Omet navegació

Orientacions bloc de sabers La llengua i els seus parlants

Orientacions generals

Aquest bloc desenvolupa aquells sabers que permeten a l’alumnat entendre la diversitat lingüística del seu entorn més proper, del seu centre educatiu, de la seva ciutat, de Catalunya, d’Aran, de l’Estat i del món, amb l’objectiu de combatre prejudicis i de valorar-la positivament.

Amb aquesta finalitat, l'observació i coneixement d’aquesta diversitat passa per l’aprenentatge dels diversos sistemes comunicatius, les semblances i diferències, així com l’origen de diverses famílies lingüístiques, per entendre que no existeixen llengües més fàcils o més complexes, sinó que estem més familiaritzats amb determinats sistemes. Desenvolupar aquesta competència interlingüística i posar el focus en la llengua de signes els oferirà estratègies de respecte i convivència ciutadana en un marc social ric i divers.

Investigar l’origen històric de les llengües i la seva evolució al llarg del temps els permet entendre com s’han originat llengües diferents amb un mateix origen, o com han sorgit les diferències dialectals. Entendre aquesta riquesa els encoratjarà a combatre prejudicis cap a varietats amb menys presència als mitjans de comunicació i a la cultura.

En un segon nivell d’aprofundiment, també és important en aquest bloc entendre la dimensió social i política de les llengües, molt lligades al seu estatus i prestigi. Estudiar la convivència de les diverses llengües i els fenòmens de contacte els permet desenvolupar una consciència sobre la importància de la preservació d’aquesta riquesa.

En aquesta proposta de concreció dels sabers d'aquest bloc es parteix de la realitat més propera a l'alumnat a 1r i 2n d’ESO, amb l’observació de la seva biografia lingüística i de la diversitat lingüística del centre. A poc a poc, s’amplia la perspectiva sobre les llengües i els seus parlants, treballant les famílies lingüístiques, les llengües del món i les llengües d’Espanya. A més, s’inicia tant la comparació entre les principals varietats dialectals del català i del castellà com l’anàlisi d’estratègies per identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics. A 3r i 4t d’ESO s’introdueixen les varietats diafàsiques, diastràtiques i diatòpiques perquè l’alumnat pugui obtenir una visió global de les varietats lingüístiques i aprendre el context d’ús de cadascuna d’aquestes. A 4t, a més, s’inclou la investigació sobre els drets lingüístics i la seva expressió en lleis i declaracions institucionals, amb l’objectiu que adoptin una actitud de respecte i valoració envers la riquesa cultural, lingüística i dialectal actual.

En aquest bloc es potenciaran les activitats de comprensió, anàlisi, creació i investigació:

  1. Lectura i anàlisi de textos sobre les llengües del món, la diversitat lingüística i la realitat plurilingüe i pluricultural de Catalunya, de l’Aran i de l’Estat espanyol.
  2. Lectura i audició de textos en diferents llengües i dialectes.
  3. Exercicis d’anàlisi i comparació entre llengües, varietats dialectals, sociolectals, diafàsiques, diastràtiques i diatòpiques.
  4. Redacció de biografies lingüístiques.
  5. Creació de mapes lingüístics.
  6. Activitats amb diccionaris: elaboració de diccionaris propis, coneixement i ús de diferents diccionaris.
  7. Treballs d’investigació sobre les llengües del món, les famílies lingüístiques i les varietats dialectals, sociolectals, diafàsiques, diastràtiques i diatòpiques.

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)