Omet navegació

Orientacions sobre els criteris d'avaluació

Introducció

A l’educació primària, l’aprenentatge de les llengües s’articula a través de deu competències específiques, que garanteixen el desenvolupament d’habilitats lingüístiques i comunicatives en diferents àmbits i situacions.

Les competències específiques de les àrees, matèries o àmbits són els aprenentatges, tant pel que fa a les capacitats com pel que fa als sabers, que l’alumnat ha d’adquirir per tal de poder-los fer servir en diferents situacions de la seva vida. Són el camí a recórrer entre les competències clau i els sabers propis de cada àrea o matèria.

Les competències es construeixen a partir d’una capacitat lligada a un saber i a una finalitat.

Exemple: Prendre consciència de la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics i culturals, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

El seu desenvolupament es produeix en les situacions d’aprenentatge contextualitzades que l’alumnat ha de resoldre.

Aquest document està estructurat en deu blocs, un per a cada competència. En cada apartat, primer s’ofereix una explicació sobre el significat i la importància de la competència en el procés d’aprenentatge de l’alumnat. Tot seguit, es presenten per a cada cicle els criteris d’avaluació associats a aquesta competència. Per a cada criteri hi ha una explicació que té com a objectiu facilitar-ne la comprensió. Per completar cada apartat, es proporcionen exemples concrets d’assoliment per a cada criteri i per a cada cicle educatiu. Aquests serveixen com a guia per observar i valorar el progrés de l’alumnat en relació amb la competència. Finalment, el document inclou una relació entre cadascuna de les competències i els blocs de sabers principals, per tal de visualitzar com es connecten i s’articulen en el desenvolupament de les habilitats lingüístiques de l’alumnat.

 L’objectiu d’aquest document és orientar els centres educatius a l’hora d’adaptar el currículum de llengua al seu context. Tal com passa a l’apartat en què es descriuen els sabers, es tracta només d’una proposta, amb exemples guia, que no pretén establir un model únic a seguir.

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)