Omet navegació

Predictibilitat i incertesa: atzar i probabilitat

Currículum 1r-2n

  • Reconeixement en situacions concretes de si un esdeveniment és impossible, possible o segur, i fins a quin punt és més o menys possible.

Proposta per 1r-2n

  1. Valoració del grau de probabilitat associat a esdeveniments coneguts: segur, molt probable, possible, poc probable, impossible… [ESS]
  2. Incorporació de vocabulari matemàtic en la descripció d’esdeveniments i experiments estocàstics senzills en la conversa a l’aula.
  3. Comparació del grau de probabilitat de diferents esdeveniments: més probable que, menys probable que, igual que, tan probable com.
  4. Realització de prediccions sobre experiments aleatoris senzills usant materials (fitxes de colors, daus, ruletes, monedes…) i jocs de sort. [ESS]
  5. Resolució de situacions i petites investigacions en les quals intervinguin factors d’atzar i combinacions, mitjançant la conversa a l’aula.
    #ALG.MM

Currículum 3r-4t

  • Discriminació de situacions susceptibles de ser predites per poder saber si un fenomen és impossible, possible o segur.
  • Comparació de la probabilitat de dos successos de forma intuïtiva.

Proposta per 3r-4t

  1. Discriminació de situacions de la vida quotidiana o de petits experiments aleatoris susceptibles de ser predits, per poder saber si un esdeveniment és impossible, possible o segur.
  2. Descripció d’esdeveniments aleatoris fent servir vocabulari adient.
  3. Comparació del grau de probabilitat de diferents esdeveniments: més probable que, menys probable que, igual que, tan probable com. [ESS]
  4. Realització de prediccions sobre experiments aleatoris usant materials (fitxes de colors, daus, ruletes, monedes…) i jocs de sort. [ESS]
    #ALG.PA
  5. Iniciació a la quantificació de la possibilitat que un esdeveniment passi, amb una escala numèrica acordada.
    #ALG.MM
  6. Ús i aplicació d’estratègies per a la resolució de problemes en què intervinguin factors d’atzar, a partir de la discussió a l’aula.

Currículum 5è-6è

  • Descripció de successos i discussió del seu grau de probabilitat.
  • Realització de prediccions i discussió si els resultats obtinguts concorden o no amb les prediccions.

Proposta per 5è-6è

  1. Descripció d’esdeveniments de la vida quotidiana o d’experiments aleatoris senzills, argumentant i discutint el seu grau de probabilitat amb esperit crític. [ESS]
    #SOE.CE
  2. Descripció d’esdeveniments complementaris, mútuament excloents.
  3. Realització de prediccions i discussió de si els resultats obtinguts concorden o no amb les prediccions, amb esperit crític.
    #SOE.CE
  4. Quantificació de la possibilitat que un esdeveniment passi, fent servir percentatges o una escala de 0 a 1.
    #NUM.QU
    #NUM.RP
  5. Resolució de problemes en què intervinguin factors d’atzar i combinatòria (principi multiplicatiu). [ESS]
    #ALG.MM

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)