Context
Per aprofundir en els sabers relacionats amb el context per fer una anàlisi adequada del fet comunicatiu, especialment centrat en situacions del dia a dia, i més formals i acadèmiques, es plantegen les següents activitats:
Activitats: |
Competències específiques |
Criteris d’avaluació |
Què podria fallar? Es presenten diverses situacions del dia a dia i l’alumnat ha de determinar com un element de la comunicació podria crear una situació de fracàs comunicatiu.
Exemple:
A la terminal 1 de l’aeroport de Barcelona, s’està anunciant que s’ha canviat la porta d’embarcament d’un vol a París.
- Es diu el missatge només en anglès. (codi).
- El missatge es veu interferit per xiulets d’una manifestació de treballadors de l’aeroport. (canal).
- Els viatgers del vol estan a la terminal 2. (receptor).
|
CE4 |
4.1 |
Jo no soc tonto. Es presenta als estudiants una sèrie de cartells publicitaris on hi hagi imatge i text (eslògans). Han de poder inferir més enllà del que diuen les paraules: el significat literal vs. l'inferencial. |
CE4 |
4.1 |
Preparar instruccions per a alguna activitat al centre fent servir un sistema amb icones com les instruccions de muntatge d’una casa de mobles, o d’un estri com una calculadora. (p. ex., Com fer servir una calculadora científica). |
CE4
CE5
|
4.1, 4.2
5.1
|
Analitzar el llenguatge no verbal d’una presentació oral o d’un vídeo de publicitat i relacionar-lo amb la intencionalitat del missatge. Què transmeten a més del que diuen? |
CE2 |
2.2 |
Exposició oral sobre un tema acadèmic tenint en compte la comunicació no verbal, i acompanyaments multimodals (presentació, objectes…). |
CE3 |
3.1 |
Gèneres discursius
En segon lloc, donarem exemples d’activitats per treballar la detecció, l’anàlisi i l’ús dels gèneres discursius en diferents àmbits, sobretot l’acadèmic.
És això el que vols dir? Es demana a l’alumnat que descrigui un objecte, animal o persona determinada que se li presenti o bé en directe o bé per imatge. Han de ser detallistes i fer una descripció objectiva de l’element que es decideixi fer. Se segueix un ordre clar i coherent: de dalt a baix, de dreta a esquerra, de dins a fora…
Un cop s’ha fet la descripció, cada alumne introdueix el text en un editor de textos i, amb l’ajuda del corrector, poleix la llengua del text.
Quan el text està corregit, s’introdueix com a prompt en una eina d’intel·ligència artificial que produeixi imatges. Es compara en una infografia el resultat creat amb el real. Es presenta a un company incidint en les similituds i les diferències. Per parelles, es revisen i reescriuen els textos per tal que el text introduït doni un resultat més fidel a l’element real.
|
CE5 |
5.1
5.2
|
Els diaris informen?
Aconseguir notícies de diaris. Amb el carnet de les biblioteques del municipi o de la diputació es poden descarregar en format PDF i es poden manipular.
Cal organitzar l’alumnat en grups i repartir la mateixa notícia publicada en diferents diaris. Després, l’alumnat els ha d’endreçar de més a menys objectiu.
|
CE4
CE6
|
4.1, 4.2
6.1
|
Anàlisi de les figures retòriques en els cartells de les manifestacions del 8 de març i a la publicitat.
Es pot seguir la proposta de Cristian Olivé.
|
CE4 |
4.1 |
Manuales para la vida. Després de la lectura i anàlisi de diversos textos de Julio Cortázar del capítol I, “Manual de instrucciones”, del llibre Historias de Cronopios y de Famas, es proposa als alumnes que escriguin un text instructiu curt amb un estil literari similar amb altres fets quotidians: posar-se un jersei, fer el llit, menjar-se una pizza, cuidar un germà petit, fer un vídeo amb una coreografia per a Tik-Tok, etc. |
CE4
CE5
|
4.2
5.1
|
Processos comunicatius
En el següent bloc d’activitats, es deixaran mostres de tasques amb els processos que ens ajuden a comprendre, produir i fer una cerca i selecció de textos, sobretot de l’àmbit acadèmic i laboral.
Debat amb normes. Formació d’equips, preparació prèvia, postura a favor o en contra per sorteig el mateix dia, torns d’exposició i rèplica, conclusions finals. Per exemple: Els alumnes dels instituts haurien de portar uniforme?. |
CE3
CE4
CE6
CE10
|
3.1, 3.2
4.1, 4.2
6.1
10.2
|
El mitjà és el missatge? Comparació de textos informatius en diferents mitjans sobre un mateix tema (p. ex., diari en paper, televisió, xarxa social). Anàlisi de com el canal influeix en la presentació de la informació (temps de lectura/escolta, paper de la imatge, durada, organització dels temes…). |
CE6
CE2
|
6.1, 6.3
2.2
|
Comparació d’opinions de diversos mitjans sobre un mateix tema, per exemple: “El penal del partit de diumenge”, “Una urbanització a la platja”, “Una plaga de conills/senglars/coloms/estornells”, “Una víctima va provocar el seu agressor?”... Anàlisi d’arguments i refutacions. |
CE2
CE4
|
2.1, 2.2
4.2
|
Traduïm una cançó. En petits grups, es pot fer una versió en registre estàndard de cançons conegudes per internet explicitant els prejudicis que transmet (masclisme, discriminació, sexualització…). Un cop feta la traducció, es pot presentar als companys de cursos inferiors. |
CE4
CE10
|
4.2
10.1
|
Campanya publicitària per la sostenibilitat al centre, per. exemple: “Entrepans amb paper d’alumini o plàstic? No!”. |
CE3
CE5
|
3.1
5.1, 5.2
|
Estudi d’un cas relacionat amb el periodisme, per exemple: “Tothom pot fer de periodista, si ha enregistrat un fet amb el seu mòbil?”. “En un cas concret, s’apliquen els codis deontològics dels periodistes?”. |
CE6
CE4
|
6.1, 6.2, 6.3
4.1, 4.2
|
Juicio a Lázaro |
CE3 |
3.1 |
Prepareu un currículum i una carta de presentació per a una feina d’estiu. |
CE5 |
5.2 |
Seré notícia! Després d’haver analitzat les propietats textuals i lingüístiques de la notícia, es pot demanar a l’alumnat que n’escrigui una on el “quan” sigui un dia concret de 2040 i on ells siguin el qui. La resta de preguntes clau són lliures i les poden preparar pel seu compte prèviament. El què podria referir-se a un fet noticiós a escala local, nacional o mundial. El text s’hauria de fer a l’aula i després corregir-se, també a l'aula, tot seguint un sistema de codis que ja coneixen per haver-los treballat prèviament. |
CE5 |
5.1 i 5.2 |
Reconeixement i ús discursiu dels elements lingüístics
Per acabar, trobareu exemples d’activitats enfocades en la forma dels textos: elements lingüístics i les fórmules per aprofundir en els mecanismes de cohesió, la coherència temporal dels verbs i la correcció lingüística:
Repetir no mola (II). En aquesta tasca mostrarem diversos exemples reals de textos de ressenyes de pel·lícules publicats a la xarxa en un web de referència (s’aconsella adaptar el text al nivell desitjat), en què s’analitzarà si hi ha repeticions i, si n’hi ha, com es podrien haver evitat. Es pot aprofitar per treballar la substitució lèxica, pronominal o l’el·lipsi i introduir també les nominalitzacions i hiperònims de significat abstracte. |
CE4
CE5
|
4.2
5.2
|
¡Apáñatelas! En aquesta tasca se cerca la creativitat de l’alumnat en l’elaboració d’un text i, al mateix temps, s’incentiva l’aprenentatge de nou vocabulari. En funció del nombre d’alumnes del grup, buscaran diàriament, durant un temps, de manera individual i per torns “La palabra del día” de la RAE, que es troba al web del DLE. En un document compartit, cada alumne introduirà el mot del dia que li hagi estat assignat. El docent haurà deixat preparada una taula en blanc amb una columna per a la data, una altra per al mot, una per a la seva categoria gramatical, una per a la definició de l’accepció que l’alumne hagi triat i una altra per a un exemple de com usar el mot en una oració inventada.
Un cop arribat a l'últim alumne, per parelles, generaran un text de 150 paraules aproximadament, de tipologia lliure (narració, descripció, exposició o argumentació), on utilitzaran el màxim nombre de mots del dia possible. Com més mots es facin servir correctament, millor serà la valoració en l’avaluació.
|
CE5 |
5.1, 5.2 |
Miscel·lània de dictats. Treballem l’ortografia amb dictats de diversos formats, més enllà del tradicional dictat fet pel docent, que motivin l’alumnat a treballar la memòria, l’aspecte motriu, la col·laboració i l’enfocament en la forma. Es poden trobar idees diverses en el document Orientacions pràctiques per a la millora de l’ortografia a l’apartat 1.3, on podem veure des de consells per aprofitar més bé el dictat tradicional o individual fins a dictats més innovadors i engrescadors com el dictat per parelles, col·lectiu, memorístic, de paret o poètic. |
CE5
CE9
|
5.2
9.1
|
Sofistiquem-nos! (II). Per tal d’enriquir el lèxic del nostre alumnat, podem fer ús de diccionaris de referència de l’IEC, de la RAE, el Diccionari der aranés o dels diccionaris de l’estudiant. Una manera de treballar-ho a partir dels textos és amb la recerca de mots sinònims o de major propietat lèxica. Per tant, els podem presentar un text escrit amb molts mots comodí i d’altres menys típics, però que s’hagin repetit. Es pot aprofitar també un text escrit pels mateixos alumnes que serveixi per a la revisió abans de retornar-lo definitivament. Podrien marcar-se amb un codi LC de lèxic comodí o LR de lèxic repetit les paraules que volem que es canviïn. L’ús d’un diccionari de sinònims i antònims, o el mateix DLE en castellà, on se suggereixen sinònims en la versió més actual per a moltes entrades de mots, poden ser-nos útils per treballar-ho de manera cada cop més autònoma. |
CE4
CE9
|
4.2
9.1
|
Les claus de l’èxit (II). L’error ha d’esdevenir una oportunitat perquè l’alumnat treballi sobre la revisió i correcció de textos. Per portar-ho a terme, podem fer ús de la doble correcció. És a dir, l’alumnat rep, com a primera retroacció del seu text, unes marques sobre els mots i expressions amb uns codis que s’hauran pactat amb ells perquè els puguin desxifrar. Exemple: O (un error ortogràfic), L (un error de lèxic), M (un error morfosintàctic), A (un error d’adequació), R (un error de coherència), S (un error de cohesió) i P (un error de presentació). |
CE4
CE5
CE9
|
4.2
5.2
9.1
|
Demuestra cualidades. L’alumnat ha d’entendre que descriure qualitats no consisteix únicament a fer ús d’adjectius. Per tant, es presentaran elements com l’aposició, els sintagmes preposicionals o les oracions de relatiu en el moment de treballar el text descriptiu i expositiu. Per treballar-ho, s’han de mostrar exemples i models de com s’utilitzen. Es pot aprofitar la lectura d’una novel·la en què hi hagi força descripcions. Ens centrarem primer en la forma mitjançant la seva identificació i classificació. Posteriorment, veurem com es construeixen i quines diferències aporten respecte a l’ús de l’adjectiu. Després, es poden preparar tasques senzilles com la permuta d’un adjectiu, per exemple, per una oració de relatiu o d’un sintagma preposicional:
|
CE4
CE5
CE9
|
4.2
5.2
9.1
|
Explica-m’ho tot. Els alumnes veuen a classe un document audiovisual d’una sèrie juvenil en la qual es mostra el diàleg de dos personatges. Treballen per parelles i només un d’ells escolta el vídeo amb uns auriculars; ho fa fins a la meitat, aproximadament. Un cop acaba, ha de transmetre al seu company el contingut dels missatges dels dos personatges de la sèrie. Es practica així l’estil indirecte oralment. L’altre alumne ha d’escriure el diàleg d'acord amb les indicacions que escolta del seu company. Després, s’intercanvien els rols. Finalment, es llegeixen alguns diàlegs en grup obert i es veu el vídeo sencer. Els alumnes comparen els diàlegs i analitzen si s’han respectat qüestions de contingut i de forma, sobretot pel que fa a la dixi i a la correlació temporal mitjançant l’ús dels temps verbals adequats… |
CE2
CE5
|
2.2
5.2
|
Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.
Comprendre i interpretar textos orals i multimodals recollint el sentit general i la informació més rellevant, la seva forma i el seu contingut, per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes, construir coneixement i establir vincles personals.
Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.
Produir textos escrits i multimodals amb adequació, coherència, cohesió, aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
Cercar, seleccionar i contrastar informació procedent de diferents fonts de manera progressivament autònoma, avaluant-ne la fiabilitat i pertinència en funció dels objectius de lectura i evitant els riscos de manipulació i desinformació, i integrar-la i transformar-la en coneixement, per comunicar-la, adoptant un punt de vista crític, personal i respectuós amb la propietat intel·lectual.
Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.
Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.
Mobilitzar el coneixement sobre l’estructura de la llengua i els seus usos i reflexionar de manera progressivament autònoma sobre les eleccions lingüístiques i discursives, amb la terminologia adequada, per desenvolupar la consciència lingüística, augmentar el repertori comunicatiu i millorar les destreses tant de producció oral i escrita com de recepció crítica.
Posar al servei de la convivència democràtica, la resolució dialogada dels conflictes i la igualtat de drets de totes les persones, les pròpies pràctiques comunicatives, utilitzant un llenguatge no discriminatori i desterrant els abusos de poder a través de la paraula, per afavorir un ús eficaç, ètic i democràtic del llenguatge.
Reconèixer i valorar la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, diferenciant-ne els trets sociolectals i de registre, a partir de l’explicació del seu origen o el seu desenvolupament històric i sociolingüístic, i contrastant aspectes lingüístics i discursius en manifestacions orals, escrites i multimodals.
Identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de la indagació i la reflexió sobre els drets lingüístics individuals i col·lectius, així com la reflexió sobre fenòmens de contacte entre llengües.
Comprendre el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant en funció de les necessitats comunicatives i la intenció de l’emissor, de textos orals i multimodals de certa complexitat de diferents àmbits, analitzant la interacció entre els diferents codis.
Valorar la forma i el contingut de textos orals i multimodals de certa complexitat, avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.
Realitzar exposicions i argumentacions orals d’una certa extensió i complexitat amb diferents graus de planificació sobre temes d’interès personal, social, educatiu i professional ajustant-se a les convencions pròpies dels diversos gèneres discursius, amb fluïdesa, coherència i el registre adequat en diferents suports, utilitzant de manera eficaç recursos verbals i no verbals.
Participar de manera activa i adequada en interaccions orals informals, en el treball en equip i en situacions orals formals de caràcter dialogat, amb actituds d’escolta activa i estratègies de cooperació conversacional i cortesia lingüística.
Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals de certa complexitat, que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.
Valorar críticament el contingut i la forma de textos escrits i multimodals de certa complexitat avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.
Planificar la redacció d’escrits i multimodals, de certa extensió i complexitat, atesa la situació comunicativa, destinatari, propòsit i canal; redactar esborranys i revisar-los amb ajuda del diàleg entre iguals i instruments de consulta, i presentar un text final coherent, cohesionat i amb el registre adequat.
Incorporar procediments per enriquir els textos tenint en compte aspectes discursius, lingüístics i d’estil, amb precisió lèxica i correcció ortogràfica i gramatical.
Aplicar estratègies de cerca d’informació (localització, selecció i contrast), en diferents fonts, incloses les digitals, calibrant-ne la fiabilitat i pertinència en funció dels objectius de lectura, sobre temes d’interès acadèmic, personal, ecològic i social, de forma autònoma, a la xarxa i a la biblioteca, valorant críticament el resultat de la cerca.
Elaborar treballs d’investigació i comunicar de forma creativa i respectant els drets de la propietat intel·lectual, els resultats d’un procés d’investigació , individual o grupal, organitzant la informació, integrant-la en esquemes propis i reelaborant-la, i adoptant un punt de vista crític i respectuós amb els principis de propietat intel·lectual, sobre temes d’interès acadèmic, personal, ecològic i social, que incloguin els objectius de desenvolupament sostenible.
Adoptar hàbits d’ús crític, segur, sostenible i saludable de les tecnologies digitals en relació amb la cerca i la comunicació de la informació.
Llegir de manera autònoma textos i obres seleccionats en funció dels propis gustos, interessos i necessitats, i deixar constància del progrés del propi itinerari lector i cultural explicant els criteris de selecció de les lectures, les formes d’accés a la cultura literària i l’experiència de lectura.
Compartir l’experiència de lectura en suports diversos, tot relacionant el sentit de l’obra amb la pròpia experiència biogràfica, lectora i cultural.
Explicar i argumentar la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, i de les relacions externes del text amb el seu context sociohistòric, atesa la configuració i evolució dels gèneres i subgèneres literaris.
Establir, de manera progressivament autònoma, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.
Crear textos personals o col·lectius amb intenció literària i consciència d’estil, en diferents suports i amb ajuda d’altres llenguatges artístics i audiovisuals, a partir de la lectura d’obres o fragments significatius en els quals s’utilitzin les convencions formals dels diversos gèneres i estils literaris.
Revisar els textos propis de manera progressivament autònoma i fer propostes de millora argumentant els canvis a partir de la reflexió metalingüística amb el metallenguatge específic, i identificar i esmenar alguns problemes de comprensió i producció de textos utilitzant els coneixements explícits sobre la llengua i el seu ús.
Explicar i argumentar la interrelació entre el propòsit comunicatiu i les eleccions lingüístiques de l’emissor, així com els seus efectes en el receptor, utilitzant el coneixement explícit de la llengua i el metallenguatge específic.
Formular generalitzacions sobre alguns aspectes del funcionament de la llengua a partir de l’experimentació, comparació i transformació d’enunciats, així com de la formulació d’hipòtesis i la cerca d’exemples, utilitzant el metallenguatge específic i consultant de manera progressivament autònoma diccionaris, manuals i gramàtiques.
Identificar i rebutjar els usos discriminatoris de la llengua, els abusos de poder a través de la paraula i els usos manipuladors del llenguatge a partir de la reflexió i l’anàlisi dels elements lingüístics, textuals i discursius utilitzats, així com dels elements no verbals de la comunicació.
Utilitzar estratègies per a la resolució dialogada dels conflictes i la cerca de consensos, tant en l’àmbit personal com educatiu i social.