Activitats: |
Competències específiques |
Criteris d’avaluació |
Activitats d’aplicació d’estratègies per a la construcció guiada de conclusions pròpies sobre el sistema lingüístic:
- Identificar agramaticalitats i saber com corregir-les. Per exemple, podem posar a la pissarra aquestes oracions i demanar quines són gramaticals i quines no:
- *Hi havien moltes persones a la festa.
- *Habían muchas personas en la fiesta.
- *Hi han molts nens al parc.
- *Hay muchos niños en el parque.
|
CE9 |
9.3, 9.1 |
Activitats d’observació i comparació de les diferències rellevants i interseccions entre llengua oral i llengua escrita, amb una atenció especial a aspectes sintàctics, lèxics i pragmàtics:
- L’alumnat, individualment o en petits grups, ha de registrar una interacció quotidiana, com ara una conversa entre amics o familiars. Un cop feta la gravació, transcriuen fidelment el diàleg, quant a les pauses, les repeticions, els marcadors discursius i les estructures inacabades pròpies de l’oralitat. A partir d’aquesta transcripció, els estudiants analitzen quins elements caracteritzen la llengua oral en termes sintàctics, lèxics i pragmàtics. Després, hauran de transformar aquest mateix diàleg en una versió escrita més formal, com podria ser un article d’opinió o un fragment narratiu.
|
CE9
CE5
|
9.3, 9.2
5.2
|
Activitats d’observació, comparació i classificació d’unitats comunicatives:
- Experimentació amb estructures, formulació d’hipòtesis, contraexemples, generalitzacions i contrast entre llengües. Per exemple, manipular oracions i sintagmes i afegir-hi complements com si fos un joc: El llibre→ El llibre nou→ El llibre nou que vaig comprar→ El llibre nou que vaig comprar l’estiu passat→ El llibre nou que vaig comprar l’estiu passat quan vam anar de vacances a Itàlia→ El llibre nou que vaig comprar l’estiu passat quan vam anar de vacances a Itàlia, país que…
- L’alumnat rep una sèrie d’enunciats extrets de diferents textos (articles, diàlegs, missatges de text, anuncis publicitaris, textos acadèmics). A partir d’aquests exemples, han de classificar els enunciats segons la seva funció comunicativa: enunciatius, interrogatius, imperatius, exclamatius o desideratius. Després d’aquesta classificació, han d’analitzar com la intenció comunicativa influeix en l’estructura sintàctica i en el tipus de lèxic utilitzat. Un cop feta aquesta reflexió, es proposa una activitat de transformació en què han de modificar l’enunciat. Han de mantenir el significat, però han de canviar la seva modalitat oracional.
|
CE9
CE5
|
9.1, 9.2
5.2
|
Activitats de comprensió, anàlisi i valoració de la llengua com a sistema i de les seves unitats bàsiques, a partir dels diferents nivells, com el so, el sistema d’escriptura i les paraules (forma i significat):
- Analitzar acudits gràfics de segmentació de paraules.
- Posar paraules en diferents idiomes que tinguin el so nasal palatal /ɲ/ i comprovar com es representa amb diferents grafies en cada idioma. Es poden fer altres activitats de sensibilització fonètica: per exemple, amb la essa sonora i la essa sorda en català, per tal que prenguin consciència de la diferència i en millorin la pronunciació.
|
CE9 |
9.3 |
Activitats per reflexionar sobre l’organització de les paraules en el discurs (ordre de les paraules, components de les oracions o connexió entre els significats) amb l’objectiu de millorar la comprensió de textos orals, escrits i multimodals:
- Donem paraules soltes en paperets als grups i demanem que facin oracions que les continguin totes. Veiem com cada grup ha creat oracions diferents amb un ordre diferent dels sintagmes. Posem exemples d’ordres que no serien gramaticals. Reflexionem sobre el motiu pel qual determinades combinacions no funcionen. Finalment, comparem aquesta versatilitat amb llengües com l’anglès.
- Identificar la categoria d’una paraula en funció dels elements del sintagma al qual pertany. Per exemple: plantejar parells mínims com ara: L’Anna és una nena i L’Anna és molta nena.
- Imaginar que són exploradors i troben una illa nova, fer-ne el dibuix i batejar les diferents zones fent servir sintagmes nominals.
|
CE9 |
9.3, 9.2 |
Activitats per distingir entre la forma (categoria gramatical) i la funció de les paraules (funcions sintàctiques):
- Identificar la categoria d’una paraula en funció dels elements del sintagma al qual pertany. Per exemple: crear oracions amb la paraula bajo on la paraula sigui de categories diferents. Reflexionar sobre el concepte de sinonímia i polisèmia.
- Els estudiants reben una sèrie d’oracions en les quals una mateixa paraula pot ocupar diferents funcions sintàctiques segons la construcció de la frase. Per exemple:
- L’avi regala un llibre a la seva neta. (un llibre = complement directe)
- Un llibre ben interessant sempre és una bona recomanació. (un llibre = subjecte)
- Vam parlar d’un llibre molt interessant. (un llibre = complement de règim verbal)
L’alumnat ha d’analitzar i classificar la funció sintàctica de la paraula en cada cas. Després, es demana que transformin les oracions per veure com es pot modificar la funció de la paraula dins de la frase (per exemple, passant d’una estructura activa a passiva).
|
CE9 |
9.3, 9.2 |
Activitats per conèixer i practicar procediments lèxics (afixos) i sintàctics per al canvi de categoria.
|
CE9 |
9.3, 9.2 |
Activitats per treballar l’ordre de les paraules en l’oració i concordança:
- Manipulació d’oracions: modificacions en el subjecte i en el predicat. Per exemple, una activitat de gramàtica comparada: No m’agrada el cafè / I dont’ like coffee.
Quins matisos diferents hi ha entre: Odio la coliflor i me desagrada la coliflor? Quines oracions semblants podem fer a partir d’aquests dos elements, “jo” i “coliflor”? Llistem les oracions i reflexionem: semànticament treballem la gradació i després valorem com es tradueix semànticament (SVO, OVS…).
- Reescriptura de títols de llibres, del sintagma a l’oració. Donem la consigna de reescriure’ls: La casa de les tres xemeneies→En Ramon viu davant la casa de les tres xemeneies. També es pot fer a la inversa: Ací s’acaba tot→Final.
|
CE9 |
9.3, 9.2 |
Activitats per treballar els procediments d’adquisició i formació de paraules. Reflexió sobre els canvis el seu significat, les relacions semàntiques entre paraules.
- Definir paraules inventades mitjançant procediments morfològics: paraula possible. Tenim paraules com rentacotxes, rentavaixelles… què més rentem? Podem crear una paraula com “renta-roba” i “rentapatinent”?
- El món està constantment canviant. Pensem en quines paraules s’han incorporat i defineixen les noves realitats. Podem investigar quins són els darrers neologismes acceptats? Quins procediments de formació de paraules s’han seguit?
- Inventar objectes i batejar-los amb un nom. Quin artefacte pensem que pot ser útil? S’ha de ser imaginatiu. Una màquina per alleugerir les penes? Quin nom podria rebre en les diferents llengües? Saps que en castellà ja existeix quitapenas?
|
CE9 |
9.3 |
Activitats per observar la relació entre els esquemes semàntic i sintàctic de l’oració simple. Observació i transformació d’enunciats d’acord amb aquests esquemes i ús de la terminologia sintàctica necessària.
- Reescriptura de sintagmes i oracions, amb l’ús de diferents estratègies sintàctiques: herència d’arguments, mecanismes de derivació…
Per exemple, manipulen titulars:
L’àvia va fer una truita →La truita feta per l'àvia.
El noi es va equivocar→L’equivocació del noi…
- Escriptura d’oracions amb indicacions prèvies de classes de paraules o formació de paraules. Construeix un SN amb dos CN, que un sigui un sintagma adjectival i l’altre un sintagma preposicional.
- Manipulació de textos descriptius. Repte: podem escriure una descripció sense fer servir adjectius? Quines alternatives podem fer servir?
|
CE9
CE5
|
9.3, 9.2
5.2
|
Activitats per a la reflexió i aplicació correcta de l’ordre de les paraules i de la seva concordança.
|
CE9
CE5
|
9.1
5.2
|
Activitats per observar les relacions semàntiques entre paraules i els seus valors denotatius i connotatius en funció del context i el propòsit comunicatiu.
- A partir d’una llista de metàfores o frases fetes (cap de taula, cua de trens, peix gros…), l’alumnat les classifica en funció dels seus significats denotatius (els més literals) i connotatius (els significats figurats o indirectes). També se’ls pot demanar que plantegin situacions en què aquestes metàfores o frases fetes es puguin utilitzar (per exemple, a l'escola, a casa, a la televisió) i discutir sobre com el seu significat pot canviar en funció del context. Els alumnes poden identificar exemples en què una mateixa expressió tingui connotacions diferents segons la situació.
- Reflexió sobre prejudicis als diccionaris. De vegades els diccionaris inclouen definicions que poden reflectir estereotips o prejudicis culturals, socials, de gènere, etc. Es poden plantejar exemples de termes que han canviat o han estat reinterpretats al llarg del temps per reflectir una societat més inclusiva: tonto, gordo, mujeriega. Es poden comparar definicions en diversos diccionaris i després fer una posada en comú i debat.
|
CE9
CE10
|
9.3
10.1
|
Estratègies d’ús progressiu i autònom de diccionaris i manuals de gramàtica per obtenir informació gramatical bàsica:
- Corregir segments de les mateixes produccions amb errors ortogràfics, lèxics o sintàctics. Cal proporcionar-los pàgines com Optimot, DIEC2, DLE, FUNDEU o Dudas rápidas de la RAE. A partir d’aquí, han de crear la seva bitàcola explicant per què contenen errors i proposar una correcció.
|
CE9 |
9.3, 9.1 |
Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.
Comprendre i interpretar textos orals i multimodals recollint el sentit general i la informació més rellevant, la seva forma i el seu contingut, per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes, construir coneixement i establir vincles personals.
Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.
Produir textos escrits i multimodals amb adequació, coherència, cohesió, aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
Cercar, seleccionar i contrastar informació procedent de diferents fonts de manera progressivament autònoma, avaluant-ne la fiabilitat i pertinència en funció dels objectius de lectura i evitant els riscos de manipulació i desinformació, i integrar-la i transformar-la en coneixement, per comunicar-la, adoptant un punt de vista crític, personal i respectuós amb la propietat intel·lectual.
Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.
Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.
Mobilitzar el coneixement sobre l’estructura de la llengua i els seus usos i reflexionar de manera progressivament autònoma sobre les eleccions lingüístiques i discursives, amb la terminologia adequada, per desenvolupar la consciència lingüística, augmentar el repertori comunicatiu i millorar les destreses tant de producció oral i escrita com de recepció crítica.
Posar al servei de la convivència democràtica, la resolució dialogada dels conflictes i la igualtat de drets de totes les persones, les pròpies pràctiques comunicatives, utilitzant un llenguatge no discriminatori i desterrant els abusos de poder a través de la paraula, per afavorir un ús eficaç, ètic i democràtic del llenguatge.
Reconèixer la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, així com la resta de llengües de l’Estat espanyol i les llengües d’origen de l’alumnat, identificant-ne algunes nocions bàsiques i contrastant alguns dels seus trets en manifestacions orals, escrites i multimodals.
Identificar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de l’observació de la diversitat lingüística de l’entorn.
Comprendre el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant en funció de les necessitats comunicatives i la intenció de l’emissor, de textos orals i multimodals senzills de diferents àmbits, analitzant la interacció entre els diferents codis.
Valorar la forma i el contingut de textos orals i multimodals senzills, avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.
Realitzar narracions i exposicions orals senzilles amb diferents graus de planificació sobre temes d’interès personal, social i educatiu ajustant-se a les convencions pròpies dels diversos gèneres discursius, amb fluïdesa, coherència i el registre adequat, en diferents suports i utilitzant de manera eficaç recursos verbals i no verbals.
Participar de manera activa i adequada en interaccions orals informals, en el treball en equip i en situacions orals formals de caràcter dialogat, amb actituds d’escolta activa i estratègies de cooperació conversacional i cortesia lingüística.
Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals senzills de diferents àmbits que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.
Valorar el contingut i la forma de textos escrits i multimodals senzills avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.
Planificar la redacció de textos escrits i multimodals senzills, atesa la situació comunicativa, destinatari, propòsit i canal; redactar esborranys i revisar-los amb ajuda del diàleg entre iguals i instruments de consulta, i presentar un text final coherent, cohesionat i amb el registre adequat.
Incorporar procediments bàsics per enriquir els textos, tenint en compte aspectes discursius, lingüístics i d’estil, amb precisió lèxica i correcció ortogràfica i gramatical.
Aplicar estratègies de cerca d’informació (localització, selecció i contrast), en diferents fonts, incloses les digitals, calibrant-ne la fiabilitat i pertinència en funció dels objectius de lectura, sobre temes d’interès acadèmic, personal, ecològic i social, de forma progressivament autònoma, a la xarxa i a les biblioteques, valorant críticament el resultat de la cerca.
Elaborar treballs d’investigació i comunicar de forma creativa i respectant els drets de la propietat intel·lectual, els resultats d’un procés d’investigació individual o grupal, organitzant la informació, integrant-la en esquemes propis i reelaborant-la, i adoptant un punt de vista crític i respectuós amb els principis de propietat intel·lectual, sobre temes d’interès acadèmic, personal, ecològic i social, que incloguin els objectius de desenvolupament sostenible.
Adoptar hàbits d’ús crític, segur, sostenible i saludable de les tecnologies digitals en relació amb la cerca i la comunicació de la informació.
Triar i llegir textos i obres prèviament seleccionats a partir dels propis gustos, interessos i necessitats que permetin crear el propi itinerari lector.
Compartir l’experiència de lectura en suports diversos, tot relacionant el sentit de l’obra amb la pròpia experiència biogràfica i lectora.
Explicar i argumentar, amb l’ajuda de pautes i models, la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, atesa la configuració dels gèneres i subgèneres literaris.
Establir, de manera guiada, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.
Crear textos personals o col·lectius amb intenció literària i consciència d’estil, en diferents suports i amb ajuda d’altres llenguatges artístics i audiovisuals, a partir de la lectura d’obres o fragments significatius en els quals s’emprin les convencions formals dels diversos gèneres i estils literaris.
Revisar els propis textos de manera guiada i fer propostes de millora argumentant els canvis a partir de la reflexió metalingüística i amb un metallenguatge específic, i identificar i esmenar alguns problemes de comprensió i producció de textos utilitzant els coneixements explícits sobre la llengua i el seu ús.
Explicar i argumentar la interrelació entre el propòsit comunicatiu i les eleccions lingüístiques de l’emissor, així com els seus efectes en el receptor, utilitzant el coneixement explícit de la llengua i un metallenguatge específic.
Formular generalitzacions sobre aspectes bàsics del funcionament de la llengua a partir de l’experimentació, comparació i transformació d’enunciats, així com de la formulació d’hipòtesis i la cerca d’exemples, utilitzant un metallenguatge específic i consultant de manera guiada diccionaris, manuals i gramàtiques.
Identificar i rebutjar els usos discriminatoris de la llengua, els abusos de poder a través de la paraula i els usos manipuladors del llenguatge a partir de la reflexió i l’anàlisi dels elements lingüístics, textuals i discursius utilitzats, així com dels elements no verbals que regeixen la comunicació entre les persones.
Utilitzar estratègies per a la resolució dialogada dels conflictes i la cerca de consensos tant en l’àmbit personal com educatiu i social.