Omet navegació

Reconeixement i ús discursiu dels elements lingüístics

Proposta de concreció de sabers

Currículum 1r i 2n curs

  • Reconeixement, anàlisi i ús discursiu dels elements lingüístics amb especial atenció als recursos lingüístics per mostrar la implicació de l’emissor en els textos: formes de dixi (personal, temporal i espacial) i procediments de modalització; recursos lingüístics per adequar el registre a la situació de comunicació; mecanismes de cohesió; connectors textuals temporals, explicatius, d’ordre i de contrast; mecanismes de referència interna gramaticals (substitucions pronominals) i lèxics (repeticions, sinònims, hiperònims i el·lipsis); coherència de les formes verbals en els textos; els temps de pretèrit en la narració; correlació temporal en el discurs relatat, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques.
  • Correcció lingüística i revisió ortogràfica i gramatical de diferents tipus de text i en diferents situacions. Ús de diccionaris, manuals de consulta i de correctors ortogràfics en suport analògic o digital per a la correcció i millora dels textos.
  • Ús dels signes bàsics de puntuació com a mecanisme organitzador del text escrit, la seva relació amb el significat.

Proposta per 1r

  1. Aplicació de normes ortogràfiques:
    • Divisió sil·làbica. [ESS]
    • Accentuació general. [ESS]
    • Accentuació diacrítica. [ESS]
    • Ús de majúscules. [ESS]
  2. Introducció als mecanismes de cohesió textual:
    • Connectors temporals i d’ordre. [ESS]
    • Substitució lèxica: repeticions, sinònims i hiperònims. [ESS]
    • El·lipsi.
  3. Respecte per la coherència verbal a la narració: els temps pretèrits i la correlació temporal.
  4. Ús dels signes de puntuació per tal d’organitzar el text: punt, coma, signes d’interrogació, d’exclamació i el guió. [ESS]
  5. Correcció guiada de textos amb suport de diccionaris i correctors ortogràfics de processadors de textos. [ESS]

Proposta per 2n

  1. Aplicació de normes ortogràfiques:
    • L’accentuació amb diftongs, triftongs, hiats. [ESS]
    • La dièresi. [ESS]
    • Accentuació de paraules compostes.
    • Paraules amb grafies homòfones.
  2. Reconeixement i ús dels procediments de modalització:
    • Dixi personal, temporal i espacial. [ESS]
    • Enunciats interrogatius, exhortatius, exclamatius, dubitatius i desideratius. [ESS]
    • Modes verbals: indicatiu, subjuntiu i imperatiu. [ESS]
  3. Mecanismes lingüístics de cohesió:
    • Connectors explicatius, d’addició i de contrast. [ESS]
    • Substitucions pronominals i adverbials. [ESS]
    • Substitucions lèxiques.
    • El·lipsi. [ESS]
  4. Ús dels signes de puntuació per tal d’organitzar el text: dos punts i parèntesi. [ESS]
  5. Revisió ortogràfica i gramatical progressivament autònoma amb diccionaris, manuals de consulta de gramàtica i correctors ortogràfics. [ESS]

Currículum 3r i 4t curs

  • Reconeixement, anàlisi i ús discursiu, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques, dels elements lingüístics amb especial atenció a l’expressió de la subjectivitat en textos de caràcter expositiu i argumentatiu; la identificació i ús de les variacions de les formes díctiques (fórmules de confiança i cortesia) en relació amb situacions de comunicació diverses; recursos lingüístics per adequar el registre a la situació de comunicació; procediments explicatius bàsics: l’aposició i les oracions de relatiu; mecanismes de cohesió: connectors textuals distributius, d’ordre, contrast, explicació, causa, conseqüència, condició i hipòtesi; mecanismes de referència interna, gramaticals i lèxics (nominalitzacions i hiperònims de significat abstracte); coherència de les formes verbals en els textos; correlació temporal en la coordinació i subordinació d’oracions, i en el discurs relatat.
  • Correcció lingüística i revisió ortogràfica i gramatical dels textos. Ús de diccionaris, manuals de consulta i de correctors ortogràfics en suport analògic o digital per a la correcció i millora dels textos.
  • Ús dels signes de puntuació com a mecanisme organitzador del text escrit, la seva relació amb el significat.

Proposta per 3r

  1. Aprofundiment en els mecanismes de cohesió textual:
    • Connectors textuals d’addició, oposició, distribució, d’ordre, contrast i explicació. [ESS]
    • Nominalitzacions i hiperònims de significat abstracte. [ESS]
  2. Respecte per la coherència verbal en els textos: la correlació temporal en la coordinació. [ESS]
  3. Procediments explicatius bàsics: l’aposició.
  4. Correcció lingüística progressivament autònoma i ús de diferents tipus de diccionaris, amb una atenció especial al DIEC2 i al DLE de la RAE, i correctors ortogràfics en tota mena de suports. [ESS]
  5. Ús dels signes de puntuació per tal d’organitzar el text: el punt i coma, la ratlla i les cometes. [ESS]

Proposta per 4t

  1. L’expressió de la subjectivitat en els textos expositius i argumentatius:
    • Procediments de modalització: lèxic valoratiu, ironia, metàfora, preguntes retòriques… [ESS]
    • Ús adequat de registres i varietats lingüístiques segons la situació comunicativa: domini de formes díctiques relacionades amb les situacions comunicatives (fórmules de confiança i cortesia verbal). [ESS]
  2. Domini de mecanismes de cohesió:
    • Connectors textuals de tota mena i introducció dels de causa, conseqüència, condició i hipòtesi. [ESS]
    • Mecanismes de tota mena de referència interna: lèxics i gramaticals.
  3. Respecte per la coherència verbal en els textos: la correlació temporal en la subordinació d’oracions i en el discurs relatat. [ESS]
  4. Procediments explicatius bàsics: les oracions de relatiu. [ESS]
  5. Reconeixement d'estructures sintàctiques complexes.
  6. Ús de tots els signes bàsics de puntuació per tal d’organitzar el text i relacionar-los amb el significat. [ESS]
  7. Correcció lingüística autònoma i ús de diferents tipus de diccionaris, amb una atenció especial al DIEC2 i al DLE de la RAE, i correctors ortogràfics en tota mena de suports, tenint en compte les diferències dialectals. [ESS]

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)