amb diferents tipus de representacions (diagrames, fletxes i altres símbols).
  7. Selecció de criteris per relacionar i classificar elements.
    #EST.IN
  8. Descoberta del signe = com a equivalència i no només com a resultat d'una operació, fent servir material manipulable (balances numèriques i descomposició de figures).
    #NUM.RE
    #ESP.VM
  9. Descoberta del fet que en una equivalència els termes són intercanviables (dreta-esquerra).
    #NUM.RE
  10. Identificació dels canvis qualitatius i quantitatius entre dos elements (color, forma, mida, textura, nombre…) amb plantejament directe i invers.
    #ALG.PC
  11. Anàlisi del canvi com a procés amb tres parts: estat inicial, canvi i estat final.
  12. Apreciació de les operacions aritmètiques com a canvis que són reversibles.
    #NUM.SO
  13. Introducció simultània de la suma i la resta com a operacions inverses. [ESS]
    #NUM.RE

Currículum 3r-4t

  • Utilització de relacions d’igualtat i desigualtat i ús dels signes = i ≠ entre expressions que incloguin operacions i les seves propietats.
  • Expressió de la igualtat com a equivalència entre dos elements i obtenció de dades senzilles desconegudes (representades a través d’un símbol) en qualsevol dels dos elements.
  • Representació de la relació major que i menor que, i ús dels signes < i >.
    Identificació del canvi com a resultat d’una acció i de l’acció que pot revertir-la.

Proposta per 3r-4t

  1. Ús correcte dels signes = i ≠ en expressions que incloguin operacions.
    #NUM.RE
    #MES.MA
  2. Comparació de quantitats i d’expressions aritmètiques amb els signes < i >.
    #NUM.RE
  3. Ús adequat dels signes = i ≃ per expressar resultats exactes o aproximats, prenent consciència dels seus significats.
    #NUM.RE
    #MES.ME
  4. Descoberta i representació lliure de les propietats (situacions que es compleixen sempre) de les operacions, amb materials manipulables i calculadores.
    #ALG.PC
  5. Utilització dels signes = i ≠ per expressar propietats de les operacions aritmètiques (commutativa, associativa i distributiva). [AMP]
    #NUM.RE
  6. Representació d’equivalències geomètriques entre dues o més figures, utilitzant dibuixos i símbols matemàtics.
    #ESP.FG
    #ESP.MT
    #NUM.QU
  7. Expressió de relacions d’equivalència amb diferents tipus de representacions (diagrames, fletxes i altres símbols).
  8. Selecció de criteris per relacionar elements.
    #EST.IN
  9. Utilització del signe = com a equivalència i no només com a resultat d’una operació.
    #NUM.RE
  10. Discussió sobre la veracitat o falsedat entre expressions que es relacionen.
    #NUM.RE
    #ALG.PC
  11. Traducció de petites frases en situació de càlcul a llenguatge simbòlic.
    #NUM.RE
  12. Identificació del canvi com a resultat d’una acció i de l’acció que pot revertir-la.
    #NUM.RE
    #ALG.PC
  13. Identificació del canvi en diferents tipus de situacions numèriques, geomètriques i mètriques.
    #NUM.SO
    #ESP.MT
    #ALG.PC
    #MES.ER
  14. Anàlisi de situacions en les quals es produeixen canvis i d’altres que es mantenen constants.
    #NUM.SO
    #NUM.EF
  15. Realització d'operacions inverses que relacionin suma i resta, i multiplicació i divisió. [ESS]
    #NUM.RE

Currículum 5è-6è

  • Utilització de relacions d’igualtat i desigualtat usant els signes < i > en expressions senzilles relacionades a través d’aquests signes i els signes = i ≠.
  • Construcció d’igualtats en què observar i determinar dades senzilles desconegudes representades a través d’una lletra o símbol.
  • Identificació del canvi com a resultat d’una acció i de l’acció que pot revertir-la així com dels símbols que ho indiquen.

Proposta per 5è-6è

  1. Utilització de relacions d’igualtat i desigualtat en expressions senzilles relacionades a través dels signes < , > , = i ≠.
    #NUM.RE
  2. Ús adequat dels signes = i ≃ per expressar resultats exactes o aproximats, prenent consciència dels seus significats.
    #NUM.RE
  3. Descoberta i representació de les propietats de les operacions, amb materials manipulables i calculadores, en les quals intervinguin nombres enters, decimals i fraccions.
    #NUM.RE
  4. Utilització adequada d'expressions i símbols matemàtics per fer servir les propietats de les operacions (commutativa, associativa, distributiva i element neutre).
    #NUM.RE
  5. Representació d’equivalències geomètriques entre dues o més figures, utilitzant dibuixos i símbols matemàtics.
    #ESP.FG
    #ESP.MT
  6. Expressió de relacions d’equivalència amb diferents tipus de representacions (diagrames, fletxes i altres símbols).
  7. Selecció de criteris per relacionar elements.
    #EST.IN
  8. Utilització correcta del signe = per relacionar expressions equivalents (numèriques, geomètriques, amb lletres…). [ESS]
    #NUM.RE
  9. Discussió sobre la veracitat o falsedat entre expressions que es relacionen.
    #NUM.RE
  10. Adquisició d’estratègies per obtenir igualtats equivalents a partir de la transformació i manipulació de termes. [AMP]
    #NUM.RE
  11. Traducció de frases en situació de càlcul a llenguatge simbòlic (incloent-hi símbols matemàtics i lletres). [AMP]
    #NUM.RE
  12. Identificació del canvi com a resultat d’una acció i de l’acció que pot revertir-la.
    #NUM.RE
  13. Ús dels símbols que indiquen canvis.
    #NUM.SO
  14. Identificació del canvi en diferents tipus de situacions: operacions aritmètiques, transformacions geomètriques i mètriques. [ESS]
    #NUM.SO
    #ESP.MT
    #MES.ER
  15. Representació d’un canvi quantitatiu en taules per tal de descobrir la idea de funció, fent servir símbols i lletres quan calgui.
    #NUM.RE
    #EST.IN
  16. Realització d’operacions inverses amb nombres enters, decimals i fraccions.
    #NUM.RE

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)