Currículum 1r i 2n curs
- Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.
- Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.
- Participació activa en actes culturals vinculats al circuit literari i lector.
- Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).
- Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.
- Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula.
- Aplicació d’estratègies per a la recomanació de les lectures, en suports variats o bé oralment entre iguals.
Proposta per 1r
- Preselecció de textos per part del professorat i exploració guiada de la biblioteca escolar o pública més pròxima amb activitats participatives com clubs de lectura, concursos com "Disfressa el teu llibre" o un bookface, una auca sobre la biblioteca, la creació d'un carnet lector…
[ESS]
- Presa de consciència progressiva de la identitat lectora: autobiografia lectora i rius de lectures.
- Participació en actes culturals vinculats a l'itinerari lector, que ha de tenir presents dates assenyalades com Sant Jordi, el Dia Internacional de les Dones (8 de març), el Dia Mundial de la poesia (21 de març)…
[ESS]
- Mobilització de l’experiència lectora i personal i vinculació amb l’actualitat o manifestacions artístiques a través de la visita a centres culturals de la localitat o barri i museus o amb la creació d'un diari personal de lectura on puguin deixar constància de les seves lectures i creïn el seu itinerari lector.
- Estratègies per recomanar lectures en suports diversos i entre iguals: converses literàries i murals de recomanació.
[ESS]
Proposta per 2n
- Preselecció de textos per part del professorat i exploració guiada de la biblioteca escolar o pública. Propostes per a la incorporació d’obres al catàleg de la biblioteca d’aula o del centre. Cal donar prioritat a la presència de clàssics juvenils de la literatura catalana, castellana i universal.
- Presa de consciència progressiva de la identitat lectora. Per exemple, el meu menú lector, el passaport de lectura…
[ESS]
- Participació en actes culturals vinculats a l’itinerari lector: participació en concursos literaris del municipi o del país.
[ESS]
- Mobilització de l’experiència lectora i personal i vinculació amb l’actualitat i manifestacions artístiques, com clubs de lectura o diaris de lectura.
[ESS]
- Estratègies per recomanar lectures en suports diversos i entre iguals: com gravacions breus o bibliotràilers, edició de diaris digitals amb ressenyes de lectures, creació de poemes visuals...
Currículum 3r i 4t curs
- Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma i reflexió sobre els textos llegits i sobre la pròpia pràctica de lectura.
- Selecció, de manera progressivament autònoma, d’obres variades que incloguin autores i autors a partir de la utilització autònoma de la biblioteca escolar i pública disponible.
- Participació activa en actes culturals vinculats al circuit literari i lector.
- Aplicació d’estratègies de presa de consciència i verbalització dels propis gustos i identitat lectora en l’àmbit personal i social (lectures compartides).
- Expressió de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits, en el context personal i social (converses a l’aula).
- Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.
- Aplicació d’estratègies per a la recomanació de les lectures en suports variats o bé oralment entre iguals, emmarcant de manera bàsica les obres en els gèneres i subgèneres literaris.
Proposta per 3r
- Propostes de lectura que ampliïn els referents dels estudiants amb incorporació de clàssics i obres juvenils de qualitat. Implicació en la classificació dels llibres de la biblioteca.
[ESS]
- Participació en actes culturals vinculats a l’itinerari lector: implicació de l’alumnat en l’organització de petites activitats al voltant de la literatura per a altres cursos.
[ESS]
- Presa de consciència i verbalització dels gustos i la identitat lectora: exposicions trimestrals i justificació de la tria de lectures fetes durant un període.
- Expressió de l’experiència lectora, utilitzant de manera progressiva metallenguatge específic: elaboració de bibliotràilers.
- Mobilització de l’experiència lectora, personal i cultural i vinculació amb l’actualitat i manifestacions artístiques de manera argumentada.
- Estratègies per recomanar lectures en suports diversos (escrits o orals) i entre iguals, classificant les obres en gèneres i subgèneres literaris: implicació en l’organització de la biblioteca d’aula i del centre.
[ESS]
Proposta per 4t
- Selecció autònoma de textos: escriure la ressenya d’alguna obra llegida i triar-ne la següent a partir de la plataforma Goodreads.
[ESS]
- Participació en actes culturals vinculats a l’itinerari lector: implicació de l’alumnat en l’organització dels actes de Sant Jordi.
[ESS]
- Presa de consciència i verbalització dels gustos i la identitat lectora: a principi de trimestre, i amb l’ajuda dels diversos mediadors (professorat, bibliotecàries, llibreteres), poden marcar-se objectius de lectura i retre comptes al final.
- Expressió de l’experiència lectora, utilitzant de manera progressiva metallenguatge específic: clips de ressenyes de llibres per compartir en webs especialitzades o en canals interns de recomanació, com blogs.
- Mobilització de l’experiència lectora, personal i cultural i vinculació amb l’actualitat i manifestacions artístiques de manera argumentada.
- Estratègies per recomanar lectures en suports diversos (escrits o orals) i entre iguals, classificant les obres en gèneres i subgèneres literaris.